"Man får vad man betalar för" eller?

Hej.
Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en havskajak i glasfiber, har ingen stor erfarenhet av kajakmärken eller paddling men paddling känns rätt och vill fortsätta med det. Jag har hyrt kajak vid de tillfällen jag har varit ute.
Är det så att "man får vad man betalar för" när det gäller alla kajaker, förstår att det är så med vissa märken.
Men mina fråga är igentligen:
Finns det några märken man ska "akta" sig för?
Några riktigt prisvärda märken?

Mvh Jens L
 
I grunden är det självklart så att man får vad man betalar för. Sen finns det i mitt tycke en del kajaker som är onödigt dyra, det behöver inte betyda att de är överprissatta utan tillverkaren har lagt tid och pengar på detaljer som har liten betydelse.

Jag tycker att Seabird har väldigt prisvärda kajaker, problemet med dem har varit väldigt långa och osäkra leveranstider. Men hittar du en försäljare som har den modell du vill ha i lager så är ju inte det ett problem.

Vidare så tycker jag att Tahes kajaker (som har ett relativt lågt pris) håller tillräckligt hög kvalite för vad man kan tänkas använda dem till (dvs normal havspaddling) men man får som sagt vad man betalar för och detaljarbetet kan vara lite si och så.
 
Du får vad du betalar för

Oftast är dyrare havskajaker från 26 000 kr och uppåt byggda med ett starkare laminat än kajaker som är 10 000 kr billigare. De har också andra fördelar som bättre byggda skott och högre kvalitet på komponenter.


Frågan är hur bra kajak du behöver.
 
Oftast är dyrare havskajaker från 26 000 kr och uppåt byggda med ett starkare laminat än kajaker som är 10 000 kr billigare. De har också andra fördelar som bättre byggda skott och högre kvalitet på komponenter.


Frågan är hur bra kajak du behöver.


Det är ju väll det man är lite osäker på "hur bra kajak ska man satsa på".
Och frågan är vad som menas med "bra" ? (detalj/materialval mm)
Det kanske räcker med en av de billigaste till en början och sedan kanske jag växer ur den.
 
Lägger du dig runt 16-28k så kommer det nog bli väldigt bra. Men desto dyrare den är ju viktigare blir det ju att den är rätt kajak för dig. Jag chansade i princip på en Point65 XP18 och kan nu i efterhand säga att den passar mig väldigt bra, men kunde lika gärna blivit riktigt dåligt också. Nästa kajak ska jag nog försöka hyra först så att man har möjlighet att känna in den lite bättre.
 
Lagom är bäst

Aquilo
Billigt och tungt. Ska du köpa ska den ligga långt under Tahe/Seabird i pris. Dåliga komponenter och dåligt Material. Dvs tung och vek kajak som ofta går sönder.

Seabird och Tahe
Lagom kvaliet på skrovet. Lite mjuk i laminatet och ok styrka för paddling under Svenska förhållanden. Tyvärr brukar både Tahe och Seabird ha lite struliga leveranser så var ute i god tid.

Skim, Arrow och Tiderace
4 lager glasfiber Diolen eller motsvarande. Vilket betyder styvare och robustare skrov som väger något kg mindre än ovanstående. Komponenterna och däckslinor är också betydligt bättre. Betydligt roligare att paddla tack vare material och en mer genomarbetad Design.

Brukar du nöja dig med midprice på anna sportutrustning är du nöjd med Tahe/Seabird har du däremot högre krav prova någon av de dyrare kajakerna. Och ja det finns ännu fler märken på den svenska marknaden men det är några exempel.
 
köp en begagnad VKV eller en beg prijon. då får du en vettig kajak för 10-13 tusen. och när eller om det blir dags att byta. så lär du inte förlora mer än max ett par tusen. i bästa fall får du tillbaka vad du gett. ett klart säkert köp. bra kajaker och bra för du får igen pengarna.

personligen skulle jag aldrig köpa en kajak tillvarkad av nåt av alla "nya" märken som kommit på senare år. tunnt, klent och dåligt är min uppfattning. men jag kan ha fel..... men det tror jag inte jag har.
kolla på begagnade hyrkajaker så ser du vad som håller och vad som är skrot.
det kan vara en upplevelse som får dej att tänka efter lite extra innan köp
 
köp en begagnad VKV eller en beg prijon. då får du en vettig kajak för 10-13 tusen. och när eller om det blir dags att byta. så lär du inte förlora mer än max ett par tusen. i bästa fall får du tillbaka vad du gett. ett klart säkert köp. bra kajaker och bra för du får igen pengarna.

personligen skulle jag aldrig köpa en kajak tillvarkad av nåt av alla "nya" märken som kommit på senare år. tunnt, klent och dåligt är min uppfattning. men jag kan ha fel..... men det tror jag inte jag har.
kolla på begagnade hyrkajaker så ser du vad som håller och vad som är skrot.
det kan vara en upplevelse som får dej att tänka efter lite extra innan köp

Vilka bra svar det kommer in, nu undrar jag vilka märken som räknas som "nya" , det finns ju väldigt många märken att välja emellan och fler lär väll dyka upp.
 
Hej.
Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en havskajak i glasfiber, har ingen stor erfarenhet av kajakmärken eller paddling men paddling känns rätt och vill fortsätta med det.

Välkommen till paddlingens värld!

Mitt första tips är att ta försöka fundera ut vad du vill med din paddling. Är det långa övernattningsturer, dagsturer, motionspaddling, paddling i brytande sjö med surf och rockhopping?
Hur mycket tänker du paddla och var står du i din utveckling om 2 år?

Ett mycket bra sätt att få en bra start på din paddling är att gå en kurs hos en bra instruktör. En bra kurs hjälper dej en bra bit på vägen och du kommer att veta betydligt mer om vilken typ av paddling du gillar. Därefter är det mycket lättare att hitta rätt kajak åt dej.
Generellt så är det nog bättre att köpa en begagnad kvalitetskajak framför en ny billigare, speciellt om du tänker byta kajak efter några år.

Då det gäller vilken kajak du väljer så är nog sittställningen a och o...jag brukar säga att man skall välja kajak med baken för det är viktigt att sitta bra om man skall stanna där timme efter timme.
 
Jag har varit på en mindre kurs dock ej avanserad sedan har jag hyrt kajak några gånger.
Det främsta med paddling för mig är närheten och möjligheten till naturens olika platser.
Jag kommer hyra kajak flera gånger innan jag köper en och gå en bra grundkurs till en början dock känner jag att valet av kajak får inte bromsa möjligheterna att vilja ge sig ut på dagstur eller kanske en övernattning.
 
försök då att hitta en uthyrare som inte har kajaker som är nya för året. utan helst kajaker som varit med minst nåt år på uthyrning. leta efter nån som hyr ut tahe eller point, glasfiberkajaker ska det vara. så kan du förhoppningsvis förstå varför jag rekommenderar en beg VKV eller en beg prijon.
nu får man väl fan för man skriver så här. men det är bara min erfarenhet efter att ha sett hos en uthyrare.
förhoppningsvis är kvaliten lite bättre nu än när denna traumatiska upplevelse utspelade sej, för kanske 2-3 år sen.
jag var visserligen där förra året å spanade lite åxå. å jag kan val knappast säja att stället gör nån bra reklam för märkena dom hyr ut å säljer. det såg ungefär likadant ut då med trasiga kajaker å spruckna kajaker.

så det är långt ifrån säkert att man får vad man betalar för. man bör verkligen kolla jävligt noga på det man tänker betala för, helst då innan men betalar. det brukar vara lättare att få en annan bättre kajak innan men lämnat över pengarna. när man väl betalt är man inte lika intressant längre.
 
försök då att hitta en uthyrare som inte har kajaker som är nya för året. utan helst kajaker som varit med minst nåt år på uthyrning. leta efter nån som hyr ut tahe eller point, glasfiberkajaker ska det vara. så kan du förhoppningsvis förstå varför jag rekommenderar en beg VKV eller en beg prijon.
nu får man väl fan för man skriver så här. men det är bara min erfarenhet efter att ha sett hos en uthyrare.
förhoppningsvis är kvaliten lite bättre nu än när denna traumatiska upplevelse utspelade sej, för kanske 2-3 år sen.
jag var visserligen där förra året å spanade lite åxå. å jag kan val knappast säja att stället gör nån bra reklam för märkena dom hyr ut å säljer. det såg ungefär likadant ut då med trasiga kajaker å spruckna kajaker.

så det är långt ifrån säkert att man får vad man betalar för. man bör verkligen kolla jävligt noga på det man tänker betala för, helst då innan men betalar. det brukar vara lättare att få en annan bättre kajak innan men lämnat över pengarna. när man väl betalt är man inte lika intressant längre.

Ska man då hålla sig till glasfiberkajak så återstår ju bara Vkv . Jag har varit inne flera gånger och tittat på deras kajaker.
Om jag förstår rätt nu så kan man tyda inlägget att tahe eller point har en kortare livsläng eller kräver mer underhåll och reparationer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.