Albanien

Någon som har erfarenhet av långcykling i Albanien? Hur är säkerheten och hur är vägarna?
Planen är att cykla efter Adriatiska kusten från Grekland och västerut.

/Anders
 
Albanien!!

Hej där!
Har inte varit i Albanien själv men jag har hört gott om detta land. Sedan tror jag att det som vanligt handlar om att ha en låg profil.
Jag börjar ju själv att trampa söder ut om en månad drygt och jag ska börja min färd mot Grekland ett av länder jag vill se och uppleva är Montenegro detta land gränsar till Albanien och jag är lite sugen på Albanien,men jag bestämmer mig först när jag kommer dit planer kan ju ändras.
Här är en sida som jag hittade med info om Albanien.
http://www.yle.fi/svenska/paluffen/land.php?
Eleuthera
 
I somras reste jag genom både Albanien och Montenegro.

Albanien upplevde jag inte som märkbart farligt. Jag var aldrig vid kusten, men har läst att det finns en del fina sträckor längs kusten också. Shkoder är en väldigt trevlig och mysig stad. Tirana är en häftig upplevelse. Vi träffade bara väldigt trevliga och gästvänliga människor överallt - framför allt i bergen. Bergen i inlandet är helt fantastiska - otrolig natur och gästvänligt folk.

Montenegro är också väldigt fint. Kusten har dramatisk topografi och många fina städer. Dock väldigt turistigt, som typiska medelhavs turistorter... En helt annan värld jämfört med inlandet, där det mest finns höga berg och vildmark, och känns mer genuint.

Här är några bilder från en vandringstur vi gjorde från Albanien över gränsen in i Montenegro:
http://karpaterna.se/balkan/theth.htm

Och från en vandring i Montenegros inland:
http://karpaterna.se/balkan/durmitor.htm
 
Någon som har erfarenhet av långcykling i Albanien? Hur är säkerheten och hur är vägarna?
Planen är att cykla efter Adriatiska kusten från Grekland och västerut.

/Anders

Långcykling i Albanien?? Om jag inte har helt fel så är landet väldigt litet...

Kolla in på htttp://www.lostcyclist.com och se vad Lars skrev när han var där. Det går säker bra att terra honom med mail om du vill veta mer...

/Stellan
 
http://www.lostcyclist.com/partners/trans-africa/

ska det vara :) Du hittar Albanien en bit ner, dock har jag skrivit valdigt lite om landet... cyklade igenom det pa ett par dagar. Jag holl mig pa de storre vagarna som hade mycket trafik...

Ska vara schysst cykling i andra delar av landet, dock valdigt daliga vagar enligt euro matt matt.

Vaenligt folk, hyfsade priser och oandliga mangder av biltvattar som antagligen tvattar mer pengar an bilar...

/Lars
 
Albanien del 2...

Hur ILLA är vägarna i Albanien? Väljer mellan att trampa från Grekland och norrut via Albanien, Montenegro och adriatiska kusten, alternativt genom Bulgarien och Rumänien.
Hur är vägarna i Bulgarien/Rumänien?

/A
 
Södra albanien/Grekland vid adriatiska kusten

Jag var stationerad i området ett år och gjorde dags och weekendturer "överallt". Det är bara att gratulera om du får uppleva området. Stadig cykel med feta däck är att rekommendera. Jag hade en yosemite mtb från biltema för 1000 sek som jag sålde efter ett år för dubbla priset!!!. När jag höll mig på asfaltsvägar i Grekland hade jag en gammal Pegeuot racer med 23mm däck. Med en sopsäck runt bakhjulet och framhjulet av kunde man åka med grekiska lokalbussarna i alla uppförsbackarna. Området jag främst pratar om är VIKOS (världens djupaste dalgång, ett av greklands största naturreservat), strax norr om Ioannina, väl utbyggt system med pensionat i små bergsbyar. Från ioannina söderut till Preveza, längs kusten nordvart till igomenitsa, vidare norröver till albanien via Buthrin, Saranda, upp mot Vlore. En slingrig lågtrafikerad asfaltsväg som går mycket upp och ner. Det gäller att hålla sig borta från huvudlederna i Albanien, då det är trångt och bilisterna kör fort. För rena MTB upplevelser kan man kryssa runt på åsnestigar i bergen söder om Gjirokaster, (en stad som sökt UNESCO världsarv stämpel). Gjorde en del ambitiösa utflykter i området för att eventuellt dokumentera i en guide. Såg dock på hemvägen i en bokaffär att en engelsman just kommit ut med en cykelguide i området....alltid lite för sent ute.
Området kring Ohrid och Prespa, sjöarna på gränsen till Makedonien är också mycket vackra och trevliga för cykling - bra asfaltsvägar. Montenegro norröver via Shkoder är också en pärla, tag då den gamla vägen över Cetinje, den gamla kungliga huvudstaden (i dockskåpsformat) för att komma ner till Kotor bakvägen. Från Dubrovnik skulle jag nog hålla mig ett snap in från kusten, in mot Bosnien via Nicsik, alternativt använda färjorna för cykling via öarna nordvart. Trafiken är ganska intensiv längs kustvägen i Kroatien. Bilderna viser en typisk väg längs albaniens kust och landskapet vid Butrin i södra Albanien. Lycka till,
 

Bilagor

  • tömning 2 december 239.jpg
    tömning 2 december 239.jpg
    124.8 KB · Visningar: 1,335
  • tömning 2 december 227.jpg
    tömning 2 december 227.jpg
    95.9 KB · Visningar: 4,188
Cykelguide albanien

Minns inte, det var ett enkelt häfte, inget glassigt papper eller bilder. Förmodligen inget ISBN- nummer, men någon turistorganisation lokalt borde ju känna till den. Som nämnts tidigare här är hettan stor mitt i sommaren. Som i svenska fjällen kan också lokala stormar och åskväder utvecklas runt bergstopparna, annars var halvvilda hundar och vallhundar det största problemet och de hagtornsliknande buskar som lätt orsakade punktering vid "friåkning" över flodbäddarna och hedarna. Jag hade alltid stenar i fickan och en käpp tillgänglig för hundarnas skull. Det är ju inte var dag dessa ser en hjälmprydd MTB-åkare med svarta glasögon och trikåer komma dammande förbi mitt i ödemarken. Ett tips: Från Saranda kan man ta färja till Korfu, och sedan vidare söderut antingen till Igoumenitsa eller öarna söderut.
 
Albanien igen...

Vill bara meddela att Albanien är ett helt fantastiskt cykelland! Otroliga människor och makalösa vyer över Adriatiska havet. Vill ni ha mer info kan ni läsa min pågående reseblogg. Sitter i Dubrovnik nu och ska blöta strupen med en pilsner. Skål!

www.metrobloggen.se/samborombon

/Anders Forselius
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.