Nyårstur i Jämtlandsfjällen

Jag och en kompis funderar på en 2-3 dagars skidtur i Jämtlandsfjällen kring nyår. Är det någon som har förslag på bra turer? Vi hade tänkt att bo i stuga, vilka är öppna?
 
Jag och en kompis funderar på en 2-3 dagars skidtur i Jämtlandsfjällen kring nyår. Är det någon som har förslag på bra turer? Vi hade tänkt att bo i stuga, vilka är öppna?

Stensdalen, Vålåstugorna och Lunndörren är öppna -- samt Helags och Vålådalen. Vill ni slippa undan trängseln bör ni satsa på Vålåstugorna på själva nyårsafton, men vill ni tvärtom trängas är Stensdalen ett säkert kort. Före och efter Dagen D brukar det dock vara rätt lugnt överallt.

Det går bra att åka direkt till Vålådalen från Vålåstugorna, men tänk på att dagarna är korta. Slutligen är leden mellan Vålåstugorna och Lunndörren ofta mycket snörik och eftersom det är skoterförbud där kan det vara jobbigt att ta sig fram -- det har hänt att folk har fått vända.
 
Månsken är fint....

Hejsan!

Det finns inte mycket att tillägga på Kalle's inlägg, området runt Vålådalen är jättefint. Men en sak som kan vara värt att ta in i beräkningen såhär års är månens cykel. I år är månen helt "borta" lördagen den 27:e december, för att vara tillbaka som fullmåne söndagen den 11:e januari. Så av den anledningen kan det vara värt att överväga en tur efter snarare än före nyårsafton. Stugorna är för övrigt öppna till den 5:e Januari.

Nu är det troligtvis onödig info, men en rejäl pannlampa är guld värd under midvinterns turer. Jag har själv skidat från Stensdalsstugorna ner till Vålådalen med bara en pannlampan som ljus i mörkret och det gick hur bra som helst.

Kan kanske för övrigt vara värt att nämna att ripjakten runt Stensdalsstugorna inte går av för hackor om det skulle kunna vara av intresse.

/ Stefan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...