Hjälp med val av multifuelkök

Hej!

Jag har i dagsläget en MSR PocketRocket och en enkel aluminium-kastrull som jag inte riktigt känner duger för 4 pers vintertid och vill således införskaffa mig ett bensin/multifuelkök som jag även kan använda hemma vid eventuella elavbrott. Jag behöver även grytor till samt vindskydd, rengöringskit etc. Alltså allt.

Jag har läst lite om kök men har helt ärligt inte tid att riktigt förstå alla skillnader och dess för och nackdelar utan hoppas att någon annan har erfarenheter att dela med sig av.

Först och främst skulle jag vilja ha en lätt uppsättning baserat på en veckas vandring med 3 varma mål mat samt 3 koppar varm dryck per person och dag. Detta inklusive rengöring och bränsle alltså.

Tips på vilka bränslen man kan köra som inte sotar för mycket utan att mna kan stoppa kastrullen ner i en påse och sedan i väskan utan allt för mycket nedsmutsning (och inte kostar hutlöst per liter eller är extremt svårt att få tag på om det nu finns något mirakelbränsle jag inte känner till).

Ska styrventil vara vid flaska eller vid kök? (Prioriterar säkerhet)

Det kommer inte användas så att jag behöver hitta alternativa bränslen i rysslands ödemark under pågående vandring. Jag kan således även stå ut med att det behöver en del meck för att konvertera brännaren mellan olika bränslen.

Om det även går att köra på gas så vore det förnämligt (tillåtet med munstycksbyte).

Ljudnivå kan jag kompromissa med, om jag förstår det rätt är det såpass högljutt ändå så lite mer spelar inte så stor roll?

Hur många extra flaskor bränsle behövs och hur tar jag bäst med den? Relevant information här är att jag brukar låta maten stå och dra utan att köket är igång när jag har gaskök men bensinkök kanske är såpass mycket krångligare att starta så man vill ha det igång hela tiden?

VIlka grytor ska man ha. Ska man ha grytor med värmeväxlare eller ej? När jag räknat på det för gasköket så har jag kommit fram till att flänsen väger mer än extra gasen, gäller det även för multikök?

Prismässigt så givetvis hellre ett billigare om det är likvärdigt ett dyrare men det kan få kosta om det perfekta köket finns. Kan ju hoppas att det är på rea fortfarande...

Det blev långt och säkert har jag missat mycket men om någon kan hjälpa mig i rätt riktning så vore jag tacksam.

Med vänlig hälsning Erik
 
Kastruller

Köp grytor i det material du föredrar. Aluminium, Titan eller Rostfritt.
Det verkar inte göra så stor skillnad i bränsleförbrukning. Och behöver inte göra stor skillnad i vikt.

Skippa flänsarna. Det skall till ganska speciella förhållanden innan man tjänar in den extra vikten flänsarna medför. Dom gör kastrullerna svårare att diska och kinkigare att ställa på köket. Och dyrare.

/John
 
Bränsle o flyg

Om du flyger dit du ska, måste bränslet köpas på plats. Flygbolagen tillåter inte bränsle i bagaget. Jag vet inte vilka bränslen som finns i Ryssland, men gissar att det mesta går att få tag i.
/John
 
Bränsleflaskor får inte lukta bränsle enligt flygbestämmelserna så du får omaga dig att diska väl eller köpa nya.
Fotogen har jag aldrig haft problem att få tag på, likaså flygbensin brukar gå att få tag på när man berättar att man bara behöver några liter.
Diesel ryker och sotar så förbannat att jag har undvikit det när bättre bud stod att få tag på.
Munstycken av rätt sort och våga tigg på ankomst flygplatser eller handla på lokala mackar.

go tur
 
Jag har i dagsläget en MSR PocketRocket och en enkel aluminium-kastrull som jag inte riktigt känner duger för 4 pers vintertid och vill således införskaffa mig ett bensin/multifuelkök som jag även kan använda hemma vid eventuella elavbrott. Jag behöver även grytor till samt vindskydd, rengöringskit etc. Alltså allt.
Låter som att det du vill ha är samma sak som den här tråden handlade om. Och där blev det Trangia T25 + Optimus Polaris + PolarDawg2...

Först och främst skulle jag vilja ha en lätt uppsättning baserat på en veckas vandring med 3 varma mål mat samt 3 koppar varm dryck per person och dag. Detta inklusive rengöring och bränsle alltså.
För hur många personer? Ska du både bära på vandring och utfodra familjen vid beredskapsläge så blir det kanske en kompromiss i endera änden...

Tips på vilka bränslen man kan köra som inte sotar för mycket utan att man kan stoppa kastrullen ner i en påse och sedan i väskan utan allt för mycket nedsmutsning (och inte kostar hutlöst per liter eller är extremt svårt att få tag på om det nu finns något mirakelbränsle jag inte känner till).
Campinggasol, lysfotogen och/eller alkylatbensin - går på ett ut. Till fotogen och bensin behövs förvärmning...

Ska styrventil vara vid flaska eller vid kök? (Prioriterar säkerhet)
Regleringen SKALL ske vid brännarmunstycket, allt annat är trams. Så ja, styrventil vid kökets brännare. Bäst är konstruktioner som har bägge: reglerventil vid brännarmunstycket och avstängningsventil vid bränsleflaskan/pumpen.

Det kommer inte användas så att jag behöver hitta alternativa bränslen i rysslands ödemark under pågående vandring. Jag kan således även stå ut med att det behöver en del meck för att konvertera brännaren mellan olika bränslen. Om det även går att köra på gas så vore det förnämligt (tillåtet med munstycksbyte).
Det där med att byta bränsleslag under vägs är rätt mycket sales hype - det normala är att användaren initialt provar sig fram till vilket av de möjliga/lämpliga bränslena som man trivs och känner sig tillfreds med. Sedan håller man sig till det. Själv så har jag till stor del övergått till flytande gasol numera, både sommar- och vintertid. Förr föredrog jag fotogen vintertid och gasformig gasol sommartid, men iom Polarisen så har det mestadels blivit flytande gasol - allt blir så mycket enklare så... De andra bränslemöjligheterna får vara just det; möjligheter.

Ljudnivå kan jag kompromissa med, om jag förstår det rätt är det såpass högljutt ändå så lite mer spelar inte så stor roll?
Om du köper en tystbrännarhatt till köket så halverar du ljudtrycket. -10dB är inte att förakta. Det blir enkelt att prata sittande direkt bredvid köket, och dessutom så förbättras i många fall sjudningsförmågan med en tystbrännarhatt monterad.

Hur många extra flaskor bränsle behövs och hur tar jag bäst med den? Relevant information här är att jag brukar låta maten stå och dra utan att köket är igång när jag har gaskök men bensinkök kanske är såpass mycket krångligare att starta så man vill ha det igång hela tiden?
Använder du bensin/fotogen så räcker den medföljande halvlitersflaskan långt, och behövs det mycket mer - så har Primus numera en 1,5-liters bränsleflaska i metall... Det finns 1-liters och 0,3-liters också, men de där små 0,3-flaskorna är väl bäst till förvärmningsspriten.

Vilka grytor ska man ha. Ska man ha grytor med värmeväxlare eller ej? När jag räknat på det för gasköket så har jag kommit fram till att flänsen väger mer än extra gasen, gäller det även för multikök?
Värmeväxlare är saleshypat trams, det enda de gör är att de ökar risken för kolmonoxidbildning (samt ökar vikten på kokkärlet) och försvårar rengöringen av utsidan.

Prismässigt så givetvis hellre ett billigare om det är likvärdigt ett dyrare men det kan få kosta om det perfekta köket finns. Kan ju hoppas att det är på rea fortfarande...
Trangia T25 + Optimus Polaris + PolarDawg2 + 4,5L lägerkittel + Multi-Disc samt kittelstödet är väl det perfekta köket om förutsättningen är både kök för beredskapsläge och kök för uteliv.
 
Kör man på trangias kök och grytsystem så är skillnaden mellan dessa och en kylflänsad gryta så liten att det tar uppemot en vecka att tjäna in den extra vikten för kylflänsarna i form av bränslebesparing gentemot trangias planbottnad gryta.

Har man andra typer av öppna brännare och dåligt fungerande vindskydd och toppbrännare så kan besparingen var betydligt större med kylflänsad gryta gentemot plan gryta - men trangias system med hårt styrda luft och avgasflöden så blir det väldigt svårslagen när det gäller bränsleeffektivitet.

En sak till, kylflänsad gryta ger mycket kolmonoxid vid större pådrag så i princip måste den hanteras helt utomhus oavsett väder och se till att avgaser och matos från köket inte blåser och samlas inne i tältutrymme där någon sover.

Medans Trangia med gas vågar man faktiskt köra även inne i tält om det är dålig väder och inte kan göras i absid (då brukar det också blåsa och därmed bra ventilation ändå) - dock försäkra om god ventilation då det drar syre för 10 personer när köket är igång.

Försöker man med Trangia med MF-kök så tänder man den ute och sedan drar in det i skyddad läge vid absid då MF-kök tenderar att avge eldbollar och hög låga innan brännaren är ordentligt varm. Man riskerar inte att få sitt tält nedbrunnet om det handlar om dagsmarscher till närmaste civilisation och hjälp.
 
Optimus Polaris är min favorit av multifuelköken.
Den körs lämpligen på Gas, Coleman fuel, Primus power fuel, kemskt ren bensin, alkylatbensin eller lysfotogen (tex D80).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylatbensin
http://www.fogas.se/fotogenprodukter/fotogen-bensin/index.html

Går att köra på annat men dessa är hyfsat problemfria.

Inget multifuelkök är lätt, använd din rocket när du inte behöver multifuelkapaciteten.

/John

Bränsleflaskor får inte lukta bränsle enligt flygbestämmelserna så du får omaga dig att diska väl eller köpa nya.
Fotogen har jag aldrig haft problem att få tag på, likaså flygbensin brukar gå att få tag på när man berättar att man bara behöver några liter.
Diesel ryker och sotar så förbannat att jag har undvikit det när bättre bud stod att få tag på.
Munstycken av rätt sort och våga tigg på ankomst flygplatser eller handla på lokala mackar.

go tur

Låter som att det du vill ha är samma sak som den här tråden handlade om. Och där blev det Trangia T25 + Optimus Polaris + PolarDawg2...

För hur många personer? Ska du både bära på vandring och utfodra familjen vid beredskapsläge så blir det kanske en kompromiss i endera änden...

Campinggasol, lysfotogen och/eller alkylatbensin - går på ett ut. Till fotogen och bensin behövs förvärmning...

Regleringen SKALL ske vid brännarmunstycket, allt annat är trams. Så ja, styrventil vid kökets brännare. Bäst är konstruktioner som har bägge: reglerventil vid brännarmunstycket och avstängningsventil vid bränsleflaskan/pumpen.

Det där med att byta bränsleslag under vägs är rätt mycket sales hype - det normala är att användaren initialt provar sig fram till vilket av de möjliga/lämpliga bränslena som man trivs och känner sig tillfreds med. Sedan håller man sig till det. Själv så har jag till stor del övergått till flytande gasol numera, både sommar- och vintertid. Förr föredrog jag fotogen vintertid och gasformig gasol sommartid, men iom Polarisen så har det mestadels blivit flytande gasol - allt blir så mycket enklare så... De andra bränslemöjligheterna får vara just det; möjligheter.

Om du köper en tystbrännarhatt till köket så halverar du ljudtrycket. -10dB är inte att förakta. Det blir enkelt att prata sittande direkt bredvid köket, och dessutom så förbättras i många fall sjudningsförmågan med en tystbrännarhatt monterad.

Använder du bensin/fotogen så räcker den medföljande halvlitersflaskan långt, och behövs det mycket mer - så har Primus numera en 1,5-liters bränsleflaska i metall... Det finns 1-liters och 0,3-liters också, men de där små 0,3-flaskorna är väl bäst till förvärmningsspriten.

Värmeväxlare är saleshypat trams, det enda de gör är att de ökar risken för kolmonoxidbildning (samt ökar vikten på kokkärlet) och försvårar rengöringen av utsidan.

Trangia T25 + Optimus Polaris + PolarDawg2 + 4,5L lägerkittel + Multi-Disc samt kittelstödet är väl det perfekta köket om förutsättningen är både kök för beredskapsläge och kök för uteliv.

Kör man på trangias kök och grytsystem så är skillnaden mellan dessa och en kylflänsad gryta så liten att det tar uppemot en vecka att tjäna in den extra vikten för kylflänsarna i form av bränslebesparing gentemot trangias planbottnad gryta.

Har man andra typer av öppna brännare och dåligt fungerande vindskydd och toppbrännare så kan besparingen var betydligt större med kylflänsad gryta gentemot plan gryta - men trangias system med hårt styrda luft och avgasflöden så blir det väldigt svårslagen när det gäller bränsleeffektivitet.

En sak till, kylflänsad gryta ger mycket kolmonoxid vid större pådrag så i princip måste den hanteras helt utomhus oavsett väder och se till att avgaser och matos från köket inte blåser och samlas inne i tältutrymme där någon sover.

Medans Trangia med gas vågar man faktiskt köra även inne i tält om det är dålig väder och inte kan göras i absid (då brukar det också blåsa och därmed bra ventilation ändå) - dock försäkra om god ventilation då det drar syre för 10 personer när köket är igång.

Försöker man med Trangia med MF-kök så tänder man den ute och sedan drar in det i skyddad läge vid absid då MF-kök tenderar att avge eldbollar och hög låga innan brännaren är ordentligt varm. Man riskerar inte att få sitt tält nedbrunnet om det handlar om dagsmarscher till närmaste civilisation och hjälp.

Tackar för svar!

Hade missat den länkade tråden så den ska gås igenom.

Synda att trangias "egen" multifuelbrännare väger så mycket, borde ju finnas utrymme att göra den väldigt lätt i och med att vindskydd och ställning redan finns.
 
Ren tratt och en ren tom trelitersdunk underlättar när du tigger eller köper bränsle, givetvis har man en hopvikbar tratt och d o dunk.

go tur
 
Båda har rätt:

effektmässigt räknat i Watt så är -/+3 dB halvering/dubblering.


men hörselmässigt så är faktiskt -/+ 10 dB upplevelsemässig halvering/dubblering - _därför_ att våra öron också jobbar logaritmiskt.

dB är förkortning av deciBell och namnat efter Graham Bell - som var det viktiga innovatören för telefoni och observerade den här egenskapen hur mänskliga öron 'mäter' ljudstyrka. - dvs för varje 'Bell' (dvs. per 10 dB) man ökar i ljudstyrka så upplevs det som ljudnivån är dubbelt hög som innan och räknat som effekt i Watt har man ökat med en faktor 10 gånger mer än innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...