Everest Kajak från Stadium

Jag skulle nog våga köpa Everest-kajaken.

Men ju billigare desto viktigare att syna objektet noga. Finns ingen möjlighet att provpaddla så faller affären för min del. Hanterar Stadium en retur på ett snyggt och bekvämt sätt och godtar motiv som "den var för rank mig" od, så kommer saken i ett annat läge.

Sen beror det väl en del på vad man förväntar sig också. Ska kajaken ligga vid sommarstugan och användas sporadiskt för en och annan morgontur behöver det ju inte vara någon +30tusenkronors i kolfiber.

mvh thomas
 
Tack för alla svar

Hej,
Stort tack för alla svar. Håller med om att man borde vända sig till en kajakbutik.
Den ser väldigt prisvärd ut och jag ska kolla närmare på den trots allt.
Jag söker egentligen en stabil, prisvärd nybörjarkajak för kortare turer.
Jag vill känna mig säker då jag planerar att paddla mest själv.
Antar att jag bör skaffa riktiga kläder om olyckan är framme då det är kallt i vattnet.
Hursomhelst, tack så länge.
Magnus
 
fotpedalerna

Kajakklubben jag är med i köpte några stadiumkajaker och det är mycket kajak för pengarna. Det som var den svaga punkten klubbens kajaker var pedalerna som började kärva efter en tids användning - men då ska man minnas att de använts i uthyrnings- och skolpaddlingsverksamhet och åldras betydligt snabbare än en kajak som paddlas av en enskild ägare som dessutom vårdar den som sin egen. Men pedalernas konstruktion var inte så bra - mycket halvhård plast som skulle röra sig själv och den klarade inte långvarig ovarsam hantering särskilt bra.
Men som sagt, för ensilt bruk håller de nog bättre men hur bra de är för enskilt bruk vet jag inte - jag har bara sett klubbens kajaker där pedalerna gav upp först. Det finns klubbmedlemmar som har everestkajaker men jag har inte kollat in hur deras pedaler ser ut efter några år.

/Patrik, med en egen Mari 3 extra
 
Jag köpte...

Jag köpte en tidigare modell av Stadiums Everest PE-kajak för några år sedan (2009 tror jag det var) Det var rejält nedsatt pris även då och jag ångrar inte mitt reafynd. Min är inte helt identisk med nuvarande modell, men skrovet ser ut att vara samma. Har mest använt min till övernattningsturer i skärgården i norra Vänern. Detta har den fungerat bra till.
Upplever den som rymlig och sjövärdig. (har paddlat i ganska grov sjö utan problem) Inget har gått sönder hittills och packutrymmena har alltid hållit sig torra. Dock känns den ganska "pråmig", så man får antagligen slita om man paddlar i sällskap med andra som har mera lättdrivna kajaker. (Jag har hittills bara paddlat ensam med den)
Att den är gjord av Polyeten medför att den är tämligen oöm. Jag hade nog varit mindre lycklig efter vissa av mina grundkänningar och ovarsamma nybörjarlandstigningar om jag istället hade köpt mig en dyr glasfiberkajak... ;)
En nackdel med PE är att det är känsligt för värme o tryck i kombination. Se upp med att ha kajaken fastspänd på takräcke när det är solsken alltså! En annan nackdel är att den är rätt tung. Ett riktigt åbäke att bära och att lasta på bilen med andra ord.
 

Bilagor

  • DSC00577.jpg
    DSC00577.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,040
Det är Johan Wirsen som har designat everestkajaken, och har själv hyrt dem i tre år i rad och köpte två beg, nu efter senaste turen. Är supernöjd med everestkajaken😀
 
Paddeln för h-e

Oavsett vad du köper så kom ihåg att köpa en BRA paddel, den skall man inte snåla på!! Betydervinte att det måste vara en superduperbra kolfiberpaddel men en välmutprovad hyfsat lätt.

Lycka till, det ärvskitkul att paddla kajak
 
Tittar man närmare så ser man att det inte är samma kajak, men de ser ändå så pass lika ut att man börjar fundera på ifall de kommer från samma tillverkare. Ramen runt sittbrunnen ser likadan ut, liksom placeringen av luckorna och skrovets form. Kanske Stadiums kajak är en äldre modell? Tillverkar Tahe sina egna kajaker eller köper de in modeller?

Tahe tillverkar sina egna kajaker i Estland. Men paddlar och tillbehör köper de in från andra leverantörer.

Har själv varit på studiebesök i deras fabrik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
JohanBj Stadiums kajak Everest? Paddling allmänt 9
jakerlund Everest kayak 370 s10 Paddling allmänt 3
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
Bam054 Everest Kayak 520 Comp? Paddling allmänt 32
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
pete_d Everest vantar o jacka Paddling allmänt 0
niklas104 Everest v 505 Paddling allmänt 12
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.