Olyckor på Mt Blanc och andra berg

Hej!

Jag är nybörjare inom området bergsbestigning men tänkte att Mt Blanc är nog en bra början för ett nyfunnet intresse som amatörbergsbestigare. Sagt och gjort begav jag mig till Frankrike med två kamrater, en med erfarenhet av berg och en nybörjare som jag. Dock visade det sig att berget inte enbart skulle bjuda på vackra vyer och fysiska utmaningar.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag i detta forum såg notisen om Mt Blanc och de klättrare som omkom där. Vi råkade vara nere i Chamonix under just denna vecka och på väg upp för Mt Blanc längs normalleden. Under de dagar vi var på berget med acklimatisering och planerat toppförsök dog minst 7 människor på berget genom olika olyckor och flera skadade.

Jag och mina två reskamrater var väldigt förvånade över att det händer så pass mycket olyckor på Mt Blanc. Vi pratade med några svenskar som dagen innan vi mötte dem hade bevittnat hur en person råkat ut för stenarna vid "the bowling alley" aka le grand couloir. De var mkt chockade över händelsen och hade valt att avbryta sin topptur.

Tyvärr fick vi även bevittna en olycka i couloiren som slutade med dödsfall vilket fick oss på andra tankar och vi vände tillbaka då vi har livet kärt.

Folk i allmänhet som vi mötte och pratade med verkade dock enbart rycka på axlarna åt dessa händelser och tyckte vi var konstiga som valde att avbryta pga det vi precis hade upplevt. Oftast frågade de bara var vi kom ifrån och hur vädret var som reaktion på vad de nyss hört från oss.

Efter att ha diskuterat lite med lokalbefolkning i Chamonix fick vi en siffra på ca 30 - 50 personer som årligen omkommer på berget vid bergbestigning eller skidåkning.

Vi har letat i tidningar på plats i Chamonix och efter hemkomsten om dessa olyckor som hände under vår vistelse där nere men inte hittat mkt mer än notisen i DN.

Vi började då fundera på några saker