Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Men här är i alla fall en av de med bäst knäutrymme som jag provat ;-)

Bra roder (underliggande i det här fallet), mycket enkel justering av pedaler och en sits som passade min rumpa.
 

Bilagor

  • P7030066.jpg
    P7030066.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,578
För att återkomma lite till Point65 och roder, tredjepartsleverantören då det gäller rodersystem pedaler, skeddor etc verkar vara CypeGear, http://cypegear.com. Tyvärr har de bara en sorts pedaler att välja på, så vill man ha nåt annat får man nog göra lite egna anpassningar.
 
För att återkomma lite till Point65 och roder, tredjepartsleverantören då det gäller rodersystem pedaler, skeddor etc verkar vara CypeGear, http://cypegear.com. Tyvärr har de bara en sorts pedaler att välja på, så vill man ha nåt annat får man nog göra lite egna anpassningar.

Går ju relativt lätt att montera Lettmanns pedalställ, har själv gjort det på Trappers nya Royal ;)

/Janne
 
Går ju relativt lätt att montera Lettmanns pedalställ, har själv gjort det på Trappers nya Royal ;)

/Janne

Jo det är ju inte så svårt att göra diverse modifieringar, det är väl mest det att många liksom tvekar att börja limma skruva och skära i en nyköpt kanot som man dessutom kanske hoppas kunna sälja sen med gott andrahandsvärde.

Vissa modifieringar går ju göra utan ingrepp dock, om man kan fästa sina favorit-pedaler/säten etc på originalfästena. För min Epic 18x funderar jag på att göra en "sätesadapter" så jag kan montera in Nelo-säten. Originalsätet i Epicen är för mig ögonblicklig träsmak, har inte vart med om liknande. Det blir antingen att byta säte eller sätta i nån bra vaddering.
 
Killarna på kajakcenter som körde en Speedliner i dalsland kanotmaraton löste det genom att montera in ett säte från motionskajaken Lettmann Streamliner (lite hantverk behövdes för att få den på plats). Sidvidskänsligheten i Speedlinern har jag också reagerat på, men jag tycker det överlag är en riktigt fin kajak, ingen kajak är ju bäst på allt. Fören på XP18 ser för övrigt ganska hög ut den också så kanske har den liknande problem.

VKV-kanoterna har jag personligen varit lite tveksam till, men jag har bara paddlad VKV 101 så egentligen borde jag hålla käft :). Formspråket tilltalar mig inte riktigt och jag får känslan av att skrovdesignerna är lite ålderdomliga, dvs inte så mycket datorstödd design för att få fram optimala kompromisser. Jag tycker till exempel inte det är så kul att paddla en rank kajak som är långsammare än en annan som är mer stabil. Jag imponeras dock av integriteten hos personerna bakom företaget och kvaliteten på båtarna verkar tveklöst vara mycket hög. Lite häftigt att de vågar sälja superbilliga Seabird Designs-kajaker parallellt med sina egna, visar att man tror på sina egna produkter och att kvalitet kan sälja...

VKV 101 är en helt annan kajak än Seagull, går inte att jämföra. En 101:a är för liten för de flesta över 180cm och har ganska dålig volym. Sittbrunnen är för att vara motionsstuk ganska kort.

Seagull har mycket volym, paddlare under 180cm brukar tycka att det är lite badkar över dom. En havskajak med cockpiten lånad frän racing sidan, samt med bra mothåll för fötterna.
 
VKV-kanoterna har jag personligen varit lite tveksam till, men jag har bara paddlad VKV 101 så egentligen borde jag hålla käft :). Formspråket tilltalar mig inte riktigt och jag får känslan av att skrovdesignerna är lite ålderdomliga, dvs inte så mycket datorstödd design för att få fram optimala kompromisser. Jag tycker till exempel inte det är så kul att paddla en rank kajak som är långsammare än en annan som är mer stabil. Jag imponeras dock av integriteten hos personerna bakom företaget och kvaliteten på båtarna verkar tveklöst vara mycket hög. Lite häftigt att de vågar sälja superbilliga Seabird Designs-kajaker parallellt med sina egna, visar att man tror på sina egna produkter och att kvalitet kan sälja...

Om man tittar på VKV Anita och Lisa så är de moderna varianter av Sven Thorells "Åland" från 1916. Här kan man kalla linjen för skandinavisk skärgårdskanot. Vänder du på en Offshore eller Elite så skiljer bottenformen inte så mycket från ursprunget heller.

Vänd så på en havskajak av den engelska modellen så får du ofta se en annan form. Lägg en sådan botten bredvid en skärgårdskanot och jämför.

Commandern jag paddlar nu skulle kunna sägas vara ytterligare en utveckling av den skandinaviska skärgårdskanotsformen. Inga konstiga knyckar utan rena linjer som inte bromsar. Styra får man göra med rodret - som i Commandern funderar bra. Det är monterat nära aktern så inte vattnet bromsar i onödan när huvudet går ner i fart.
 

Bilagor

  • Roder.jpg
    Roder.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,448
Ta ut kajaken på något lopp med en normal motionär vid paddeln så får vi se om den är snabb eller inte. Ofta tål inte "snabba nyheter" att jämföras, utan man måste ha någon köpt elitkanotist för att det skall se lika bra ut som det lät ;)
 
Att surfskidor inte har styrpinne sägs vara att styrpinne inte är så bra i grov sjö. Jag tror iofs att det har mer med tradition än prestanda att göra. Jag tror inte det spelar så stor roll om man har styrpinne eller pedaler, det viktiga är att det finns en fotbräda över hela kajakens bredd och att man kan ha fötterna nära mitten. Pedaler på sidan blir mindre bra, kraften hamnar ute på sidan av skrovet och knäna kan hamna lite snett (jag som har dåliga knän får ont i knäna då).
Du får testa en surfski så förstår du varför de ser ut som de gör. En förklaring från min sida och sedan får du avgöra ifall det är rimligt.

