2 amatörer m.fler frågor!

Hej igen!
Nu börjar det att dra ihop sig, skitkul!!!
Igår kväll tittade vi igen och prov körde för första gången Rex trekking sport och han hade fått hem Merida cross (en hybrid) nu också som vi varit intresserade av. Den var kanon! Dämpad både fram och sadeln, vilket inte Rexen är alls.
Den kändes bättre än Rexen. Som att jämföra en Volvo-kombi med en Bmw. Kanske jag överdriver lite nu men ni förstår nog hur jag menar.
Lite nya frågor nu, om ni orkar med mer ni har ju varit så hjälpsamma.
Tror ni att vi blir besvikna på en Merida?
Bör man vara patriot och handla svenskt?
Är svenska cyklar bättre?
Nu kommer för oss viktiga frågor.
Vad är ahead set?
Dämpat fram har M. kändes bra/gott. Är det bra?
Fungerar det med lowriders på framdämpad?
Hur vet man vilken ramstl. man skall ha?
Vi är 173 cm och 181 cm. Är 21 tum till mig(Birgit) och 22 eller 24 till Pär rätt?
Förr var ju herr cyklarnas ram raka upptill då var det ju mer givet, men nu lutar de ju bakåt det gör det lite besvärligare för oss amatörer.

Tror ni att man behöver väskor både fram o bak om man är ute en vecka ca.?
Är det bäst med lösa väskor alltså en på varje sida om hjulet eller ska det vara såna som går upp över pakethållaren och är i ett stycke över hela bakhjulet?
Lång fråga och kanske lite luddig, hoppas ni fattar vad jag menar.

Hjärtliga vårhälsnigar från Birgit och Pär
 
litet svar..

Hejsan!
Jag har cyklat ungefär som ni vill nu, verkar det som, ca en vecka och inte alltför avancerat. Vad jag saknade mest var lite extra utrymme, alltså packväskor fram och bak. Även om allt får plats när man ger sig av så tenderar packningen att på något mystiskt vis att svälla upp... Sen kanske man hittar något man vill köpa med sig..
En annan detalj jag saknade var vattentäta packväskor. ok det fungerar med påsar inuti, om man bara packar ordentligt. men blöt packning vet ju alla hur kul det är!
wellwell, lycka till nu då!
 
pergit; sa:
Hej igen!
Nu börjar det att dra ihop sig, skitkul!!!
Igår kväll tittade vi igen och prov körde för första gången Rex trekking sport och han hade fått hem Merida cross (en hybrid) nu också som vi varit intresserade av. Den var kanon! Dämpad både fram och sadeln, vilket inte Rexen är alls.
Den kändes bättre än Rexen. Som att jämföra en Volvo-kombi med en Bmw. Kanske jag överdriver lite nu men ni förstår nog hur jag menar.
Lite nya frågor nu, om ni orkar med mer ni har ju varit så hjälpsamma.
Tror ni att vi blir besvikna på en Merida?
Bör man vara patriot och handla svenskt?
Är svenska cyklar bättre?
Nu kommer för oss viktiga frågor.
Vad är ahead set?
Dämpat fram har M. kändes bra/gott. Är det bra?
Fungerar det med lowriders på framdämpad?
Hur vet man vilken ramstl. man skall ha?
Vi är 173 cm och 181 cm. Är 21 tum till mig(Birgit) och 22 eller 24 till Pär rätt?
Förr var ju herr cyklarnas ram raka upptill då var det ju mer givet, men nu lutar de ju bakåt det gör det lite besvärligare för oss amatörer.

Tror ni att man behöver väskor både fram o bak om man är ute en vecka ca.?
Är det bäst med lösa väskor alltså en på varje sida om hjulet eller ska det vara såna som går upp över pakethållaren och är i ett stycke över hela bakhjulet?
Lång fråga och kanske lite luddig, hoppas ni fattar vad jag menar.

Hjärtliga vårhälsnigar från Birgit och Pär

Nej, Merida är ett (av många) erkänt bra cykelmärken som importeras till Sverige. Tyvärr är det ont om riktigt svenska cyklar (som verkligen tillverkas i Sverigen, inte bara monteras ihop). I princip finns det bara skeppshult och deras modeller vill jag inte rekommendera.

