7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips?

Hej!

Vi är sju 18åringar i bra form med ett stort sug efter äventyr. Vi har genom ett skolprojekt bestämt oss för att göra en cykelresa på den utsatta cykelvägen mellan Köpenhamn och Berlin. Vi ska under resan dokumentera med film princip allt som händer och sedan göra någon "guide" liknande sida på nätet.

Ett problem är att vi är tvungna att åka i mitten på mars. Hur tror ni att det skulle funka? Tror ni att det kan vara för kallt?

Vi har också räknat ut att resan kommer att ta ca 7 dagar, med 8-9 mil i genomsnitt per dag. Är det realistiskt? Kan tillägga att vi åker tåg hem.

Ett annat problem är cyklarna, måste man låna/köpa en långfärdscykel eller räcker det med en vanlig "cykla till jobbet cykel"(konstig definition, men hoppas ni förstår)?

Tror ni att det är genomförbart? Andra tips?
 
Det går säkert jättebra

"tilljobbetcyklar" funkar helt OK se bara till att cyklarna är i hyffsat skick det kan vara bra att lämna in dom på service innan ni drar iväg. Däck, kedja, växlar skall vara justa. Det är inget kul att mecka under resan

Mars kan funka helt OK man kan förstås aldrig spå väder men 5-10 grader plus och mulet är inga problem

Här en kul kille som gjort en liknande tur

http://www.utsidan.se/cldoc/spontan-cykeltur-med-enkel-utrustning.htm

7-8 mil per dag borde inte heller vara några problem. Tar man det bara lugnt i början.

Hans Friedel
 
Mars kan funka helt OK man kan förstås aldrig spå väder men 5-10 grader plus och mulet är inga problem

Okej. Hur är det med däck? Om medeltemp för mars månad är ca 2-3 grader i Köpenhamn, borde det antagligen vara frost på natten. Klarar man att hålla hyfsad fart även fast det är lite halt på morgonen?
 
Det går säkert jättebra

"tilljobbetcyklar" funkar helt OK se bara till att cyklarna är i hyffsat skick det kan vara bra att lämna in dom på service innan ni drar iväg. Däck, kedja, växlar skall vara justa. Det är inget kul att mecka under resan

Mars kan funka helt OK man kan förstås aldrig spå väder men 5-10 grader plus och mulet är inga problem

Här en kul kille som gjort en liknande tur

http://www.utsidan.se/cldoc/spontan-cykeltur-med-enkel-utrustning.htm

7-8 mil per dag borde inte heller vara några problem. Tar man det bara lugnt i början.

Hans Friedel

Glömde givetvis att tacka för svar! Uppskattas.
 
Okej. Hur är det med däck? Om medeltemp för mars månad är ca 2-3 grader i Köpenhamn, borde det antagligen vara frost på natten. Klarar man att hålla hyfsad fart även fast det är lite halt på morgonen?
Frost gör inte så att det blir för halt, utom möjligen om det är mycket frost och man cyklar med helt släta däck på en racer, kanske. Men jag cyklar till jobbet med MTB med slicks och då är frost inga problem.

Slicks är för övrigt att rekommendera, det rullar betydligt mycket lättare och det blir en mycket trevligare resa.
 
Hej! Det låter som ett kul projekt.

Vägen borde väl vara förhållandevis platt på den sträckan? Det kommer era ben att uppskatta. Det är mkt lättare att cykla med packning på "slätan". I uppförsbackarna kommer ni märka att det bli ett större baksug än vanligt. Ta det lugnt och utnyttja de lätta växlarna så att kroppen (speciellt knäna) får vänja sig. Om ni lägger band på er och håller ett vettigt tempo så ökar chanserna att alla i gruppen slipper ha ont någonstans. Träningsvärk är helt normalt och första vilodagen bör komma senast i slutet på första veckan, men då är ni ju redan framme.

"Vanliga" pendlarcyklar av olika slag (undvik grovmönstrade däck!) kan fungera bra, men de är inte gjorda för att ta hur mycket packning som helst. Ju mer vikt ni lägger på, desto större påfrestning på framförallt hjulen och pakethållaren (all vikt läggs på pakethållaren/i cykelkorg, undvik ryggsäck!). Ju mer ni sparar på vikten, desto mer stabila blir cyklarna också i nedförsbackarna.

Det går att lägga hur mycket pengar som helst på utrustning men att cykla smart och vara snäll mot cykeln är mer eller mindre gratis. Underlaget är en viktig faktor när det gäller att få utrustningen att hålla. Försök att hålla färden på välstädade asfalterade (cykel-)vägar. De gånger ni kör ut på skogsstigar och liknande (det är skoj!), ta det lugnt och var medvetna om att belastningen på pakethållare mm ökar betydligt. Står det i cykelkatalogen att en vanlig pakethållare klarar 40 kg så gäller det mer eller mindre i stillastående läge. Jag skulle tro att ni bör lägga som mest 10 kg på bakpakethållaren för att få en god färd. Packa cykeln på förhand och testa hur den beter sig i en rejäl nedförsbacke. Börjar den kränga och skaka så kan det vara läge att reducera vikten eller om möjligt flytta den. Det är bra att fördela vikten både fram och bak på cykeln. Ni ska så klart också utnyttja att ni cyklar i grupp. Om alla hänger ihop hela vägen så behöver ni naturligtvis bara 1 cykelpump, exempelvis...

På en sån här "kort" färd i civiliserade trakter kan det vara läge att fundera över om friluftskök verkligen behövs eller om det kan löna sig att leva på mackor mm och äta ute en gång om dagen. Där finns också ett par kilon att spara.

