7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips?

Jag tycker inte man behöver cykelbyxor, se till att ha kläder med fina sömmar, det fungerar om man har tränat litet före. Använd reflexväst, billig livförsäkring. En macka i framväskan och ett par chokladbitar gör livet mycket lättare! Lycka till!
 
Jag har inte läst igenom länkarna ovan och jag vet inte vad ni har för budget eller tanke kring övernattande.
Men grundtips, vare sig ni ska tälta eller bo inomhus är att ta inte med så mycket grejer och kläder, ni behöver nästan garanterat mindre än ni tror! Det är ju ingen vildmark ni ska korsa direkt...
Är ni inte vana cyklister så kommer det vara jobbigt med dom sträckorna 7 dagar på raken tror jag. Lägg in en vilodag med mycket kort sträcka dag 4 eller så. Då får ni lite återhämtning men slipper stelna till helt av att inte hojja alls.

Hade jag gjort den turen hade jag siktat på minimalt med packning och att bo på vandrarhem. Slipper man släpa på tält, kök och campingprylar blir cyklingen mycket mer njutbar.
Dessutom tror jag att det kan bli ett jäkla letande efter lämpliga platser att tälta på om man vill det. Det är aningens mer tätbefolkat än vi är vana vid från Sverige och någon allemansrätt finns inte.
(Nån med erfarenhet av tältande i dom trakterna? Jag gissar bara...)

Kyla tror jag är ett mindre problem än väta. Det är inte kul att vara blöt från morgon till kväll en vecka på raken...
 
Fukt, skitiga vägar och låg temperatur gör att ego tror att det kan bli tufft. Att sova under tak och ha tillgång till dusch och möjlighet att tvätta upp kläderna kontinuerligt är nog avgörande.
Terrängen är exploaterad, utskänkningställen existerar det gott om. Mindre cykelvänligare vägar i forna ÖT är av varierande kvalitet från släta fina till obehagligt slitna och gropiga. Budgeten för förplägnad och övernattningar torde vara vattendelaren.
Gör gedigen kartrek så att ni kan hålla er till JHB och missa inte luncherna på rådhuskällarna.
go tur
 
Jag tycker att det kan bli problematiskt kallt om fötterna vid de temperaturerna. Cykelturer på upp till en timme funkar fint men sen börjar jag bli kall.

Jag har samma erfarenhet trots alla möjliga neopremskydd och bra skor. Fötterna blir för kalla för att kunna fortsätta cykla. Jag tror det är högst individuellt, så testa innan.

Ge er iväg några dagar nu lokalt och gör precis som ni tror ni skulle göra sen. Ingen snö än i södra Sverige. Det tror jag ni lär er massor på.

Tomas
 
Jag vet inte vad min erfarenhet är värd. Jag har gjort många långturer i södra Sverige (som längst Linköping-Sveg - Linköping, 13 dagar) och en i Skottland. På min sista långtur var jag 36-37 år gammal. Jag har även långt upp i åren cyklat hemmavid, turer på kanske 5-6 mil, dock inte med packning. Det har därvid även blivit en del på tidiga våren, när jag varit skadad och inte kunnat springa.

8-9 mil om dagen är normaletapper; det innebär ofta att man cykla mellan två större samhällen
på en etapp. Tält kan man glömma; knappast särskilt många campingplatser öppna den tiden på året och fri tältning är inte att tänka på i så tättbebygda trakter. Alltså vandrarhem eller enklare pensionat (behöver ine bli så dyrt om man är flera). Kan vara lämpligt att gå med i HI (genom STF).


MEN, två funderingar. Årstiden. Min erfarenhet från mina vårutflykter är att det kan åt mycket kläder. Väsentligt med vindtäta plagg, och, som andra påpekat, det är svårt att hålla fötterna varma. Jag har hört talas om Vätternhurtare som under vintertid använder skor med värmeslingor.
Och, om ni tar tåg hem, hur får ni hem cyklarna? Demonterade i väskor?

