Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fram till ca mitten på 2000-talet hade SOG riktigt vackra produkter. Fina material. Coola designs. Mängder av klassiker i knivvärlden producerades. Sedan dess bara utför tyvärr. Här är några exempel på gamla godingar. Inget jag hade köpt för funktionen skull, ni förstår.
 

Bilagor

  • scu main.jpg
    scu main.jpg
    54.7 KB · Visningar: 449
  • trid w sheath.jpg
    trid w sheath.jpg
    91.3 KB · Visningar: 447
  • sog_desert_dagger_main.jpg
    sog_desert_dagger_main.jpg
    25.9 KB · Visningar: 445
Fram till ca mitten på 2000-talet hade SOG riktigt vackra produkter. Fina material. Coola designs. Mängder av klassiker i knivvärlden producerades. Sedan dess bara utför tyvärr. Här är några exempel på gamla godingar. Inget jag hade köpt för funktionen skull, ni förstår.

Haha, nostalgi. Kommer ihåg att jag dreglade över denna, ”Pentagon”
 

Bilagor

  • F2267CA4-194D-4841-B5B8-3958BA62F6A0.jpg
    F2267CA4-194D-4841-B5B8-3958BA62F6A0.jpg
    31.4 KB · Visningar: 441
Jo, det skulle kunna vara nästa steg 😁.

-Paul-

Nja... det skulle ju minska greppvänligheten. Kniven sitter som en smäck i handen.

Och ansatsen... något slags praktik och teori har väl motiverat denna design. "Finger-choil" är det uttryck som används för detta slags urgröpning i bladet - in med pekfingret i ansatsen och det blir mer kontroll över bladet, så lyder teorin.

Till skillnad från MAWs exemplar så förefaller SOG Pillar vara funktionell... d.v.s. som överlevnadskniv/taktisk kniv.

Kniven är dessutom tillverkad i USA. Större delen av SOGs produktion är väl numera annars i Kina och Taiwan?

Ska en kniv vara primärt funktionell eller primärt ett slags lull-lull?
 
Senast ändrad:
1. Nja... det skulle ju minska greppvänligheten.

2. Och ansatsen... något slags praktik och teori har väl motiverat denna design.

3. "Finger-choil" är det uttryck som används för detta slags urgröpning i bladet - Pekfingret i "finger-choil"-en...

4. in med pekfingret i ansatsen och det blir mer kontroll över bladet, så lyder teorin.

5. Till skillnad från MAWs exemplar så förefaller SOG Pillar vara funktionell... d.v.s. som överlevnadskniv/taktisk kniv.

6. Kniven är dessutom tillverkad i USA. Större delen av SOGs produktion är väl numera annars i Kina och Taiwan?

7. Ska en kniv vara primärt funktionell eller primärt ett slags lull-lull?
1. Jag har så pass många knivar med diverse grepp att jag kan lugnt säga att den modifikation som jag photoshopade fram på intet sätt gör kniven farlig eller på annat sätt osäker att hålla i. Det vill säga - om man använder kniven på ett för en kniv gängse sätt.

2. Dessa attribut tillskrivs ansatsen: Lättare att komma åt att slipa hela eggen, estetiskt tilltalande (i vissa fall), stöd för parerskyddet, samt en stabilare övergång mellan slipfas och handtag. Personligen anser jag att många om inte alla av dessa punkter/argument går att kringgå ;).

3. Kniven som vi diskuterar är inte utrustad med en traditionell "finger choil" utan en ansats. En finger choil är rund i formen för att ge ett någorlunda bekvämt stöd för fingret. Dess kanter är avfasade. Man bör dessutom skilja på en sharpening choil och en finger choil ;). Den aktuella SOG-kniven har eventuellt en sharpening choil åtföljd av en ansats.

Bara för att ansatsen befinner sig på samma plats där man i vanliga fall finner en finger choil betyder således inte att den också är en finger choil ;). En finger choil hittar man ibland antingen före- eller efter en ansats.

Jag kan acceptera finger choils på större knivar/huggare men på en mindre kniv ser jag inte poängen med en sådan.

4. Så är det - i teorin.

5. Håller med.

6. Ja.

7. Beror på. Det finns ju plats för båda knivtyperna. Jag skiljer mellan mina samlarknivar som i princip får se ut hur som helst och mina användarknivar som jag vill skall vara designade på mycket specifika sätt.

~Paul~
 
Omåttligt nöjd med denna 1-kronas ”Finnpoint” av Wirkkala för Hackman/Sorsakoski från 60-talet. Han var verkligen före sin tid.
 

Bilagor

  • 02757BDD-D8D1-4DED-AD7F-9D4EBA01FB75.jpg
    02757BDD-D8D1-4DED-AD7F-9D4EBA01FB75.jpg
    15.3 KB · Visningar: 372
1. Omåttligt nöjd med denna 1-kronas ”Finnpoint” av Wirkkala för Hackman/Sorsakoski

2. Intressant sida för dem av er som vill lära sig mer om stålegenskaper
1. Fick du kniven för 1 krona? Det var ett bra pris :). Ja, Wirkkala är känd, för oss knivnördar kanske för sina två puukkos.

2. Ja, han är duktig Larrin. Hans pappa var inte helt oäven han heller (Devin Thomas). Har läst en del intressant material under årens lopp. Tack för länken!

~Paul~
 
1. Fick du kniven för 1 krona? Det var ett bra pris :). Ja, Wirkkala är känd, för oss knivnördar kanske för sina två puukkos.

2. Ja, han är duktig Larrin. Hans pappa var inte helt oäven han heller (Devin Thomas). Har läst en del intressant material under årens lopp. Tack för länken!

~Paul~

1. Japp! Plus två knivar till på köpet, varav en har potential för reprofilering av typen "fällkniven H1 pro" och omskaftning. Förmodligen årets bästa köp redan, jättebra skick på Wirkkalan dessutom. Han var en helt fantastisk designer överlag, knivarna var ju bara små sidoprojekt.
2. Har precis, mest pga. att jag börjat med egen härdning, börjat förkovra mig lite djupare i stålets fantastiska värld. Larrin har en bredd och en struktur på sin information som få verkar slå. Men som sagt, jag har precis börjat...
 
1. Plus två knivar till på köpet...Förmodligen årets bästa köp redan,

2. jättebra skick på Wirkkalan dessutom. Han var en helt fantastisk designer överlag, knivarna var ju bara små sidoprojekt.

3. Larrin har en bredd och en struktur på sin information som få verkar slå. Men som sagt, jag har precis börjat...
1. Hm, ja det förstår jag att du tycker. Grattis!

2. Kniven ser, som du säger, mycket bra ut! Wirkkala är en legend. Synd att han inte satsade på knivar mer än vad hand gjorde ;).

3. Jag har pratat med Larrin vid några tillfällen på BF. En mycket trevlig men hårt upptagen ung man :).

Förresten varför försöker du bli av med dina ombyggda knivar för en spottstyver? Efter att du lagt så mycket arbete på dem så skulle i alla fall undertecknad behållit dem ;).

~Paul~
 
Förresten varför försöker du bli av med dina ombyggda knivar för en spottstyver? Efter att du lagt så mycket arbete på dem så skulle i alla fall undertecknad behållit dem ;).

~Paul~

Haha, jag har helt enkelt för många! Och för er skull kan jag säga att jag inte försöker sälja mina bästa verk, tvärtom dem jag med viss enkelhet kan skiljas från. Så dessa kan ni avstå från :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.