Det kan vara bra att skaffa ett eller två par cykelbyxor med ordentligt inlägg. Sadeln behöver inte vara dyr men bör vara relativt hård och inte för bred. När det gäller att spara på bakdelen (och då menar jag inte cykelns bakdel) så handlar det återigen inte bara om utrustningen, utan att cykla smart: Ta regelbundna pauser, cykla ömsom sittande/ömsom stående, undvik att trötta ut benen och därigenom lägga mer vikt på sadeln...

Nu blev det en del skrivet här, men mycket handlar ju egentligen om sunt förnuft. Ni kommer att göra egna erfarenheter längs vägen och till syvende och sist avgör ni så klart själva vilka råd som är värda att ta till sig. Självklart är det här genomförbart! Men lämna gärna cyklarna på förhand till någon som kan kolla hjul/ekrar och spänna kedjan. Kolla också så att alla skruvar är åtdragna till pakethållarna. Eventuellt kan det finnas andra regler kring cykelbelysning i Tyskland så om ni planerar att cykla kvällstid kan det vara värt att kolla upp. Vanligtvis brukar en dock vilja slå läger innan skymningen så att belysningen inte ens används...
 
Det här låter ungefär som cykelsemestrarna min familj körde när jag var yngre. En sommar cyklade vi runt Vättern, ca 4-5 mil om dagen när jag var typ 12 eller nåt. Sen runt Vänern ca 6-8 mil om dagen i åtta dagar eller vad det nu var. Sen från hemmet i Gränna, ner till Oskarshamn och över till Öland, runt ett varv och hem igen. Sista turen blev Gottland på samma modell.

Vi körde med våra vanliga vardagscyklar. Första året körde jag på en femväxlad "stadscykel" och hade nån packväska på pakethållaren. Sen blev det nån typisk MTB och lite mer packning på pakethållaren. Pappa körde på sin 10-växlade motionsracer (med däck breda som mitt pekfinger), och det gick bra överallt utom genom Allvaret på Öland, där en pinne hoppade in i hjulet och knäckte 10-15 ekrar.

Första sommaren stack vi iväg utan träning innan, och det gick bra. De andra turerna värmde vi upp med 5 mil på en eftermiddag fyra fem gånger innan avfärd, utspritt över några veckor.

Jag ska dock passa på att instämma i rekommendationen om släta(re) däck. Första turen på MTB körde jag med klassiska grovmönstrade skogsdäck. Nästa sommar bytte jag till näst intill omönstrade däck. DET GÖR EN OTROLIG SKILLNAD. Ska ni investera i någon utrustning så är det släta, välpumpade däck på de cyklar som kommer att nyttjas av gruppens minst vältränade medlemmar.
 
Norra Tyskland i mars kan vara allt från minusgrader och snö till varmt och gott.

Angående det här med val av cykel:
Drar mig till minnes en tråd på Happy som handlar om en tjej som drog till Marocko på en Kronancykel (som har den dåliga egenskapen att framgaffeln är väldig svag och lätt böjs/skadas). Dessutom något pimpad.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/499338/page=5 Lite längre ner finns bilder på cykeln.
 
Jag tycker att det kan bli problematiskt kallt om fötterna vid de temperaturerna. Cykelturer på upp till en timme funkar fint men sen börjar jag bli kall. Jag har provat lite olika lösningar, men inte kommit fram till nån bra lösning än. Jag brukar lösa det genom att m jämna mellanrum leda cykeln en bit för att få röra lite extra på fötterna. Inget som jag tycker borde hindra er, men ni kanske ska tänka över o testa skovalet nångång innan ni far.

En "vanlig" cykel funkar säkert utmärkt. Kolla över pakethållarna bara, o låt nån cykelhandlare gå igenom det andra. Skulle nånting paja är det ju inte hela världen heller, det innebär ju bara nya möjligheter att hitta på nåt spännande.

Vinylbrus tips (Hasses länk i inlägget längre upp) verkar bra.

Jag skulle ha struntat i köket o levt på kall mat (typ smörgåsar o yogurt o konserver) o kompletterat m köpt lagad mat, alternativt tagit m ett enkelt vattenkokarkök o druckit lite varma koppen på vägen.
 
Jag skulle ha struntat i köket o levt på kall mat (typ smörgåsar o yogurt o konserver) o kompletterat m köpt lagad mat, alternativt tagit m ett enkelt vattenkokarkök o druckit lite varma koppen på vägen.

Det där blir väl en fråga om hur man tänkt bo. Jag skulle tycka att det var ganska tråkigt att äta kall mat och bo tält när det bara är några plusgrader. I det läget skulle jag tycka att det är värt det att ta med ett par termosar och ett kök.

Men det kanske är för tätbefolkat för att man ska kunna smygcampa ändå?

Om man ändå tänker bo på vandrarhem/B&B/motsv så skulle jag köra med bara termos och lite mackor. Koka termosvatten på morgonen, dricka varm choklad till maten, kanske värma nudlar i vattnet.
 
Öva på att hitta och laga punkteringar. Bra att kunna innan det inträffar, för chansen är stor att det händer i skymningen en blåsig och regnig dag ute på en öde landsväg, mil från närmaste civilisation, för att inte tala om cykelmek. :)
 
...och använd cykelhjälm!

Se till att ni syns, kolla lysen och reflexer.

Ha kul! Ta hänsyn till varandra - har någon en svacka en dag, försök underlätta för denne. Kortare dagsetapp, lättare packning, extra chokladbit ;)

Finns det någon möjlighet att göra reklam för er? Man cyklar bra mycket lättare med folk som hejar på!

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.