Nyfrälst men okunnig.

Jag har idag provat att paddla kajak för första gången och kände relativt pang på att det här var ngt jag vill lägga mer tid och energi på. Kajaken jag provade var en Trapper K1 Barracuda och utan att ha provat ngt annat så upplevde jag den väldigt lättpaddlad och följsam. Är det ungefär i dessa prisnivåer man skall upp i för att hitta ngt likvärdigt? (+20000:) El finns det ngt likvärdigt för en billigare peng. Jag kommer nog mestadels att paddla i sjöar där det stundvis kan blåsa rätt friskt. Tacksam för tips!
 
Det är inte helt lätt att svara på din fråga, men ungefär ja.

Väldigt förenklat så kan man säga att för väldesignade havskajaker från etablerade tillverkare så BÖRJAR priserna vid:

12-15 000 kr för modeller gjorda i rotationsgjuten termoplast

18-20 000 kr för modeller gjorda i glasfiber och polyester

25 000 kr för modeller gjorda i glasfiber och epoxi

30 000 kr för modeller gjorda i kolfiber/kevlar och epoxi

Givetvis får man betala extra för vissa varumärken utan att de nödvändigtvis håller bättre kvalité.

Utöver detta ska man inte glömma att ett minimum av övrig utrustning av hyffsad kvalité dvs: paddel, kapell, flytväst kostar från ca 4-5000:- (ofta snålas det på paddeln).
 
Ska du ha en vettig kajak med tillbehör får du nog räkna med runt 20-25 000 om du köper nytt, men din första kajak kan mycket väl vara begagnad. Det finns massor på blocket och uthyrare brukar sälja ut redan efter en eller två säsonger till förmånligt pris. Innan du verkligen vet hur du vill paddla är det onödigt att köpa nytt. Det är inte helt ovanligt att man säljer sin första kajak eftersom den inte riktigt var det man sökte eller att man snabbt avancerat och vill ha en mindre "pråmig" kajak. Man börjar gärna med en stabil "för säkerhets skull", men tröttnar snart. Hyr och låna lite olika kajaker, fundera på var du vill ta ditt paddlande. Motion, expedition, upptäcktsfärd i snirklig skärgård, blå bandet, surf, rock hopping, teknisk paddling med olika styrtag, roll...? När du paddlat din första kajak ett tag är det dags att kosta på sig en ny kajak precis efter dina behov. En kajak du kommer trivas med och utvecklas med i många år framåt.
 
Min första riktiga kajak blev en Necky Looksha V med tillbehör från just en uthyrare och den gick lös på 8000:- inkl. allt. Rotationsgjuten polyeten. Eftersom jag även dyker så fanns ju torrdräkt i huset men nästa investering blev en andas-torris från Ursuk för 6,600:- och efter ett par år bytte jag kajak från den till en Hobie sit-on-top som jag också kan trampa och segla.

Kravspecarna för mig är att kajakerna ska vara stadiga, havsgående och packbara samt lätta att ta sig i och ur vilket inte var helt optimalt i en traditionell kajak så därför blev det sit-on-topen till slut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.