UV-filter i fjällen med digitalkamera?

Jupp, därav de lite märkliga bländarstegen 2,8-4-5,6-8-11-16-22 etc;)

Nikon Coolpix P7800 använder tydligen 40,5mm filtergänga, så kolla ex Cyberphoto.se som har ett flertal både UV och Polarisationsfilter i den storleken.

Skaffade ett motljusskydd och vips blev filtergängan 58 mm istället för 40,5. ;-)

Har nu skaffat ett Hoya HD Protectorfilter till kameran, so far so good.
 
Skaffade ett motljusskydd och vips blev filtergängan 58 mm istället för 40,5. ;-)

Har nu skaffat ett Hoya HD Protectorfilter till kameran, so far so good.

Kolla så att inte filtret stör bildvinkeln i vidvinkelläge när du placerar det så långt fram;)
Dessutom blir ett 58mm filter tyngre än ett 40,5mm. Rent optiskt är det att föredra att du har filtret så nära optiken som möjligt, dvs bakom motljusskyddet.
Använder du ett 40,5mm filter kommer det ju att sitta kvar och fungera som skydd även om du tar av motljusskyddet, ex i väskan, inomhus etc. Beakta även motljusskyddet inte fungerar som tänkt när du placerar ett filter framför det, med risk för reflektioner i filtrets glasytor.
 
Kolla så att inte filtret stör bildvinkeln i vidvinkelläge när du placerar det så långt fram;)
Dessutom blir ett 58mm filter tyngre än ett 40,5mm. Rent optiskt är det att föredra att du har filtret så nära optiken som möjligt, dvs bakom motljusskyddet.
Använder du ett 40,5mm filter kommer det ju att sitta kvar och fungera som skydd även om du tar av motljusskyddet, ex i väskan, inomhus etc. Beakta även motljusskyddet inte fungerar som tänkt när du placerar ett filter framför det, med risk för reflektioner i filtrets glasytor.

Jag var lite rädd för det, men har kollat och filtret stör som tur är inte bildvinkeln alls. Filterringen är tillräckligt smal för att jag ska slippa risken för vinjettering.

Har funderat även på det där om jag skulle ha ett 40,5 eller ett 58 och var filtrets placering. Än så länge verkar det vara grönt ljus, dvs inte visuellt grönt ljus, med valet av filter. :)

Kollade även med ett par åf angående detta innan köp och de rekommenderade alla att montera ett 58 mm filter framför motljusskyddet.

Tänkte även så att när jag kommer att använda mig av polfilter (som jag inte skaffat än), så är det bara att ta bort skyddsfilter och behålla motljusskyddet, så slipper jag ta bort motljusfiltret för att ta bort uv-filter. Inte bra att ha för många filter staplade på varandra. Blir lätt reflektioner då.
 
Har nu efter lite funderande returnerat och bytt ut 58 mm filtret mot ett 40,5 mm, allt för att kunna placera filtret så nära linsen som möjligt och inte tappa motljusskyddets funktion. Tror detta blir en bättre lösning än min tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luffarn Sära på filter? Fototeknik 4
Mr Eibladh Pol-filter m.fl. Fototeknik 6
SmartArt förstoringsapparat. filter. Fototeknik 2
dangermouse Filter Fototeknik 1
Kiwi Filter Fototeknik 1
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
sennen Filter Fototeknik 11
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Arctic Fox Videokamera för fjällen. Fototeknik 12
Totteman Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval? Fototeknik 7
Gidenstam Filmval för fjällen Fototeknik 3
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar