Paddla och tälta i Lofoten

Jag och hustrun är nu anmälda till ASKR veckan i Lofoten, känns riktigt spännande men nu saknas det utrustning. Min förhoppning är att det finns någon medlem som kan tipsa oss om bra utrustning för en tältvecka i nordnorge. Får låna ett bra tält men saknar liggunderlag och sovsäck som fungerar även om det blir blött och kallt. Skulle även vara tacksam för förslag på bra matlagningsutrustning.
Hälsningar Thomas
 
Hejsan,
Askr är på Västerålen inte Lofoten så ni inte kör fel sen :)

Ang campingen så kan det verkligen bli blött och kallt och det kan blåsa rejält i värsta fall. Så kolla att det tältet ni få låna klara av lite väder. Men betoningen ligger på "kan" och det kan såklart även vara riktig härligt väder också.
Med tips om utrustning är det ju lite efter smak och tycke. Det är ju mitt på sommaren och inte allt för kallt men man kan ändå frysa rätt bra då man är så nära vattnet och ute hela dagen och det händer en del. Bra att ha med sig lite varma kläder. Är man i byn är det rätt vindskyddad men ifall ni ska på turen är det bra med vindtäta grejer.
Sovsäcken har jag svårt att tipsar, förra året när jag var där körde jag tex med min ajungilak compact summer vilken är ganska sliten redan och nog inte ens ger de temperaturen som den ska längre och jag frös inte. Men det var ju då och dessutom är jag inte så frysen av mig. Vilken ni ska välja är svårt att säger med så få uppgifter, finns ju en hel uppsjö av sovsäcker och prisklassen samt personliga egenskaper osv är avgörande.
Underlägget hade jag ett Exped Basic UL med mig och även där kändes det fint för mig. Vill säger att mina grejer vart rena sommarprylar som jag använde. Hade även mina vår/höstgrejer i bilen då jag kom från en resa längre uppifrån men där vid ASKR behövde jag de aldrig längre just den veckan.
Vill ni har det lyxig och bra rekommendera jag en Exped down 7 eller 9 (eller 7UL) Dessa är super bekväma, varma och många säger att de sover lika gott som hemma på dessa.

Om ni ska skaffa kök så ta gärna ett med bra vindskydd, då ni er två även ett som står lite stabilt så man kan ha en större kastrull på (alltså inget toppmonterat). Vilket det ska vara är svårt att säger tycker jag då marknaden är ganska vid och även där går det efter smak och pris. T.ex om ni vill ha gas eller bensin osv

Jag skulle rekommendera dig att gå in i en butik och prata med personalen, titta på grejerna tillsammans. Har du bestämt dig för ngt kan man ju återkomma här och prata om dessa saker. För visst kan jag säger någon pryl jag gillar och som funkar för mig där uppe men det är inte sagt att ni bli nöjda med den.

När ni åker upp så ta gärna med kontanter, förra året krånglade i alla fall den enda kortläsaren de hade i byn och det var svårt att betala ibland (tex i baren eller annat)
 
Så gøy! Velkommen skal dere være til Vesterålen! :) Da ses vi kanskje. Jeg skal ikke delta på hele ASKR i år, men kommer sannsynligvis innom en eller flere av dagene som vanlig. :) (Det kommer litt an på hvordan det klaffer med padleturen jeg har planlagt, men det ser ut til å klaffe bra hvis vi ikke blir værfast noe sted.)

Du må regne med forskjellig vær i løpet av en uke her. Det kan være fra vindstille til hvor mye vind som helst, og det samme med temperatur. Som regel er det litt regn men også mye sol i løpet av uka. Vindsekk kan være greit å ha, den holder man godt varmen i uten at den tar så veldig stor plass. (Er det nordavind her så er den nokså kjølig.)

Liggeunderlagene Fuchs nevner er gode, det er veldig mange her som har av den typen. Hvis man har fått mye feriepenger så kan man også vurdere stoltrekk til dem - DET er luksus på tur, det. :)

- Er det camp, lang eller kort ramble dere tenker å delta på?
 
Senast ändrad:
Hej Thomas
Eftersom vi är många här från Västerås som åker till ASKR i år föreslår jag att du kommer ned till kanothuset ikväll på vår tisdagspaddling så kan vi prata utrustning. Du är även välkommen hem och kolla mina prylar - jag har ju varit på ASKR tidigare och även på många andra långa turer. Prylar är skoj!

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
kajaken_yahoo.com Broschyren "Paddla kajak o tälta i Bohuslän" nu som fri PDF Paddling allmänt 7
Aimless Paddla / Tälta Koster Paddling allmänt 10
bollan Tälta och paddla i Blekinge Paddling allmänt 4
flunkan paddla i skärgården och tälta på klippa? Paddling allmänt 8
goni Paddla och tälta på Åland? Paddling allmänt 2
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.