Vattentäta kameror - digitala

Själv har jag använt Minolta Vectis Weathermatic i ett par år. det är en APS-kamera med 2x zoom, vattentät ner till 10meters djup. Den har hängt med på kajakdäcket på i princip alla turer. Den fungerar alldeles utmärkt och ger ett bra bildresultat.

Förra året köptes en Canon Ixus X1 in för att min sambo skulle kunna ha egen kamera i sin kajak. Det är också en APS-kamera, vattentät till 5m, men utan zoom.
Denna ger också ett mycket bra bildresultat, den är också relativt liten och smidig.

Canon har även en modell som heter Prima AS-1, det är en kamera för "vanlig" 35mm film, med fast objektiv och vattentät till 5m. Den har jag aldrig haft i egen ägo, men jag har lånat och tagit en 5-10 rullar med den. Den ger också bra bildresultat och är ett bra alternativ för den som vill plåta mycket dia eller av annan anledning inte "vågar" hoppa på APS-tåget.

Sist av allt tar jag upp det allra senaste tillskottet, som också, i mitt tycke, är det allra fräckaste.
Jag har precis införskaffat en Sony Cybershot DSC-P1 som är en 3.3 miljoners pixlar digitalkamera med 3ggr optisk zoom. Den är mycket liten och behändig och ger ett mycket bra bildresultat.
Till denna finns ett vattentätt hus, som jag ej har kunnat testa ännu eftersom det inte börjat levereras ännu. Men huset är vattentätt till 30m djup!!
Då har man en optimal kajakkamera och kan få se bilderna snabbt och slipper använda uråldriga tekniker som film.

Jag vill ha en kamera som är helt vattentät, är den bara stänkskyddad tar man inte gärna fram den om det går rejäl sjö och missar ofta de riktigt roliga bilderna.
 
Vatten tät diga

Hej!

jag läste i Sportguiden om en ny digital allväders kamera.
Jag läste tidningen på BurgerKing och åt så snabbt att jag glömde vilket märke det var...

Men den såg cool ut!


Adam/PictureThis
 
KODAK DC5000 heter den

Kodak har också kommit med en digital allväderskamera som på pappret ser mycket schysst ut.

http://www.kodak.se/cgi-bin/webCata...c=en&product=KODAK+DC5000+Zoom+Digital+Camera

----

Produktinfo från Scandinavian Photo. Kostar ca 7200 hos dem.

Paketet innehåller:
8Mb minneskort
- 4st alkline batterier
- USB kabel
- seriell kabel
- video kabel
- drivrutiner.

Kameran bygger på Kodak DC280 men har fått ett robust skal som tål både väta och ovarsam hantering.

- Upplösning: 2 Miljoner pixel (1760x1168)
- 2x optisk zoom och 3x digital zoom
- 1,8" LCD skärm
- Compact flash uttag
- USB och seriell anslutning
- Auto blixt

---

Hälsningar David - Utsidan
 
kodak DC 5000 klarar ej däcksplacering

Jag blev heltänd på Kodaken efter Davids inlägg. Därför kollade jag med Scandinavian Photo. De uppgav att den inte klarar att utsättas för salta överspolningar på ett kajakdäck.

Peter
 
Sony UV-hus

Undervattenshuset till Sony Cybershot DSC-P1 har nu anlänt.
Det är ett mycket smidigt hus, där man kommer åt de reglage & knappar som man behöver. Huset är, som sagt var, vattentätt ned till 30m djup så det lär klara att ligga på kajakdäcket och översköljas av vågor eller varför inte hänga med på en eskimåsväng?
Fördelen med ett separat UV-hus är att när man inte behöver vattentätheten kan ta av huset och ha en mycket liten och kompakt kamera på landbacken.
UV-huset till Sony P1 kostar cirkus 3000:-.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.