"Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)?

Har en nishiki pro och har problemet att när jag cyklar på ganska så låg växel (3*5) och verkligen trycker till i trampet så "hoppar" pedalerna till, eller hoppar är nog fel ord men det är svårt att beskriva. Men det känns som om en liten del av pedalens väg runt inte ger kraft utan att den "hopppar" över, alltså som om det inte vore någon växel i. Jag märker det speciellt i backar när jag reser mig upp och trampar...
Högerpedalen rasslar även till lite när högerfoten paserar "klockan" 2-5 (sett från höger sida), kanske har det något med saken att göra? Någon som vet om det är något jag kan justera?
 
Något är sannolikt slitet

i drivlinan men vad? Att det rasslar mest när du trampar till med högerfoten är inte konstigt du utvecklar mest kraft då.

Vanligast är att kedjan är sliten men det kan vara dreven fram eller bak eller sporrhjulen på bakväxeln som är slitna eller för lång kedja eller dålig spänst i fjädrarna i bakväxeln också.

I enklaste fallet räcker det med rengörning och smörjning av kedja kuggar och växlar.

Thure
 
Har kollat igenom cykeln nu och problemet är (troligen) en skada på den bakre växkelkuggen, femman dvs. Så jag antar att det blir till att köpa en ny kasett... Någon som kan ge en fingervisning om vilken sort jag ska välja till en nishiki pro sd? Blev lite chokad över alla varianter det fanns...
 
Har kollat igenom cykeln nu och problemet är (troligen) en skada på den bakre växkelkuggen, femman dvs. Så jag antar att det blir till att köpa en ny kasett... Någon som kan ge en fingervisning om vilken sort jag ska välja till en nishiki pro sd? Blev lite chokad över alla varianter det fanns...

Byter du kassett så bör du byta kedja också. Vilken kassett du skall ha är närmast en religiös fråga. Dyrare kassetter är oftast lättare, men slitstyrkan är oftast densamma. Några påstår att dyrare kassetter har bättre ytbehandling och rostar mindre - jag vet inte. Min personliga uppfattning är att en ny kassett oavsett klass alltid ger bättre funktion än en sliten oavsett klass.

Tänker du handla över nätet eller över disk? Om du var nöjd med den du hade så är det klart enklaste att bara be handlarn om en likadan. Om du tyckte att det var nåt drev i ena änden som du aldrig använde eller som du saknade så är det ju läge att prova en kassett med lite annat tandantal och kanske tätare/glesare delning.
 
Gissar att det

är Shimano på den hojen. Hur många klingor? Hur många tänder på största drevet? Du kan tryggt byta till en kasett med samma antal klingor och samma antal kuggar på största klingan.

Om du har större skillnad mellan största och minsta klingan bak än tidigare kan du eventuellt få problem med bakväxeln så undvik att ändra på så sätt om du inte är säker på att det går. Sådana uppgifter som spann bör stå i specifikationen på din bakväxel.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.