Gissa position

Bara som förtydligande så är det alltså Pieskehaure på #8, tagen från stigen norrut mot Staddajåkkå. Inte ens en timmes marsch från Pieskehaurestugan!


Efter att ha tjuvtittat på LRC's hemsida så har jag diskvalificerat mig för att gissa på #7. Jag tror att den är betydligt svårare än de andra, men inom en dagsmarsch från #8 så finns det ju inte så mycket att gissa på :)

Jag lägger in ytterligare en bild. Vilket är berget och var är jag?

/Pär

10 år sen jag var i svenska fjällen och inga bilder tog jag. Kan det vara ngn av Saulo-topparna?
 
10 år sen jag var i svenska fjällen och inga bilder tog jag. Kan det vara ngn av Saulo-topparna?

Jajamensan!

Efter att ha kollat med mina bilder från Arjeplogsfjällen så säger jag att berget är Nuortta Sávllo och du är någonstans norr om Mávasjávrre och öster om Balvatnet. =)

Det stämmer bra. Jag tältade på nordsidan av höjden Vuozzas ca.1km väster om Rr235A (dvs i Norge) mittemellan Balvatnet och Mavasjaure. Enligt uppgift så är Nuortta Sávllo högsta punkten på gränsen mellan Norge och Sverige, 1768möh enligt Norsk karta (ingen höjdangivelse på svenska fjällkartan).

/Pär
 
Jag har sett toppen från båda hållen. Först från Mavas stugby där jag tältade på en udde nära sjön. Från det hållet var det en tydlig, mycket påträngande, snöklädd dubbeltopp.
Fem dagar senare (tror jag) tältade jag nära en älv som rinner ut i Balvatnet, Rosselvi tror jag den heter. Vadade till midjan (REKOMMENDERAS INTE!) därför att bron, alldeles invid, var i eländigt skick. Från det hållet ser berget ut som det vänder ryggen till. Nuortab och Årjep Saulo hette topparna på den tiden (på kartan och i Grundstens bok) men folket på Mavas försvenskade det till Nord- och Sydsaulo.
 
Facit + nytt

Eftersom de tidigare i tråden stipulerade två dagarna passerat med råge ger jag nu svaret på den ännu ej igenkända sjön. Bilden föreställer Hádditjávrre och är tagen från tröskeln mellan denna sjö och den västra "avsnörpningen" av Råvejávrre; höjden med den markerade branten på bortre sidan är Háddit. Jag tänkte att någon möjligtvis skulle känna igen det rätt omfattande våtmarksområdet som bildas av jökelbäcken från Jiegńáffojiegńa, men då detta är en rätt ovanlig färdväg var väl chansen inte så stor. Men, det ska väl inte vara för lätt heller... ;)

Angående paerls senaste hade jag egentligen ingen aning, men Nuortta Sávllo for faktiskt genom mitt huvud vid något tillfälle. Själv har jag bara sett fjället från öster, från vilket håll det har en slående dubbeltoppsprofil, men jag tycks minnas något foto där det avbildats från "fel" håll som möjligtvis kunde yxas till för att passa bilden ifråga...


Nåja, nya tag:

Tema: Spetsiga toppar

10.
gp10.jpg

11.
gp11.jpg

12.
gp12.jpg
 
Slut i rutan?

Nähäpp, det här var visst svårt -- eller så har intresset svalnat igen för dessa övningar.

Här är i alla fall svaren på de återstående bilderna:

#11 är Gávabákte sett från Skárjá.
#12 är Basstatjåhkkå sett från Basstavágges östra mynning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.