Olyckor på Mt Blanc och andra berg

Hej!

Jag är nybörjare inom området bergsbestigning men tänkte att Mt Blanc är nog en bra början för ett nyfunnet intresse som amatörbergsbestigare. Sagt och gjort begav jag mig till Frankrike med två kamrater, en med erfarenhet av berg och en nybörjare som jag. Dock visade det sig att berget inte enbart skulle bjuda på vackra vyer och fysiska utmaningar.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag i detta forum såg notisen om Mt Blanc och de klättrare som omkom där. Vi råkade vara nere i Chamonix under just denna vecka och på väg upp för Mt Blanc längs normalleden. Under de dagar vi var på berget med acklimatisering och planerat toppförsök dog minst 7 människor på berget genom olika olyckor och flera skadade.

Jag och mina två reskamrater var väldigt förvånade över att det händer så pass mycket olyckor på Mt Blanc. Vi pratade med några svenskar som dagen innan vi mötte dem hade bevittnat hur en person råkat ut för stenarna vid "the bowling alley" aka le grand couloir. De var mkt chockade över händelsen och hade valt att avbryta sin topptur.

Tyvärr fick vi även bevittna en olycka i couloiren som slutade med dödsfall vilket fick oss på andra tankar och vi vände tillbaka då vi har livet kärt.

Folk i allmänhet som vi mötte och pratade med verkade dock enbart rycka på axlarna åt dessa händelser och tyckte vi var konstiga som valde att avbryta pga det vi precis hade upplevt. Oftast frågade de bara var vi kom ifrån och hur vädret var som reaktion på vad de nyss hört från oss.

Efter att ha diskuterat lite med lokalbefolkning i Chamonix fick vi en siffra på ca 30 - 50 personer som årligen omkommer på berget vid bergbestigning eller skidåkning.

Vi har letat i tidningar på plats i Chamonix och efter hemkomsten om dessa olyckor som hände under vår vistelse där nere men inte hittat mkt mer än notisen i DN.

Vi började då fundera på några saker

1. Undanhåller man avsiktligt att sprida denna olycksinformation för att det kan ge dålig PR för Chamonix och Mt Blanc? Underblåser man farorna vid bestigning av Mt Blanc? Hur ser det då ut för andra berg?

2. Har vi svenskar en annan syn på säkerhet och risktagande än i andra länder? Kanske fransmän och italienare m.fl är mer luttrade och därför inte reagerar synbart på denna typ av olyckor?

Vad är ni för erfarenhet och åsikter av detta? Vill gärna höra andras tankar och synpunkter.

Jag tänker inte ge upp mina bergsbestigarplaner men jag vill inte bli matad med nån förskönad bild av de faror och risker som finns på aktuellt berg utan vill i så fall få sanningen och kunna förbereda mig mentalt.
 
Utan någon statistik att grunda mina antagande på så tror jag att 50-60 döda på ett relativt stort berg (många leder att välja på) och dess ruggigt bra tillgänglighet gör att risken att förolykas inte är så stor. Det är nog inte någon risk att franska/italienska turistintressen mörkar farorna.
Vore kul att se jämförande statistik med t ex Matterhorn.

Patrik
 
Kan Inte svara för Franska medier men... Det är ingen större nyhet att turister störtar när de bestiger berg. Oftast brukar det ( i schweiziska medier) resultera i en kort notis om var, nationalitet, och hur många.

Undantag, om inhemska vandrare eller klättrare förolyckas får det större rubriker. Inte enbart pga av den lokala förankringen utan pga av att olyckan snarare är spektakulär. Man förutsätter att en inhemsk förolyckad inte är lika dumdristig. Årliga olyckfalls statistiken visar på en underrepresentation av inhemska och framför alt från SACs (Schweiziska alpinklubbens) organiserade turer.

När två replag med värnpliktiga bergsgrenadjärerer förolyckades i berenr oberland nyligen var reportagen många och och ifrågasättande. "Varför gick de i sådant snö/väderläge på ett sådant utsatt ställe."

Det finns förmodligen en uppgivenhet beträffande turister som ger sig upp (ofta dåligt förberedda) och utan bergführer. Samtidig som 'den enes död - den andres bröd' -Bergräddning är också en näringsgren.
 
Senast ändrad:
När för många år sen vi frågade vår guide om olyckor, log han bara vänligt tillbaka. Knappt 5 i månaden är ju ingenting...Vi svenskar vill nog gärna tro att allt är förlåtande. Riktigt så är det ju inte....
//J
 
Tror inte heller att olyckor mörkas i media snarare, tvärtom faktiskt då iaf. jag tycker människor med höghöjdsalpina intressen borde ha dödsaspekten med i sina beräkningar. Alltså är det ett självalt intresse och bör inte hamna i alltför stora rubriker!

Mt. Blanc, Aconcagua, Elbrus, Mr. Rainier, Mt Hood och Mt. Whitney är alla kända som "lätta" berg och alla har också ovanligt höga dödssiffror. Tror höga berg och den högst subjektiva graderingen "lätt" är den farligaste kombinationen eftersom det lockar folk som kanske inte borde vara där överhuvudtaget. Sen om dom lockats dit av folk med finansiellt intresse i deras besök låter jag vara osagt. Men iaf. i nepal så verkar ju en del expeditionsföretag ta med allsköns kleti och pleti till toppar utanför dess kapacitet .

Berg och leder med svårare graderingar har färre förolyckade per år, även rent procentuellt skulle jag tro...
 
Exakt, man kan inte bara kolla på antalet döda på ett berg då detta inte säger någonting igentligen, man måste ju även kolla på hur många som går upp. Med tanke på hur många som går upp på mt blanc tror jag inte dom har procentuelt högre dödsfall än andra liknande berg.
 
I länken närmast nedan finns lite info om senaste månadens dödsolyckor i alperna.

http://www.alpinist.com/doc/ALP20/newswire-fatalities-alps-boermans

Mt Blanc bör undvikas vid dåligt väder. Folk tillhörande världseliten inom alpinism och med god utrustning har omkommit på det berget i dåligt väder. Dåligt inbegriper också för varmt; ger stenslag eller snöras. Har en gång löpt gatlopp i stenregnet på stigen mellan hyttan vid Grand Mulet och mellanstationen på linbanan upp till Aiguille du Midi en regnig eftermiddag. Hyttvärden avrådde men vi fyra var övermodiga, liksom antagligen dom här fyra. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article2141271.ece

När det talas om 30-50 döda på Mt Blanc årligen avses dock hela massivet och inte bara högsta toppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.