Gissa position

millimeter; sa:
Du var ju tydligen stugvärd uppåt Abisko, så jag gissar att det är norr om Kebnekaiseområdet också? ...
Nja, inte så långt norrut som Abisko. Bilden nedan är tagen från nästan samma ställe som föregående men kameran är riktad lite åt vänster.

424224080_4bc0437243.jpg
 
avslutat medlemskap sa:
... men du fick ett ganska juste åk där ifrån kan jag gissa

Inte då för det var min kompis Lars Moberg som tog bilderna 2003-05-01 eller dan därpå medans jag skidade runt fjället för att reka klätternytursmöjligheter. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Nipals?

Tycker att berget i förgrunden på bild två i färg och formationer påminner om Nipals. Men jag kan inte säga vilket berg man ser mot. Får inte ihop det med Knivkammen eller Pyramiden. Ett annat förslag är fjällen norr om Nallo Sielmatjåkka m fl.

Thure
 
Kanske stod Lars Moberg på Påssustjåkka och såg mot Sielmatjåkka (högsta toppen), och den spetsiga saken framför är 1839-toppen mellan Påssus och Sielma?

(Att man inte ser Påssuståkka från Keb skulle ju kunna bero på att Sielmatjåkka är något högre och skymmer.)
 
Rätt! Bilderna är tagna i närheten av högsta toppen på Påssustjåkka (1935). På den undre bilden ser man bortom till vänster huvudtoppen på Sielmatjåkka (1997). På den övre bilden ser man Tjäktjahjälmen (1906) i mitten längst bort, och den lägsta ryggen bortom passet i bildens mitt är Nallo.

Ny bild tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...