1 års fritt medlemskap i Sjöräddningssällskapet

Hej på er alla, jag är ny på detta forum och ny på detta med kajakpaddling, men har åtskilliga nautiska mil i benen på annan köl. Vill bara flika in att AIS är ett fantastiskt hjälpmedel. Problemet, för ingenting är ju såklart så bra som det verkar, är att all handelssjöfart inte är utrustade med en AIS-transponder. Risken är då att invaggas i falsk säkerhet.
Regelverket håller dock på att stramas åt och kravet på AIS börjar gälla även för mindre tonnage. Men man ska där också tänka på att t.ex. stora kryssningsfartyg ibland väljer att slå av sin AIS på grund av upplevda "hotbilder" (rederipolicy eller befälhavarbeslut). Även militären kör ibland utan. Kort sagt det finns fartyg som ej använder AIS-transponder. Ibland kan man även se båtar vars AIS-information ser lite underlig ut. Detta kan bero på felaktiga inställningar och/eller felaktig headingkälla m.m. Men, bara man är medveten om teknikens tillkortakommanden så är den fantastisk (då menar jag både AIS generellt och att använda sin mobil med marinetraffic).

/Jocke

Det här lät ju inte kul. Alls. Jag trodde (jag är ju så naiv!) att det var obligatoriskt för all yrkestrafik att använda AIS.
Du menar att det är fel.
Jag trodde också att man därmed inte fick stänga av funktionen hur som helst.
Att våra militära enheter kan vara motiverade att stänga utrustning som talar om deras position tycker jag verkar klokt. Det kan jag försvara, bara dom har koll på var vi andra är.

"Rederipolicy och befälhavarbeslut" låter inte som något tungt och trovärdigt alls, jag har sett en del av bådadera. Inte imponerad.

Jag nog inte så oroad av teknikens tillkortakommanden, mer av människors tillkortakommanden.
Vad hjälper AIS om det inte står någon på bryggan och bevakar vad som dyker upp på skärmarna.

thomas
 
Ja, Thomas.
Som sagt, det går väl mot att alla handelsfartyg skall ha AIS, men vi är inte där ännu. Nu gäller att alla fartyg om 300 brutto och över på internationell resa och 500 och över för fartyg på nationell fart.

Ett av problemen är också som jag ser det att det inte finns någon riktig kontroll från någon myndighet eller inspektion hur AIS-transpondern är installerad (bara guidelines från IMO), som tex ECDIS och radar. Det innebär i praktiken att inställningarna kan vara uppåt väggarna, och då visar den fel värden. Så ska det naturligtvis inte vara och man hör ibland att VTS'erna kallar upp båtar och gör dom uppmärksamma på att dom dels är förtöjda, men stävar fram i 15 knop, dels har fel heading (den korrelerar ej mot radarmålet) m.m.

Jag håller dock med om att det finns ett visst värde i att ha en smartphone och marinetraffic i denna. Men jag personligen skulle ta den informationen med en nypa salt, och då är det mer ok. Det finns så många faktorer som kan ge upphov till släpande information i cyber-rymden. Däremot så är ju en vanlig ais-mottagare mycket bättre och mer "säker", men det låter sig inte göras på en kajak så klart. Man behöver ju en vhf-länk också :).
Men även om man har en bra och rätt installerad AIS ombord på ett större fartyg så gäller, Not for navigation. Men som hjälpmedel är den super. Men vet ju tex vad fartyget heter som man måste ropa upp och skälla på :). Samt att deras ROT (rate off turn, hur snabbt fartyget girar) visas, vilket ej syns på radarplotten, och kan ge en indikation att fartyget är på väg att väja om en knapp situation uppstår. (plottningen på radarn har ju en viss eftersläpning) Men även där måste man se det som ett komplement. Nu kom jag nog lite off topic känner jag.. hehe. Nåja.

Får avsluta med att du har helt rätt, om det inte finns någon på bryggan (ryska torrlastare) så kvittar vilket. Men det var i och för sig från andra hållet, utifrån den lilla båten med marinetraffic i smartphonen's perspektiv vi pratar om.

Det jag menar med teknikens tillkortakommanden så menar jag egentligen att man måste veta begränsningarna hos den apparat och metod men använder vid navigering. Att lita på att GPS'en hela tiden visar rätt position och inte kontrollera med andra medel att man är där man ska vara, är.. ja inte så bra helt enkelt. Ej heller att stirra ner i det digitala sjökortet på din plotter och tro att man är precis där pricken är.. inte heller så bra. Det är ju samma djupunderlag på papperskort som digitalakort, dvs på vissa platser flera 100 år gamla. Fast man kan ju säga att det är människors tillkortakommanden att inte bry sig om eller förstå teknikens brister. Men jag fattar vad du menar och håller med.

/Joacim
 
Den situationen har man ju nästan alltid, att man så att säga bara har den positiva informationen men inte den negativa.

Det man ser finns, men det kan finnas saker man inte ser. Gäller ju även i trafiken. Är det kraftig dimma ser man inga andra bilar, men det betyder ju inte att det bara är att köra...

Det är skillnad på "Jag såg inget" och "Jag såg att det var tomt".
 
Vi som mestadels kustpaddlar kör ju utom farleder i största möjliga mån och får välja passage av farled efter siktförhållandet. AIS i dimma är helt outstanding när man ska korsa en farled, du hör ett fartyg, kollar om det är på väg mot eller från dig och kan då avgöra om du ska ligga still vid pricken och ta en fika eller fortsätta. Jag utnyttjar farledsmärken när jag ska korsa farleder, dom har radarreflektorer och körs inte ner iom. att dom syns.

Utnyttjar man bara hjälpmedlen rätt så är dom till nytta men teknik ska man inte lita på till 100% för det är då det blir farligt och fel.
 
Igår satt jag och lyssnade på Stockholmradio Kustväder prognos som sänds 21.30 lokal tid.

Innan själva pratet började hörde jag morse kod, var det stockholmradio? Någon som har en susning om vad de kan ha sagt?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...