Fotstöd

Hejsan.

Jag tror jag blir galen snart på fotstöden i min kajak, en point 65 XP18. Har provat att laborera olika ställningar och positioner men jag får ingen bra komfort. Jag har roderstyrning på kajaken men den har jag nyligen tagit bort då jag ville pröva hur det var att paddla utan att behöva styra med fötterna och bara ha pedalerna som fotstöd. Det vart faktiskt bättre, men de är inte sköna att ha som fotstöd ändå.

Har ni något tips på hur man skall sitta med fötterna eller ska man byta fotstöd till något bättre och isåfall vad? Kajaken är jag i övrigt rätt nöjd med.

Sedan kan jag ge tips till den som har Xp18, ta bort rodret det fungerar lika bra att svänga och hålla rak kurs utan det på.
 
Hej Jerry!

Jag har haft samma problem som du.

Den sittställning som verkar bäst är med svagt böjda knän och hälarna lite isär.

För att få denna sittställning att funka så behövs ett hälstöd för att sitta skönt.

Jag paddlar Prijon kajaker och där sitter pedalerna för högt för att få hälstöd.

Hälstödet heter igentligen spännhult enligt Jens Marklund.

Jag har lite olika konstruktioner men här kommer principen för ett bra och enkelt hälstöd.

Man tar en liten bräda och anpassar den till botten framför fötterna.
Brädan för ta stöd mot det främre skottet.
Tvärs brädan på lämpligt avstånd från skottet så skruvar du en smal träbit som anpassas efter skrovet.

Nu kan du sätta hälen i det lilla utrymmet vid korsningen mellan träbit och bräda.

På detta sätt får du en ett bra stöd för hälen och fötterna trängs inte ihop.

Se bild
 

Bilagor

  • Bildgrupp 31 Dalsland, Motion, Björkvik 130.jpg
    Bildgrupp 31 Dalsland, Motion, Björkvik 130.jpg
    71 KB · Visningar: 1,211
  • Bildgrupp 31 Dalsland, Motion, Björkvik 129.jpg
    Bildgrupp 31 Dalsland, Motion, Björkvik 129.jpg
    41 KB · Visningar: 1,360
Jag paddlar inte med skor och var tvungen att lösa det på ett annat sätt i min gamla Icefloe. Där finns ett alurör tvärs som man tar stöd mot med fötterna. Det var både kallt och obekvämt så jag sågade till en bit marinplyfa som lutade mot röret. Ett snöre drog det framåt under röret och låste det mot däck och botten. Lösningen blev mycket bekväm och helt klart lika bra som fotstöd som det som sitter i de roderkanoter, Epic V10Sport och Commander type-S jag paddlar nuförtiden.
 

Bilagor

  • Icefloe fotstöd.jpg
    Icefloe fotstöd.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,154
Jag har varit med om att vissa kanotister lyckas trampa ganska friskt när de paddlar somliga till och med lyckas att trampa sönder saker som skall klara 200kgs belastning. Ibland undrar jag om de inte skall satsa på karriär inom trampbåts gebitet i stället. Kajakerna går ju inte fortare för att man sparkar på fotstöden.

Hur som så är jag tveksam till att trampa mot skotten som troligtvis inte tål detta. Visst klarar det en viss belastning men så kanske ni sitter illa på sitsen och så sparkar ni kanske till för att rätta till detta och där med justerar packutrymmet av misstag.
 
Hej Kåre!

Jag förstår din tveksamhet.

Även en späd liten människa kan åstadkomma mycket STORA krafter med benmusklerna.
200 kg är inget ovanligt om man tar i.

Hursomhelst så har jag använt denna konstruktion över under 8 år på fem Prijonkajaker.

Dom håller än så länge.

Anledningen till detta är att belastningen ligger nära botten och förorsakar inte så stor böjbelastning på skottet.
Det blir i huvudsak en skjuvbelastning av limförbandet mellan skott och botten.
Skotten på Prijonkajaker är dessutom ganska tjocka.
Sedan har jag inte väl inte tagit i för mycket.

Allmänt kan man säga att det finns fortfarande en del utvecklingsarbete kvar att göra på hälstöd och roderpedaler även om t.ex VKV och Lettman kommit mycket långt.

Jag har tittat på att montera sådana i Prijonkajaker men där vet jag inte hur man skall fästa fast dom i skrovet.
Ett sätt vore att skruva fast dom i Sitsen.

Kanske du Kåre har någon bra idé?

Hälsningar
Lennart
 
Jo vissa besitter ju tack och lov fortfarande lite sunt förnuft och andra inte. Det är svårt att konstruera idiotsäkra saker, så en lite varning kan ju vara befogat.

Då var det ju detta med PE-kajaker som är ett helsike att limma något på som skall klara även idioter. Vi jobbar förnärvarande lite med en lösning på detta bekymmer, så det kanske kommer något användbart. Några genomgående bultar i botten på en PE-kajak är ju inte så sexigt. Att flytta krafterna till sitsen kanske är en annan lösning.

Ingvar håller i alla fall på att fnula lite på detta, så vem vet om vi inte kan lösa det hela vad det lider.

Ett annat bekymmer är ju prisfrågan. Om jag får vara lite fördomsfull och med risken att förolämpa vissa, så är det svårt att motivera de som köper en skit-kajak att betala för riktiga reglage och har man lyckats med detta svåra konststycket så återstår det ju ofta en sladdrig plastbit kvar i arslet på kajakerna som går att förväxla med ett roder. ;-)

Ja ja jag gillar inte PE-kajaker men de funkar för andra och det får jag väl leva med.
 
Nu är inte min Kajak gjord i PE utan glasfiber, kan det passa med VKV s fotstöd i den? Sittbrunnen är ganska stor, 81 x 43 cm. Eller är de bara till för roderstyrning?
 
Javisst kan du plocka i våra trampor i denna utan större bekymmer och sedan steloperera genom att fästa linor i sits tex om du inte har roder, men varför inte redan köpa en kajak där detta redan finns och få ett fungerande roder på köpet ;-)

Vår vän Dr kajak har en snygg länk ang reglaget:

http://mohedakajak.wordpress.com/2013/03/19/vkv-pedaler/

Samt Uhelin:

http://motionskajak.blogspot.se/2013/03/vkv-101-i-nytillverkning.html

Ingvar kan säkert hjälpa dig att montera om du vill. Tyvärr kostar spektaklet en hel del och det kan ju vara mycket pengar då du inte ens nyttjar roderfunktionen. Så varför inte bara limma på en egen platta och konstruktion, men ge tusan i att låta den vila mot skottet.
 
Kul med lite olika lösningar.

Anker sa alltid att man måste "boasera sin kajak" dvs anpassa den efter egen kropp. Tex dynor, kuddar etc. Här finns ingen hejd på kreativitet. Jag har sett massor av varianter och gärna några till.

Jag brukar ge rådet att bli sjöpirat dvs gör en attack mot en badstrand fylld med ungar där du kan rycka armpuffar, simdynor, badringar och andra nyttiga saker av småbarnen. Alltid hittar man något som går att nyttja för egen njutning ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.