vilken jacka är lämplig till vinterklättring?

Hej!

Tacksam för tips. Vilken jacka ska jag köpa för vinterklättring?

Min kravspec är:
-stora innerfickor som klarar säkrings-, och klätterhandskar. Meshfickor antar jag.
-ska va relativt lång så den inte åker över selen.
-skuren så en kan sträcka på armarna utan att jackan åker upp så mycket.
-luva.
-ok med softshell eller goretex eller nåt annat. Vädertålig.
 
Tack för tips! Ser fet ut, men verkar sakna innerfickor för handskar. Och 6500:-, kan en jacka vara värd så mycket pengar?
 
Har testat Norröna jackan i butik, har en Arcteryx Alpha LT själv som är bra mkt lättare men har allt som en klätterjacka ska ha. Den är också visserligen dyr.

Har en billig Marmot softshell som också är gjorde för klättring med t.ex längre ärmar som så jackan inte dras upp i midjan när man har armarna överhuvudet. Den är inte vidare tät dock, gjord i marmots m3 tyg vilket är det som är minst tätt.

Ingen av dom har innerfickor som ett par handskar får plats i. Var och varannan tillverkar har klätteranpassade jackor både hardshell och softshell så tips är att testa någon du gillar som är specificerad för klättring. Många hemsidor kan man kategorisera i vilken aktivitet man avser använda plagget.
 
Jag har en sån alpha lt också. Tycker inte den funkar bra för isklättring. Lite för kort så framdelen kan åka upp ur selen när en står på hängande stand, och inga meshinnerfickor. Risk att tappa handskarna. Dessutom för dyr även den om jag inte minns fel. Vill kunna ha tjockhandskar och klätterhandskar innanför jackan utan att det finns någon risk att tappa dem.
 
Den enda jacka jag haft med stor nätinnerficka var min gamla patagonia Micro puff. Älskade den jackan så när den dog (på jobbet i byggbranschen) så beställde jag en ny på nätet, den hade inte nätfickan, i övrigt exakt lika. Trist! Tror generellt det oftast är säkrings-/rastjackor som har den typen av ficka för att hålla handskar, klättertofflor mm varma, eller?

Jag älskar min nya Patagonia Alpine houdini som jag köpte i våras, bra passform för klättrare, huvan är riktigt bra och går utanpå hjälmen, under 200 gram och går att hitta för under tusenlappen. Ingen meshficka dock och vet inte om den är längre än alpha Lt..

http://www.patagonia.com/us/product/mens-alpine-houdini-jacket?p=85190-0
 
Den enda jacka jag haft med stor nätinnerficka var min gamla patagonia Micro puff. Älskade den jackan så när den dog (på jobbet i byggbranschen) så beställde jag en ny på nätet, den hade inte nätfickan, i övrigt exakt lika. Trist! Tror generellt det oftast är säkrings-/rastjackor som har den typen av ficka för att hålla handskar, klättertofflor mm varma, eller?

Jag älskar min nya Patagonia Alpine houdini som jag köpte i våras, bra passform för klättrare, huvan är riktigt bra och går utanpå hjälmen, under 200 gram och går att hitta för under tusenlappen. Ingen meshficka dock och vet inte om den är längre än alpha Lt..

http://www.patagonia.com/us/product/mens-alpine-houdini-jacket?p=85190-0

Tack för tips! Ska kolla in den, kanske kan limma dit egna fickor eller nåt
 
Om man stoppar in jackan under selen (vilket man gör), så fungerar jackan själv som en enda stor ficka. Jag pressar bara ner handskarna innanför jackan. Det är dessutom smidigare eftersom man slipper pricka fickorna.
 
Trollveggen-jackan finns i en 2500 (!) kr billigare version om man kan tänka sig ett annat membran istället för gore-tex och något enklare dragkedjor.
 
Om man stoppar in jackan under selen (vilket man gör), så fungerar jackan själv som en enda stor ficka. Jag pressar bara ner handskarna innanför jackan. Det är dessutom smidigare eftersom man slipper pricka fickorna.

Vilken jacka har du då som är tillräckligt lång? Vid hängande stand och firningar så sitter ju inte selen tajt där framme. Eller är selen så hårt åtdragen?

Jag har tyvärr tappat handskar på det sättet.
De jackor jag har är för korta. Har klättrat på det sättet med hårt åtdragen dragsko, och utan.
 
Hej KJ.
Jag har inte i huvudet vilken norröna-modell jag har, men jag tror det är Lyngen i något windstopperliknande utförande.
Den är lång nog för mig, och vi har väl ungefär samma passform?
Bra nätfickor på insidan för handskar, bra ventilation, bra rörlighet. Enda minuset är att dragkedjorna gärna kärvar lite och kan kräva tvåhandsfattning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
more_anduhen Raptor Crampon vilken sko?? Isklättring 3
mo9jan Vilken repbroms till tunna rep? Isklättring 10
Kretz Vilken Broms? Isklättring 1
jonasfranz Kvarglömd Jacka Klövsjö Isklättring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...