UV-filter i fjällen med digitalkamera?

Polfiltret minskar mängden ljus som når fram till sensorn i kameran men det är inga problem med dagens kameror då de kan fotografer på relativt höga ISO/ASA tal utan att mängden brus blir alt för störande. Det är inga dramatiska skillnader det handlar i storleksordningen om ett halvt bländarsteg så det kommer vara svårt att upptäcka eventuella skillnader med blotta ögat. Frågan är snarare av konstnärlig art, vill du ha något mustigare färger och mindre blänk, eller vill du ha det som det så opåverkat som möjligt.
 
Köp ett "skyddsfilter" om du känner att du blir tryggare av det och köp ett polfilter att använda när du vill och det behövs. Alternativt skiter du i skyddsfiltret och kör med polfiltret de gånger du vill. Själv har jag aldrig använt något filter som skydd och heller aldrig fått ångra det. Sunt förnuft kommer man långt på och det tar inte många sekunder att sätta på objektivlocket.

Mvh // Johannes

Det blir nog förmodligen ett »skyddsfilter» istället för ett UV-filter och sedan ett polfilter för de motiv som lämpar sig för detta filter.

Testade att ta ett foto på samma motiv med min D300 med och utan UV-filter. Skillnaden är hårfin, men den ser ut att finnas där och då till UV-filtrets nackdel. Men skyddsvärdet med ett filter till min Nikon P7800 (som har en fast inbyggd zoom) uppväger förhoppningsvis eventuella nackdelar. Om linsen på P7800:an blir repig, så måste jag ju byta ut hela kameran, medan när det gäller min D300:a så räcker det att byta ut objektivet.
 
Polfiltret minskar mängden ljus som når fram till sensorn i kameran men det är inga problem med dagens kameror då de kan fotografer på relativt höga ISO/ASA tal utan att mängden brus blir alt för störande. Det är inga dramatiska skillnader det handlar i storleksordningen om ett halvt bländarsteg så det kommer vara svårt att upptäcka eventuella skillnader med blotta ögat. Frågan är snarare av konstnärlig art, vill du ha något mustigare färger och mindre blänk, eller vill du ha det som det så opåverkat som möjligt.

Jag trodde polfiltret förändrade det i storleksordningen 1-1,5 bländarsteg, men om det endast är ett halvt bländarsteg så är det inte mycket att fundera inför.
 
Det finns tre slags Polariserande filter, Dubbla för att fotografera mycket ljusa objekt, Linjära vilka är vanliga, de brukar vara utrustade med vridfattning samt Cirkulära.
Ur Filterfasination handboken från Hamas t ex kan vi läsa att de förstnämnda har en förlängningsfaktor som börjar på 4x, de andra 3-4x och de sistnämnda 3-4x. Det är alltid bra att exponera rätt till att börja med.
go tur
 
Det finns tre slags Polariserande filter, Dubbla för att fotografera mycket ljusa objekt, Linjära vilka är vanliga, de brukar vara utrustade med vridfattning samt Cirkulära.
Ur Filterfasination handboken från Hamas t ex kan vi läsa att de förstnämnda har en förlängningsfaktor som börjar på 4x, de andra 3-4x och de sistnämnda 3-4x. Det är alltid bra att exponera rätt till att börja med.
go tur

Då lär det polfilter som jag funderat på (cirkulärt) ligga på en förändrad exponering på ca 3-4 bländarsteg. Lite väl mycket om man hade tänkt köra med det som ett permanent filter. Det får nog bli ett vanligt, men dock lite bättre än billigt, skyddsfilter och sedan ett polfilter när motivet motiveras av det.

Tack alla för alla inlägg.
 
3-4 steg är ju inget bekymmer vid stativfotografering. Ett annant bra landskapsfilter är det halvgrå, tona ner himlen och få en jämnare ljusbild på hela motivet. Finns i olika densiteter.
go tur
 
Jo, fast ha inte ett graduerat gråfilter som du sätter i filtergängan på objektivet för då kan du inte justera vart i bild du har horisonten utan här ska man ha rektangulära filter i en filterhållare så man kan röra dom upp och ned :)

Mvh // Johannes
 
Jag har själv inte drabbats av några krossade eller repade objektiv men jag har på nära håll bevittnat andra fotografer som räddats av ett filter som varit monterat på objektivet. I flertalet fall har fotografen tagit bort linsskyddet för att fotografera strax innan olyckan varit framme under själva fotograferingstillfället. Jag vet ingen fotograf som är så snabb att vederbörande hinner sätta tillbaks linsskyddet i sådana lägen. Har även sett ett fall där kameran legat i väska med linsskyddet på men där varken väska eller linsskydd stoppade utan det blev filtret som klarade av smällen. Jag bara sett två fall där skadorna varit så stora att användandet av ett filter som ett "extra skydd" inte spelar någon roll.
 
Jag har själv inte drabbats av några krossade eller repade objektiv men jag har på nära håll bevittnat andra fotografer som räddats av ett filter som varit monterat på objektivet. I flertalet fall har fotografen tagit bort linsskyddet för att fotografera strax innan olyckan varit framme under själva fotograferingstillfället. Jag vet ingen fotograf som är så snabb att vederbörande hinner sätta tillbaks linsskyddet i sådana lägen. Har även sett ett fall där kameran legat i väska med linsskyddet på men där varken väska eller linsskydd stoppade utan det blev filtret som klarade av smällen. Jag bara sett två fall där skadorna varit så stora att användandet av ett filter som ett "extra skydd" inte spelar någon roll.

När vi var och vandrade i Skottland i somras, råkade min ryggsäck falla över min kamera så att den damp i stengolvet på järnvägsstationen. Det som räddade objektivet var motljusskyddet och UV-filtret. Utan dessa skydd hade objektivet fått ta emot hela smällen när kameran damp i perronggolvet. Nu gick motljusskyddet sönder, men allt annat klarade sig utan när som helst skador.

Vis av erfarenhet, så vet jag att jag är lite klumpig av mig ibland och då kan ett filter vara det skydd som gör skillnad.
 
Jo, fast ha inte ett graduerat gråfilter som du sätter i filtergängan på objektivet för då kan du inte justera vart i bild du har horisonten utan här ska man ha rektangulära filter i en filterhållare så man kan röra dom upp och ned :)

Mvh // Johannes

Det finns väl variabla gråfiler, de borde väl fungera bra och göra så att man slipper filterhållare?
 
Det kan stämma att ljusinsläppet minskar med upp till 1-1,5 steg men mer än så blir det inte med ett pol-filter. Om ljusmätningen sker med kamerans inbyggda ljusmätare så behöver fotografen aldrig tänka på det utom möjligtvis då ljusförhållandena är extremt dåliga eller krävande så som mycket lite ljus eller behov av extremt korta exponeringstider.

Pol-filter med cirkulärt mönster lämpar sig för mustigare färger, pol-filter med linjärt mönster fixar både mustigare färger och reducerar mängden reflexer under förutsättningen att det är rätt riktat.
 
Har läst att linjära polfilter bör undvikas om man kör med digitalkameror då dessa filter påverkar autofokus negativt.


"buy quality, cry once"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luffarn Sära på filter? Fototeknik 4
Mr Eibladh Pol-filter m.fl. Fototeknik 6
SmartArt förstoringsapparat. filter. Fototeknik 2
dangermouse Filter Fototeknik 1
Kiwi Filter Fototeknik 1
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
sennen Filter Fototeknik 11
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Arctic Fox Videokamera för fjällen. Fototeknik 12
Totteman Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval? Fototeknik 7
Gidenstam Filmval för fjällen Fototeknik 3
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar