"amfibiekarta/sjökort"

Sjökort eller karta är ju en ofta debatterad fråga bland paddlare. Så även i kustartilleriet där det ofta blir bökigt att använda både sjökort och kartor. När jag låg inne (1994/95) vet jag att det pågick arbete med en "amfibiekarta" dvs gröna kartan och sjökort kombinerat i ett. Jag har själv ett provblad av denna över Waxholm med omnejd. Fantastiskt för paddlare - såväl fyrar och bottendjup som potentiella tältplatser och terrängtyper!


Jag har för mig att åtminstone hela stockholms skärgård (arholma-landsort) skulle produceras på amfibiekarta, men jag har inte hört eller sett någonting om detta på senare år? Är det någon som vet om dessa kartor/sjökort finns att få tag på och i så fall hur?
 
amfibiekartan utreds...

Jag håller helt med om amfibiekartans förträfflighet. För oss paddlare är den perfekt.


Det besked jag fått av de klubbmedlemmar som vet (militärer) är att frågan utreds. Beskedet jag fick för ett par år sedan var att det knepiga var det rättsliga. Lantmäteriet har ansvar på land, Sjöfartsverket på sjön. Vem har då ansvaret för amfibiekartan? Att det skall fördröja allmän utgivning i flera år har jag dock svårt att förstå. Att hitta någon ansvarig är inte det lättaste - jag ägnade en eftermiddag åt saken utan att lyckas.


Jonas
 
den som väntar på något gott...

OK - låter som sedvanlig svensk byråkrati. Vad jag hörde när jag gjorde lumpen var att landkartan fick rätta sig efter sjökortsdatan då sjöfartsverket har lagkrav eller motsvarande på sig att tillhandahålla korrekt info på sjökort. Problemet är väl att sjökorten utgår från mercators projektion och gröna kartan från någon annan (gauss projektion???). På dessa nordliga breddgrader är det tydligen rätt stor skillnad... + två statliga organisationer som skall samverka.


Vi får väl vänta och fortsätta hoppas...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.