7-växlad cykelsemester

Har varit ute på några 1-veckors tältturer med
min fru senaste åren, med 3-växlade cyklar.
Mycket kämpigt så fort det går uppför pga för
"hög" lägsta växel. Tänker nu skaffa nya cyklar
för att kunna klara cykling i mer kuperad
terräng, men cykelhandlarna rekommenderar inte
att vi satsar på en cykel utan fotbroms till
min fru, som aldrig har åkt cykel med handbroms. Hon H är också rädd själv att "fotbromsningen" ska sitta för hårt i ryggmärgen, efter 45 års cykling.
Frågan är om det är att rekommendera att byta
ett av dreven, för att därmed få en lägre utväx-
ling och bättre ork i uppförsbackarna. 1-an på
en 7-växlad cykel är ju mycket "högre" än på en
21 eller 24-växlad cykel. I så fall - hur stor förändring i antal kuggar är lämplig?
Tyvärr får man ju en lägre utväxling även på
högsta växeln, men hellre högre trampfrekvens
och/eller lägre hastighet i medvind och nedförs-
backar än att behöva stiga av och gå uppför allt-
för ofta...

Tacksam för tips!
 
Min erfarenhet är att alla som cyklat med fotbroms säger att de aldrig kan lära sej använda handbroms, men av alla som gått över har jag inte träffat på någon som inte vant sej vid handbroms. Det tar kanske en halvtimme-timme, sen har man glömt vad fotbroms är för något.
 
Kan bara tala för oss själva men...

...jag och min fru är nog ganska typiska. Vid mogna åldrar - 50 resp. 46 började vi hoja på "riktiga" cyklar. Handbromsar och 18 växlar. Övergången var helt smärtfri och jag skulle aldrig gå tillbaka till det klumpiga och ineffektiva fotbromssystemet igen. Dessutom - min fru växlar obehindrat mellan olika hojar och system. Ta steget - era färder blir tusan så mycket roligare!
Lycka till
T
 
Om det är ett Shimano-nav (http://www.shimano-europe.com/cycling/) är ettans utväxling 0,63.

Med 36 tänder fram och 23 bak (största som verkar finnas) blir ettan motsvarande en utväxling med lika stor krans fram som bak på en "mångväxlad cykel" (36/23*0,63). Det är en lätt utväxling.
 
Handbroms

Min 37-åriga hustru köpte sin första cykel med enbart handbroms i Augusti och har inte haft några problem. Tvärtom säger hon själv att det är roligare, hon känner sig säkrare och har lättare att manövrera cykeln. Att trampa bakåt vid inbromsning är ingen reflex, som att blinka eller att ta emot sig med armarna vid fall. Det är inlärt, och kan alltså läras om.
 
det är inget problem att lära sig handbromsning. men det kan var svårare att hitta en 7 växlad utan fotbroms jag försökte förra året men ingen firam hadde någon hemma jag ville inte ha med fotbroms då det går lite tyngre men sök vidare varje år kommer nya modeller
go tur inge
 
Råd från fackman och amatörer

Hej!

Har noterat att fackmannen gärna ger råd som kräver en transformation i flera steg, dvs generar fler omsatta artiklar och följaktligen mera vinst till honom.
Amatörerna som genomfört omställning rekommenderar däremot gärna hela vägen i ett steg. Billigare och roligt direkt.
Efter att ha prövat med pö om pö förändringar på cyklar under nära 20 år, samlade jag mig och köpte en skräddarsydd racer. Det skulle jag gjort med en gång, för det hade blivit mycket billigare!
Att vid cykling påstå att växlarna är fel betyder oftast att cykelm är för tung för dig att lyfta över backen. För det är ju vad man gör!
En 9 kg cykel med 16-30 växlar och stor spänvidd på dem är vida roligare än en tung standard.
Bromsningen sitter inte i ryggen utan i hjärnan, att lära om sig tar bara en liten tur med många inbromsningar, sen sitter det. Och på en lätt cykel så finns begrepp som acceleration, lättrullat i helt andra propotioner än på ett tungt standardåk. Jag vet för jag har bara dubbade däck på en sjuväxlad järnhög på 16 kg.
Så skaffa riktigt bra och lätta cyklar och en bra cykelvagn, så kommer cykelturerna att bli njutningar. Låt inte fackmannen råd hindra er att uppleva riktig sann cykelglädje.

Go tur

Johan K
 
Hand - fotbroms

Problem med att byta från enbart fotbroms till enbart handbroms, kan vara problematiskt den första tiden,om man hamnar i en paniksituation, exempelvis när ni börjar cyckla, du ligger före och hon ligger efter, och du panikbromsar när hon ligger för nära, de sekunder som det då tar att märka att fotbromsen inte tar och börja bromsa med handbromsen kan vara ödestigert, men risken minskar för varje mil.
 
Marsch...........

Den som är ovanast, svagast skall vid all marsch gå först. Så även vid cykling. Att cykla fortare än man behärskar matrielen i trafiken finner jag rent av livsfarligt. Så öva där det är trafikfritt så sitter det snabbt.

Go cykeltur

Johan K
 
Re: Marsch...........

johankse; sa:
Den som är ovanast, svagast skall vid all marsch gå först. Så även vid cykling.
Johan K

Du kanske är van att marscher, men du är INTE van att cykla! Åtminstone inte i grupp.
Exempel:
Ligger jag på en bra rulle i en tät och bra grupp så har jag, på slät väg, lägre puls i 40km/h än jag har när jag cyklar solo i 30km/h!
Även i låga hastigheter så tjänar man MYCKET på att ligga på rulle.
Men i en stor grupp så skall de svagaste INTE ligga sist, men definitivt inte först heller. På så sätt så hjälps man åt så att det blir en lätt och ändå snabb och effektiv cykling för alla i gruppen.
För den som vill uppleva gruppcykling när den är som bäst så rekommenderar jag motionsloppet VänernRunt: http://www.orebrocyklisterna.t.se/motion/vanern_runt.htm
Men se till att du har tränat en del gruppcykling innan.
 
En eller flera cyklar?

rohubi; sa:
Tänker nu skaffa nya cyklar
för att kunna klara cykling i mer kuperad
terräng, men cykelhandlarna rekommenderar inte
att vi satsar på en cykel utan fotbroms till
min fru, som aldrig har åkt cykel med handbroms.

För semestercykling rekommenderar jag tveklöst kedjeväxel och helst en touringcykel. Att bromsa med händerna går att lära och när man lärt det går det fortare att bromsa på det viset.

Om ni bara vill ha en allroundcykel per person som skall duga till allt kan 7-växlat nav innebära fördelar som mindre underhållsbehov framför allt av bromsen.

Men har ni plats skaffa flera cyklar.

Hälsningar Thure
 
Tack för alla bra tips och synpunkter - jag ska försöka övertala min fru att våga satsa på mångväxlat med handbroms till våren!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FB Däckdimension på 12 växlad Crescent (80/90-tal) Långcykling 16
barend 3-växlad Sachs, problem Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
bergdahl.olle Cykelsemester med småbarn Långcykling 5
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
upnorth Cykelsemester i höst Långcykling 0
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Christian1 Cykelsemester 16:e - 20:e Juni Dalsland Långcykling 1
Christian1 Cykelsemester 9-13:e Juni - Dalsland Långcykling 4
n.damra Cykelsemester till Amman, Jordanien. Långcykling 9
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
Bohak Hund + Cykelsemester Långcykling 4
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
miyata Cykelsemester med barn Långcykling 9
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
avslutad131104 Vad kostar en cykelsemester? Långcykling 20
Anders V Vardag och cykelsemester... Långcykling 1
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
mejsel ekonomi under cykelsemester Långcykling 6
Anders V Cykelsemester i Dalarna (Uppdaterad hemsida) Långcykling 0
Pixel Cykelsemester på Åland Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.