Ahead set är en styrlagermodell där man slipper justera styrlagret med en 32, 36 eller 40 mm fast (tung och skrymmande) nyckel, utan klarar sig med en vanlig enkel insexnyckel. Ahead set kräver specielt gaffelrör och styrstam. Ahead set är mycket vanlig på MTB och kommer allt mer på andra cyklar. Det traditionella altternativit till Ahead set är "gängat". Sammantaget blir Ahead set något lättare än "gängat", även om det är av underordnad betydelse. Dock är båda modellerna rätt vanliga idag och bägge är helt OK anser jag.

Vad ramstorlek beträffar, rådgör med cykelhandlaren och testa sedan om storleken känns rätt. Olika tillverkare har helt olika sätt att ange ramstorleken på så det är hopplöst att ge några generella rekomendationer.

Antalet väskor avgörs mest av storleken på packningen. Storleken på packningen avgörs främst av om ni ska bo inomhus (= liten packning = 2 väskor) eller tälta (=stor packning = 4 väskor + last på pakethållare fram + bak (åtminstone när jag kör ensam)).

Jag föredrar helt klar separata väskor, för då har jag pakethållaren fri för skrymmande saker, t.ex. liggunderlag, tält och sovsäck. Dessutom underlättar det om man behöver gå iväg med en väska (t.ex. den man har kök, vatten och mat i). Tips, märk varje väska tydligt och på ett unikt sätt, så ser ni lätt vilken som innehåller vad!

Det finns lowriders som funkar till dämpargafflar (MTB), men jag har inte testat det. Se dock upp med garantier på dämpargaffeln om ni monterar på lowriders!

/Niklas
 
Frågor!

Fler frågor!
Vi tittade och provkörde en relativt billig Merida hybrid modell.Växelföraren bak var så klart shimano, men vi vet ej vad den heter. Handlaren nämde något om att den växlade annorlunda/bakvänt jämfört med andra, nedre plasthjulet var rött och lite större än de brukar vara och med 21 växlar. Är det någon som har koll på kvaliten på detta i jämförelse med alivio eller acera?
Kan detta vara bra nog som "första cykel"?
Eller gör det mycket i kvalite om vi går upp en tusenlapp eller två? Dessa kostade "nakna" ca. 4300kr.
Hälsningar Pär
 
Första cykel...

Jag försöker undvika att köpa en dyr grej två gånger.
Därför satsar jag på bra kvalite från början.
Jag vill därför rekomendera er att fundera på växel systemets namn ett tag.
Heter det Schimano är det mycket bra kvalitet.
Står det Deore, LX, XT eller TXR efter Schimano är det helt okej att lägga ut lite extra pengar. Deore är absolut den lägsta gränsen för vad jag skulle köpa, äger en "Deore och en XTR" hoj idag. Deore "hojjen" cyklade jag 1900 km utan problem, idag har den gått 3000 km.

Jag funderar såhär:
Jag köper en cykel för 4500kr.
Blir inte nöjd efter en semester.
Jag köper en ny cykel med bättre prestanda för 8000kr.
Ojdå,,, jag har två???
Värdet är då 12500kr.
Vilket betyder EN cykel i absolut hög kvalite.
Är ni med?

En reflektion bara och mina synpunkter.
Ha en bra dag// Dan Hansen
 
Re: Frågor!

pergit; sa:
Fler frågor!
Vi tittade och provkörde en relativt billig Merida hybrid modell.Växelföraren bak var så klart shimano, men vi vet ej vad den heter. Handlaren nämde något om att den växlade annorlunda/bakvänt jämfört med andra, nedre plasthjulet var rött och lite större än de brukar vara och med 21 växlar. Är det någon som har koll på kvaliten på detta i jämförelse med alivio eller acera?
Kan detta vara bra nog som "första cykel"?
Eller gör det mycket i kvalite om vi går upp en tusenlapp eller två? Dessa kostade "nakna" ca. 4300kr.
Hälsningar Pär

Jag brukar räkna med att kvaliteten= konstant*log (pris), d.v.s. att kvalitetsskillnaden mellan två olika cyklar är ungefär lika stor som kvoten mellan de olika priserna (Pris1/pris 2).

Med andra ord är ökar kvaliteten ungefär lika mycket ifall du går från t.ex. 4000 kr till 6000 kr som när du går frå 6000 kr till 9000 kr och så vidare.

Som föesta cykel kan den kanske duga, men risken är, precis som Dan säger att man blir besviken och köper en dyrare cykel tämligen omgående (eller ledsnar på cykling).

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...