fiske i svenske nationalparker?????

Raskesven; sa:
Under en höstvandring i norra Jämtland för ett par år sedan, när det var fredningstid för öringen, kom vi fram till ett vattendrag vi tänkt följa fram till en sjö, en några 100 meter lång lugn strömsträcka mellan två sjöar, och sen runt sjön i sunkig mark och vidare. På andra sidan såg vi tre äldre herrar. En satt i en båt och han rodde över till oss och erbjöd oss skjuts över. Tacksamma accepterade vi.

När vi var över på andra sidan såg vi att de nätat av hela mynningen på strömdraget, mycket fisk var redan upptagen och helt tydligt tjyvfiskade de, "husbehovsfiske" säger en och alla flinar. Vad gör man i det läget? Vi hade nyss fått hjälp av dem, vi befann oss långt ute i busken och det hade bara varit otrevligt att dra igång något. Anmäla dem när vi 3-4 dygn senare var vid slutmålet? Verkade helt meningslöst. Vi struntade i det hela. Tilläggas kan att det var svenskar, som inte var samer. Båda grupperna är nog lika goda kålsupare.

Människor är lite konstiga. Gubbarna vi stötte på var väl inte beroende av att fisktillgången där skulle vara god även i framtiden. Men även i vatten där endast en grupp har ägarrollen, rättigheten till vattnet, som t.ex samerna i Vastenjaure, verkar uttaget för stort. Man tycker att om en grupp vet att deras eget beteende bäddar för hur de själva ska ha det i framtiden, borde det hållas någon sorts balans. Men grenen man sitter på ska nödvändigtvis sågas av.

Och t.ex samerena kanske inte litar på att de ska få ha kvar sina undantagsvatten, efter att de tappade ensamrätten på i snitt nära hälften av vattnen i mitten av 90-talet, och anpassar sitt betende efter det...?

Raskesven
Tragiska grejer..
Nätfiske efter lek-öring.. jag begriper inte ens hur någon kan komma på en sådan korkad ide. Meningslöst fiske helt enkelt. De förstör både för sig själv, för andra och så mycket annat! Och fisken ska ju inte ens smaka bra då heller.

Angående samer så tror jag; Tidigare har de farit runt och fiskat Här, Där och Därborta. Nu är Här en uppdämd sjö, nu är Där fiske fritt för alla och nu är Därborta den enda platsen där de kanske kan fiska. I tillägg kommer andra problem som försurningar, tjuvfiske och dessutom är det kanske många fler samer som måste fiska på samma plats.

Ett problem.. och deras gren sågas nog av.. men av andra.
 
Min erfarenhet är att alla är lika goda kålsupare, samer som icke-samer, när det gäller nätande, ryckfiske och andra avarter. Ffa bedrivs den dock av lokalbefolkning som betraktar vattnena som sina egna där dom i princip kan bete sig hur som helst. Ingen annan jävel ska väl komma och ta upp våran fisk och inte fan ska staten och nollåttorna komma här och bestämma hur vi ska fiska. Tyvärr är såna åsikter vanliga ute i bygden. I alla fall där jag är uppvuxen.
 
dave1; sa:
Min erfarenhet är att alla är lika goda kålsupare, samer som icke-samer, när det gäller nätande, ryckfiske och andra avarter. Ffa bedrivs den dock av lokalbefolkning som betraktar vattnena som sina egna där dom i princip kan bete sig hur som helst.
Sådana attityder ändras inte av en kortsiktiga förvaltningsmodeller där brukarna inte har förtroende för systemet. Den som tar sista fisken vinner...
 
Stadan; sa:
dave1; sa:
Min erfarenhet är att alla är lika goda kålsupare, samer som icke-samer, när det gäller nätande, ryckfiske och andra avarter. Ffa bedrivs den dock av lokalbefolkning som betraktar vattnena som sina egna där dom i princip kan bete sig hur som helst.
Sådana attityder ändras inte av en kortsiktiga förvaltningsmodeller där brukarna inte har förtroende för systemet. Den som tar sista fisken vinner...

Jag vet inte riktigt vad du menar med kortsiktiga förvaltningsmodeller men jag kan se hur attityderna på vissa håll faktiskt är på väg att förändras. Byar som tex Lainio och Kangos lever till stor del på turism, där fisketurismen betyder mycket. Jag diskuterade tex laxfisket i Torneälven med byaåldermannen i Kangos och han öste verkligen galla åt tjuvfiskare i allmänhet och älvmynningsfisket i Haparanda i synnerhet. Även Lainio vildmark tycker jag är bra på att framhålla ett ekologiskt synsätt på fisket.
 
crazy; sa:
Angående Mepps förfrågan så har jag förklarat läget. Du verkar inte förstå avgrunsdsskillnader i moral. Med nätfiske kan du förstöra ett vatten. Vanligt tjuvfiske gör ingen skillnad förutsatt att det inte kaggfiskas eller är för många som gör det. Senast jag var uppe så fiskade jag både i vatten där man fick fiska och inte. Jag såg inte en människa på en vecka. Jag såg knapps några spår heller.

Hela problematiken är att folk inte vet hur man fiskar. Man skall släppa tillbaka de små och de stora fiskarna. Alternativt fiskar man inte alls. Kanske tar upp någon matfisk ibland. Några kaggfiskar. De vill ha "betalt" för fisket. Det är gamla normer hos medelålders verkar det som. Jag har aldrig stött på yngre med den mentaliteten även om de säker finns. Jag har dock stött på flera äldre med den mentaliteten. Gubbar som skryter om att de aldrig löst ett fiske kort. Man bävar för det man hör ibland. Nätfiskar man har man inte någon respekt för naturen. Allt handlar om respekt.
ALLT fiske kan förstöra sjöar, vare sig det är med nät, spö, utter.. naturligtvis också tjuvfiskare!

Men att påstå nätfiskare inte har respekt för naturen är lite häftigt. Speciellt när du själv tjuvfiskar och sysslar med put&take fiske. Jag klagar inte på put&take fiske själv, men vet att det är några miljoner andra som gör det! :)

Nätfiske är en fisketeknik som så många andra, spö, utter osv. Fördelen med nätfiske är att man kan ta ungefär den storlek på fisk man ska/får ta. Jämfört med spö etc kan man i större grad undvika de stora och de små. Det är respekt för naturen det också.

Att det sedan finns nätfiskare som plockar allt, överallt, närsomhelst osv är dock sant och synd. Men det finns ju minst lika många spöfiskare som gör likadant.

Och det med avgrunsdsskillnader i moral.. suck! :)
Kom igen nu, du skämtar med mig va?

Har man respekt för naturen så går man inte runt och tänker "kasta lite skräp, vad gör det", "jag ska ju bara ha en matfisk, vad gör det", "jag ska ju bara elda lite träd, vad gör det". :)

Är det fiskeförbud så betyder det ju att det INTE är bra att man fiskar där. Är det förbud mot att elda så är det INTE bra att elda. Är det förbud mot att kasta skräp så är det INTE bra att kasta skräp.

Varför får jag inte kasta skräp?
För att ingen vill att det ska se ut som en soptipp i naturen. För att djur och natur tar skada av det.

Varför får jag inte elda?
Antagligen för att hela skiten inkl dig kan brinna upp. :)

Varför får jag inte ta en fisk?
Kanske det är ett känsligt område. Kanske finns det så lite fisk. Kanske är det andra djur/människor som har större behov av den än dig. Kanske är det ett område där det pågår forskning, kanske är detta ett vatten som det SKA bli tillåtet att fiska i; om fiskebeståndet växer och det inte är några idioter som far runt och tjuvfiskar.

Avgrunsdsskillnader i moral.. trevligt för dig (en stund), mindre trevligt för andra.

De som sätter upp förbud etc tänker ofta lite längre, lite bredare, och lite mer på alla! Nåt att tänka på!
 
dave1; sa:
Ingen annan jävel ska väl komma och ta upp våran fisk och inte fan ska staten och nollåttorna komma här och bestämma hur vi ska fiska. Tyvärr är såna åsikter vanliga ute i bygden. I alla fall där jag är uppvuxen.
Ja, och tyvärr hittar vi åsikter som är precis tvärtom i städerna. "ingen jävel ska bestämma vart jag ska fiska", "jag fiskar vart jag vill, när jag vill".. :)
 
dave1; sa:
Min erfarenhet är att alla är lika goda kålsupare, samer som icke-samer, när det gäller nätande, ryckfiske och andra avarter.

Jag kan ju tilläga att det tror jag också. Det är två olika problem. Den lagliga nätfisket är det största. Den olagliga är dock mer vedervärdig.

Och Mepps.

Nej, jag skämtar inte. Men som jag sagt tidigare så förstår du inte. Vi har olika sett att se på det hela.

Att skräpa ned är en helt annan sak. Skräpet ligger kvar. Fisken förökar sig. Dessutom tror jag inte att jag fått någon tjuvfiskad fisk i någon nationalpark. Jag fick dock några borrar här i sjön där jag bor när jag testade utrustningen. Vem bryr sig. Familjefädrarna som brukar fiska där med sina barn har knappast heller något fiskekort.

Hela resonemanget är så löjligt. So what om någon sträcker fluglinan i någon älv.

Och du vill påstå att du aldrig har tjuvfiskat?
[Ändrat av crazy 2005-03-10 kl 17:22]
 
crazy; sa:
Fisken förökar sig. So what om någon sträcker fluglinan i någon älv.
Ja, men är det då inte so what om någon same lägger några nät i deras sjö helt lagligt?

Fisken förökar sig ju!
Vem bryr sig?

Tycker mig ana "f*n, de fiskar ju upp fisken jag tänker tjuvfiska" :)
 
He he... ser ut som mitt lille spørsmål lager en fin debatt dere svensker mellom!!!!

En ting jeg ennå er litt usikker på er hvor stor bot mann får for å fiske litt matfisk i deres nasjonalparker??? Svarene varierer jo mellom en liten bot og inndragning av fiskeutstyr bil båt og hus! ("Hadde de ennå tatt kjerringa så!")

Er det ingen av dere som er blitt tatt???
Jeg nekter å tro at "broderfolket" Er så flinke tyvfiskere at dere aldri er blitt tatt!
Men det er vell ikke så mange som tørr innrømme det kanskje??
 
loff1; sa:
He he... ser ut som mitt lille spørsmål lager en fin debatt dere svensker mellom!!!!

En ting jeg ennå er litt usikker på er hvor stor bot mann får for å fiske litt matfisk i deres nasjonalparker??? Svarene varierer jo mellom en liten bot og inndragning av fiskeutstyr bil båt og hus! ("Hadde de ennå tatt kjerringa så!")

Er det ingen av dere som er blitt tatt???
Jeg nekter å tro at "broderfolket" Er så flinke tyvfiskere at dere aldri er blitt tatt!
Men det er vell ikke så mange som tørr innrømme det kanskje??
Herreg*d, vilken tråd!! :)

Om du vill bli av med kjerringa tror jag du istället ska prova tjuvfiska i rysslands laxälvar! :)
 
loff1; sa:
En ting jeg ennå er litt usikker på er hvor stor bot mann får for å fiske litt matfisk i deres nasjonalparker???
Din utrustning konfiskeras och du får böter, hur mycket går ej säga exakt eftersom det varierar. Tjuvfiska inte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.