Årets Kebkurs

Finns det någon här som gick årets alpinkurs i Keb? Jag har hört att i år så var det ett "civilt" företag som höll i utbildningen. Jag funderar på att gå kursen nästa år och är lite nyfiken på hur kursen var.
 
Hej!

Jag har precis kommit hem från kursen, som i år hölls av Anders Bergwall/Arctic Guides. Att SKF lägger ut kursen på ett privat företag ska tydligen ha att göra med kommande riktlinjer från Konsumentverket, där det kommer att krävas aukt. bersguider vid aktiviteter med fallrisk etc., och jag gissar att man från förbundets sida vill ligga steget före i ansvarsfrågan.

Huruvida kursen skilde sig från tidigare år kan jag ju inte riktigt bedöma, men andra kursdeltagare hävdade att innehållet i år skulle ha varit mer alpininriktat och att man i viss mån kunnat gå ifrån undervisningsmoment som tidigare i större utsträckning baserats på SKF:s normer för klippklättring. I och med att ett privat företag ansvarar för kursen har man lite friare händer att lära ut metoder som i praktiken används och fungerar vid alpinklättring, men som kanske inte bör användas vid hemmaklippan.

Är sammanfattningsvis mycket nöjd med kursen, som började med 4 dagars teori och praktiska övningar kring rephantering, säkring, kamraträddning, kortrepsteknik m.m., på Kaipak vid Kebnekaise fjällstation. Därefter flyttade vi upp lägret till Tarfala och gick igenom glaciär-, is- och snötekniker. Man hann känna sig ganska hemma med att vandra upp och ner för Storglaciären och Isfallsglaciären. 3 klätterturer hanns med; Nygrens led, Ostkammen på Kebnekaise (halva gruppen gjorde Ostkammen på Kebnepakte) och Södra Klippberget. Vi hade planerat Kaskasepaktes SV-kam alt Kaskasatjåkka SO-kam men fick avstå på grund av väder.

Lärorikt med många nya moment och nytt tänkesätt att vänja sig vid, och 12 trevliga dagar ute i fjällen med några fina bestigningar!

Eventuella invändningar mot kursens uppläggg skulle handla om bristande struktur/konsekvens i undervisningen, ibland lite väl mycket "vi tar det som det kommer". För oss nybörjare i alpin terräng kunde det också upplevas som ett stressmoment att snabbhet på leden ibland eftersträvades mer än tid för inlärning och övning.
 
Jag skulle vilja komma iväg till Alperna och bestiga ett par toppar, så jag kommer nog att försöka gå kursen nästa sommar. Jag har dock ingen replagskamrat att anmäla mig tillsammans med. Hur fungerar det att anmäla sig ensam?
 
Kursledningen parar ihop dig med någon (som med lite tur bor i närheten) i god tid innan kursen, så man hinner planera gemensam utrustning etc.
 
Jag gick också kursen i år!

Bra sammanfattning Emil.

Jag vill rekommendera kursen varmt. Innehållet och attityderna på kursen var precis det jag önskade att det skulle vara.
Jag har varit en sväng ner till alperna efter kursen och mitt självförtroende och min kunskap är helt annorlunda nu mot tidigare resor.
 
Det låter alldeles utmärkt. Då är det bara att vänta på att det går att anmäla sig till nästa kurs. Vet ni möjligtvis när de "öppnar" anmälningar till kursen?
 
Jag hängde på låset och anmälde mig i början av mars, när de började ta emot anmälningar i år.
Det är bara att hålla koll på skf´s sida om när det går att anmäla sig.
 
Intressant...

Tack för infon, har oxå kollat runt på deras sidor angående kursen...får man anmäla sig när den komme rupp till vårkanten!

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vittfarne Flera döda under årets klättringsäsong i Kaukasus Alpin / Bigwall 1
Petri Niemelä föredetta skf:s kebkurs Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...