10 Riktigt hårda paddlingar

Nu borde även Freya platsa på listan med de 10 hårdaste paddlingarna.
Hon har ju klarat Australien runt nästan en månad snabbare än Paul och dessutom nästan helt utan support från land. En helt otrolig bedrift.

/Mattias

http://qajaqunderground.com/2009/12/14/circumnavigation-finish-at-queenscliff/

Det härligaste med Freya (förutom utseendet ;-) är att hon är duktig på så många olika typer av paddling och väljer rätt utrustning för det hon håller på med just nu. Ska hon rolla så väljer hon en trång grönlandskajak och en eskimåpaddel men för att paddla runt Australien väljer hon en snabb Epic 18X och en vingpaddel!
 
Nu borde även Freya platsa på listan med de 10 hårdaste paddlingarna.
Hon har ju klarat Australien runt nästan en månad snabbare än Paul och dessutom nästan helt utan support från land. En helt otrolig bedrift.

Hur mycket landsupport hade Paul? Freya har haft sin "pojkvän" i en buss som följt henne under en längre tid. Jag tycker att hon fått ganska mycket hjälp från människor längsmed kusten.

Väldigt starkt att slutföra paddlingen.

"Otroligt" att hon kunde paddla med vingpaddel, kajak med stor sittbrunnsöppning och roder. Undrar hur många experter som får äta sina gamla neoprendojor till julmaten?
 
Paul hade enligt länken i den här tråden följebil hela vägen utom under fyra månader.
Freya har haft följebil av och till (kanske mest till) sedan den 5/10 altså knappt 2,5 månader.
Skillnaden mellan att ha support och inte är att med support så kan man paddla med tom eller nästan tom kajak, utan support så måste du få med packning, proviant och vatten, för Freya så har det ibland handlat om mer än 100 kgextra i kajaken.

Angående roder så har freyas roder haverat två gånger, andra gången var under en lång överfart. För att försöka laga rodret så simmar hon brevid kajaken, mitt i natten, i ett område med både hajar och saltvattenskrokodiler. Reparationen lyckas inte så resten av natten får hom paddla enbart på ena sidan. Rackarns tuff brud.

/Mattias
 
Senast ändrad:
Paul hade enligt länken i den här tråden följebil hela vägen utom under fyra månader.
Freya har haft följebil av och till (kanske mest till) sedan den 5/10 altså knappt 2,5 månader.
Skillnaden mellan att ha support och inte är att med support så kan man paddla med tom eller nästan tom kajak, utan support så måste du få med packning, proviant och vatten, för Freya så har det ibland handlat om mer än 100 kgextra i kajaken.

Angående roder så har freyas roder haverat två gånger, andra gången var under en lång överfart. För att försöka laga rodret så simmar hon brevid kajaken, mitt i natten, i ett område med både hajar och saltvattenskrokodiler. Reparationen lyckas inte så resten av natten får hom paddla enbart på ena sidan. Rackarns tuff brud.

/Mattias

Inte så konstigt om roderlinorna går av. Hon har på mindre än ett år paddlat mer än vad jag har gjort sen jag började paddla 1990. Jag har bytt/lagat skäddareglage 3 gånger på den tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.