1. Surfskis har ett stort underliggande roder som möjliggör surf med vågor snett bakifrån.
2. Surfskis är konstruerade för snabba vågor och kan komma upp i farter över 20 km/h
3. Fart och stor hävarm ger stort moment som fortplantar sig upp i styrsystemet. Tänk dig trycket i styrpinnen!! Att trycka med fötterna är det enda rätta.
4. En surfski behöver större roderutslag än en racer. Styrpinnen hänger inte med här.
5. Styrpinnen tar större plats än pedalställ och sittgropen skall vara så liten som möjligt i en surfski. Du vill inte ha extra mycket vatten i brunnen och vatten stänker in nästan hela tiden.

Varför har inte racers pedalställ? De har vanligtvis inte behov av lika yviga roderutslag. Fråntrampet blir också lite bättre med fotens framdel.
 
VKV 101 är en helt annan kajak än Seagull, går inte att jämföra. En 101:a är för liten för de flesta över 180cm och har ganska dålig volym. Sittbrunnen är för att vara motionsstuk ganska kort.

Seagull har mycket volym, paddlare under 180cm brukar tycka att det är lite badkar över dom. En havskajak med cockpiten lånad frän racing sidan, samt med bra mothåll för fötterna.

Tanken var väl inte att jämföra dem, jag mer bara tycker mig se överlag hos modellerna att när skroven designats är det kanske inte den senaste datormodellerna som använts för att optimera så bra som möjligt efter givna designparametrar. Det finns många exempel på äldre skrov som är både rankare och långsammare än mer moderna. Sen kan man ju förstås ändå gilla karaktären på ett äldre skrov, hur det beter sig när man kantar det osv, men är man ute efter en snabb havskajak då är det typ två saker man tittar på gällande skrovform 1) vad är den minsta stabilitet jag behöver för min förmåga och användningsområde? och 2) vilket skrov med den stabiliten är snabbast? Och då blir det i regel nånting långt, rundbottnat swede-format och roderstyrt. Snabba skrov har funnits ett tag, men då har de varit omänskligt ranka, det som jag tycker mig se vara rätt nytt är väldigt snabba skrov som tillhandahåller god stabilitet.

XP18 är ju just ett exempel på detta - skrovet är både stabilare och snabbare än den äldre XP. Nu verkar inte XP18 vara rundbottnad och inte så mycket swede-formad så jag misstänker att det finns snabbare båtar med motsvarande stabilitet out there. Det ska bli intressant att få lite hard facts på det så småningom...
 
Epic som tillverkar surfski, havskajaker och racer har valt styrpinne på racern men pedaler på de övriga. Fast pedalerna på havskajaken är av samma modell som på surfskin och inte de veka sidomonterade plastbitar man ofta ser i havskajaker.
 
Tanken var väl inte att jämföra dem, jag mer bara tycker mig se överlag hos modellerna att när skroven designats är det kanske inte den senaste datormodellerna som använts för att optimera så bra som möjligt efter givna designparametrar.

Ett problem med de flesta datordesignprogram är att de bygger på de "gamla" Kaperformlerna. De fungerar tydligen bra för mer traditionella skrov men fungerar inte så bra när måtten blir 5,5 x 0,55m. Då krävs det komplettering av empirisk erfarenhet som det bara är ett par stycken i Sverige som har.
 
Du får testa en surfski så förstår du varför de ser ut som de gör. En förklaring från min sida och sedan får du avgöra ifall det är rimligt.

1. Surfskis har ett stort underliggande roder som möjliggör surf med vågor snett bakifrån.
2. Surfskis är konstruerade för snabba vågor och kan komma upp i farter över 20 km/h
3. Fart och stor hävarm ger stort moment som fortplantar sig upp i styrsystemet. Tänk dig trycket i styrpinnen!! Att trycka med fötterna är det enda rätta.
4. En surfski behöver större roderutslag än en racer. Styrpinnen hänger inte med här.
5. Styrpinnen tar större plats än pedalställ och sittgropen skall vara så liten som möjligt i en surfski. Du vill inte ha extra mycket vatten i brunnen och vatten stänker in nästan hela tiden.

Varför har inte racers pedalställ? De har vanligtvis inte behov av lika yviga roderutslag. Fråntrampet blir också lite bättre med fotens framdel.

Det låter väldigt rimligt... om jag vågar ska jag testa en surfski nån gång i stora vågor. Jag kör inomskärs så länge och arbetar uppåt. Krabb sjö med vågor från flera håll samtidigt är än så länge tillräckligt spännande för mig... hehe. I Epic 18x som har bräda och pedaler kör jag ändå med fotens framdel, pedalerna styr jag med tårna. Men som du säger skulle det nog inte funka på en surf-ski. Känns som styrpinne skulle vara lite mer smooth hursomhelst 18x, om jag känner mig händig nån gång kanske jag byter ut pedalerna. Om kajaken är bred går det att göra ganska rejäla roderutslag även med styrpinne, men ICF-kajakerna är så grymt smala framme vid styrpinnen att det inte finns så mycket utrymme att vrida pinnen mycket, man kan inte flytta foten tillräckligt långt åt sidan helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.