BeginPS: Även om man är vältränad behvöer man vänja kroppen vid cykling innan: dels rumpan, dels diverse högt sittande benmuskler, som man kanske ite använder så mycket annars. Någon större kvantitet träning handlar det nog inte om. EndPS.
 
Hej!

Vi är sju 18åringar i bra form med ett stort sug efter äventyr. Vi har genom ett skolprojekt bestämt oss för att göra en cykelresa på den utsatta cykelvägen mellan Köpenhamn och Berlin. Vi ska under resan dokumentera med film princip allt som händer och sedan göra någon "guide" liknande sida på nätet.

Ett problem är att vi är tvungna att åka i mitten på mars. Hur tror ni att det skulle funka? Tror ni att det kan vara för kallt?

Vi har också räknat ut att resan kommer att ta ca 7 dagar, med 8-9 mil i genomsnitt per dag. Är det realistiskt? Kan tillägga att vi åker tåg hem.

Ett annat problem är cyklarna, måste man låna/köpa en långfärdscykel eller räcker det med en vanlig "cykla till jobbet cykel"(konstig definition, men hoppas ni förstår)?

Tror ni att det är genomförbart? Andra tips?

Mars: funkar att fritälta i (ok, gammal scout) men man bör veta vad man håller på med. Är det väldigt kallt ute och man har ett litet kasst tält utan kamin så kan det ev vara på sin plats att köra med dubbla sovsäckar. Bra isolation mot marken är A och O.

Cykla i mars, inga problem! Halt = dubbdäck. Cyklar ni på asfalterade vägar så är 8-9mil en baggis. Jag skulle säga att ca 10mil genomsnitt är ett rellativt lugnt tempo (fast beror ju på hur bra man är).

Vanlig cykel funkar MEN då måste den också FUNGERA. Dvs, det kvittar vad ni cyklar på (ok, inte helt, beror ju på om ni har tänkt att lasta ner cyklarna med massa packning och väger en del själva, då kan billigare hjul ge upp i form av ekerbrott). Dvs kolla igenom det ni skall åka på och se till att det är i så bra skick som det går. Ta med nödvändiga reservdelar och verktyg (kedja, kedjebrytare, ngt att laga punktering med, bromswire etc.

Förövrigt så se mitt svar i den andra tråden ni har.
 
Hej!

Jag gjorde ett liknande projektarbete i skolan. Vi var fyra stycken killar som gjorde en cykling från Kristianstad upp till Göteborg och tillbaka ner till Kristianstad igen, 80 mil på 5 dagar, så i medel 16 mil om dagen. Ingen av oss hade någon större cykelerfarenhet sen innan, utan det var bara hårdträning ett tag innan som gällde! En av oss slarva lite, eller kom inte helt igång med sin träning i tid och fick tyvärr ett överbelastat knä direkt i början av turen och fick bryta. Vi andra tre kom hela vägen i mål, med en del smärta i knä hos vissa av oss.

Vi sov i tält, och lagade i princip all mat ute, så hade med oss uppskattningsvis ca 15 kg packning per person som vi packade i cykelväskor. (Finns att köpa helt dugliga på biltema om man vill spara lite pengar).

Vi gjorde turen under påsken, så var i början av April om jag inte är helt fel på det, hade allt från snö och regn till fantastiskt solsken!

Turen var riktigt tuff, och sista dagarna gick det mycket mer på vilja och envishet än på njutning.

Tror inte 7-8 mil om dagen i relativt platt terräng ska vara några problem för er! Men som det har kommit upp innan, så ta reda på övernattningsplatser, om det fungerar med tält eller om det är vandrarhem som gäller!

Vad det gäller cyklar så är min mening att det fungerar med det mesta, men ju sämmre cykel ju mer kan du också få slita. Vi hade en som köpte en helt ny hybridcykel, och jag som körde på en äldre mountain bike som egentligen var lite för liten för mig. Både två kom i mål men tror jag fick kämpa lite mer under vägen.

Hör gärna av dig om du har några frågor eller om du vill ha något tips!

// Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.