Agu Ventura

Förvisso brukar Agu´s väskor vara rätt så bra (även om jag själv använder ett annat märke), men personligen föredrar jag cykelväskor som inte ockuperar pakethållarens hylla.
/Niklas
 
Jag har inga väskor än men så som jag tanker så vill ju jag ha tältet och liggunderlaget där. Sen maste det ju vara lättare och smidigare att packa upp och ner om man har 2 vaskor.
 
Verkar jobbigt att bära en sån väska. Till vardags bär jag cykelväskorna ofta, på semester mer sällan men det händer. O när man ska bära 20 kg packning o sin cykel i en kartong vill man inte att det ska vara svårt att bära väskorna, det är tillräckligt jobbigt ändå.

Dessutom tycker jag inte att de ser vattentäta ut, m det kanske den var.
 
Vet verkligen ingenting om märket, har aldrig prövat just dem. Men... Rent spontant ser det ut som att väskorna kommer att läcka in vatten, dragkedjan kommer att gå sönder, hål efter slitage och tyngd kommer att uppstå lite varstans, etc.

Man kommer förstås en bra bit på såna väskor. Cyklade Sverige-Frankrike med ngt liknande. Höll typ. Fast jag skulle inte göra om det. Men som första gången är det väl helt okej. Att köpa dyra prylar bara för att, innan man ens vet ifall det är ngt man vill göra flera gånger, är ju bara dumt.

En fördel med att ha väskor som inte ockuperar pakethållarens hylla är ex att tältpinnarna inte alltid får plats i det lilla utrymmet. Bättre då med en separat väska. Typ dry-bag/ mc-packsäck.
 
Skulle man kunna få lite rekomendationer på andra väskor i samma prisklass (600-1000) som är bra eller måste man gå upp i pris för att få nån som håller?
 
Känns spontant som att man måste betala lite mer ifall man vill ha kvalitet. Det beror som på i vilken utsträckning du kommer att använda väskorna. Är du ute efter ngt varaktigt, vattentätt o praktiskt blir det nog att stiga upp i prisklassen.

Men vill du bara pröva på för att se om långfärdscykling är din grej är det onödigt att köpa värstingprylarna. Det går ju i princip med vad som helst.

Rekommenderar i alla fall väskorna jag använder: Ortlieb Back- & Front Roller Classic. Sen har jag en Rackpack och en styrväska i samma serie på det.
 
Ska du ha helt vattentäta väskor av bra kvalitet, så får du gå upp en del. Vaude och Ortlieb brukar vara pålitliga, vad jag har läst och hört. Dock behöver ju bara väskor för kläder och ev sovsäck + tält vara vattentäta. Det är ju ingen fara om t.ex. köket blir blött.

F.ö. så finns det ju impregneringsmedel på sprayburk att köpa, ifall du vill förbättra vattentätheten i sömmarna. Dessutom brukar inte vanliga plastpåsar vara så fasligt dyra...
/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.