Kartor Helgelandskusten?

Hej!
Vi är två stycken som skall paddla (och tälta) på Helgelandskusten en vecka, tredje veckan i Juli. Vi planerar starta på Husvaer, eftersom vi uppfattat att det området ger bäst möjligheter att undvika långa överfarter mellan öarna, om man jämför med t ex ilägg vid Nesna. Vi tänkte passera paddelcentret "Havnomaden" och be om tips, men undrar om någon med erfarenhet av paddling härikring vill dela med sig av erfarenheter? Kajak.nu har jag redan lusläst. :)
Vi försöker få tag på kartor av området, men flera timmars googlande har inte gett något resultat! De vanliga norska turkartorna finns inte för området vad jag kan hitta, någon som vet varifrån man kan beställa kartor?

Tack på förhand!
/Tone
 
Vi brukar fiska på Lurøy-Onøy och har haft god nytta av Navionics Europe Sjökortsapp, som man sedan laddar ned valfritt område till. Vektoriserade sjökort med god upplösning. Norsk kustradio sänder mycket detaljerade väderprognoser på VHF-radio (155MHz-bandet) och har man med sig en sådan radio har man god säkerhet långt ute där telefontäckningen är usel.

Om kajakpiloter eller paddlingsbeskrivningar kring området vet jag däremot inget. På biblioteket i Onøy finns tex massor, men det är ju där det.

Navionics:
vy6ehyry.jpg




(EDIT: noterade ts nu, du känner minst en som har VHF-radio att låna ut ifall ni vill ha en)
 
Jag var på Sleneset en vecka ifjol. Tyvärr blåste vi inne hela veckan, det var stor kuling och liten kuling om vartannat. Det blev bara paddling inomskärs i den ögruppen men det var inte så dåligt med tanke på omständigheterna. Vi hyrde en mycket fin rörbu i Langneset och kunde fiska, spana fågel mm. Det fanns inga kartor att köpa på ön. Eftersom jag är en vanlig kartnörd så köpte jag en på vägen hem. Fann på boklådan i Mo i Rana (Amfi-Meyergallerian) ett kartset med fyra kartor i 1:50000 kallad "Helgelandskysten Nord". Det är kartorna Traena och Luröy, Rödöy vest, Rödöy öst och Nesna. 250NKr. Bra kartor för friluftsliv tycker jag.

Producerad av Mesterkart, www.mesterkart.no
Kontakt för försäljning och information (enligt info på kartan): Polarsirkelen Friluftsråd
Mobil 91778767, e-post: knut.berntsen@friluftsradet.no, www.friluftsrad.no/polarsirkelen

Hoppas att det kan vara till hjälp och lycka till!

/Jonas

EDIT: Här finns den visst och kanske lite annat också: http://www.friluftsrad.no/polarsirkelen/2796.2743.Kart.html
 
Nordeca-serien funker fint når man ikke vet at det finnes en annen serie som er bedre. Kartverkets egen Norge-serie (også på vanntett papir) har imidlertid også sjøkartdataene med. Etter at jeg ble klar over det, dropper jeg Nordeca sine.

- Dessverre er ikke disse like enkle å få tak i. Men det går an, for eksempel her:
http://www.kartbutikken.no/kartverket-plast.php
(Vet ikke om de selger til Sverige, men.)
 
Det står "plast" på de kartorna, är de hårda eller mjuka? Tyvek är ju ett förbannat bra material annars...
 
Det er mykt, men rimelig solid. (Har ikke herpet veldig på mine da, men det virker sånn.)
Faktisk vil jeg si at dette vanntette plastpapiret er mykere enn de gamle papirkartene. Veldig ok.
 
Stort tack för värdefulla tips! Det verkar hur som helst svårt att beställa över nätet, men ber nu om hjälp med detta av Havnomadens kajakksenter.

Ha en fin friluftssommar!
:) /Tone
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.