Kolfiberväv?

Någon som vet var man skaffar det? Lokala båthandlaren hade inte, så långt har jag kommit. Skall laga sargen på en kolfiber-Swift. Det lär finnas någon speciell epoxi avsedd för kolfiberväv också, som man kan lägga på riktigt tunnt. Var hittar man det?
 
Återförsäljaren av kajaken

Någon som vet var man skaffar det? Lokala båthandlaren hade inte, så långt har jag kommit. Skall laga sargen på en kolfiber-Swift. Det lär finnas någon speciell epoxi avsedd för kolfiberväv också, som man kan lägga på riktigt tunnt. Var hittar man det?

Du skall förstås först och främst fråga återförsäljaren av kajaken. Det är viktigt att du får tag i samma material som kajaken är byggd av.

Hans Friedel
 
Du skall förstås först och främst fråga återförsäljaren av kajaken. Det är viktigt att du får tag i samma material som kajaken är byggd av.

Hans Friedel

Tyvärr har Boothaus lagt ned Plastex agenturen, och svarat mig att ingen ny återförsäljare är utsedd enligt deras kännedom.:( Men, nu är det ju bara sargen, så det borde inte vara så kinkigt. (?)
 
Senast ändrad:
Tyvärr har Boothaus lagt ned Plastex agenturen, och svarat mig att ingen ny återförsäljare är utsedd enligt deras kännedom.:( Men, nu är det ju bara sargen, så det borde inte vara så kinkigt. (?)


Hmmm visste jag faktiskt inte.

Trapper använder West mest pågrund av att den praktiska pumpförpackningen. Svårigheten brukar annars vara att få tag i tillräckligt små volymer.

Trapper använder 150-200 ggr kolfiberväv till det mesta borde funka fint för dig

Mattslipa ordentligt området där du tänker laga. Pensla på epoxin lägg sedan på väven 1 eller 2 bitar borde funka fint

Sedan kommer det verkliga tricket. Täck hela lagningen med typ brun packtejp. Se till att du får bra tryck på lagningen. Täck hela ytan och se till att tejpen blir slät. Gör du detta ordentligt blir lagningen nästan osynlig och du slipper allt efterarbete.

Hittar du inte det du behöver kan du alltid titta in till Trapper om du har vägarna förbi se dock till att ringa innan

En varning dock Epoxi är väldigt allergent så se till att du skyddar dig

Hans Friedel
 
Kolfiber finns på t.ex Biltema även om jag nog skulle välja ett annat inköpsställe om jag skulle köpa epoxi och kolfiber.

Både Hjertmas http://www.hjertmans.se/ och Watski http://www.watski.se/www/index.asp har kolfiber och epox,. Att jag sedan råkar ha cykelavstånd till bägge dessa firmor gör inte saken sämre.

Vill man lära sig mer kan man kolla på http://www.kolfiber.info.se/ där även Komposithandboken på 102 sidor finns att ladda ner utan kostnad :) och med författarens tillstånd.

OT
Har man inte fattat varför en kajak i kolfiber eller kolfiber och Kvelar kostar mer än motsvarade kajak i glasfiber, så förstår man det garanterat när man ser hur mycket kolfiber och Kvelar kostar.

Per Brune
 
Tack för bra information! Jag började att leta efter att ha googlat, och hamnade på Thulins och Tanso. Thulins säljer minkvantitet 1 kvm, men till bättre pris än Biltema! snabbt svar och lovade leverans innan veckan är slut.

Tanso var trevliga, men "rullar av" minst 10 löpmeter! Skulle ju räcka till en kajak. Men, den mycket trevlige mannen jag pratade med letade upp en överbliven halv kvm och skickade per post idag. Gratis! Bussigt! Epoxy fick det bli Biltemas lamineringsepoxy.

Nu ska bara jobbet göras!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.