Skädda är fel !?

Jag undrar varför så många talar om att de har skädda på sina kayaker? Varför säljer kunniga kayakhandlare sina båtar med skädda när det bara görs kayaker med fena?

Norrmännen har fattat det rätt och kallar fenan (finn) för vad den egentligen är. Namnet skädda i båtsamanhang kommer av att den påminner om formen på plattfisken skädda och beskriver det horisontala, liggande stödet som sitter mellan båtskrovet och den nedre delen av rodret. Den finns där för att skapa stabilitet och skydda rodret. Den konstuktionen har jag inte sett på en enda kayak.

Jag kan inte säga att en sådan här felsägning och missuppfattning stör mig speciellt mycket.Däremot tycker jag att det är lite komiskt att bli tillrättavisad av "gamla garvade paddlare som varit med så länge" och kaxiga försäljare som "-Tro på mig! Jag kan det här !" (Fick jag höra av de absolut största kayak och kanotförsäljarna i Sverige. Butiken ligger i Stockholm.)

Jag kommer att fortsätt hålla kursen med hjälp av fenan på min kayak.
Paddla på -Johan O
 
Terminologi

Vist brukar skädda vara en fena som sitter framför rodret som stöd,skydd och för att ge lite lateralt motstånd. (Jag tror att VKV kåre har en riktig skädda) Att det inom kajakandet blivit förvandlat till en rörlig fena. Kan ju tyckas lite märkligt.

På engelska brukar kajakfolket säga skeg vilket är samma som våran skädda tillskillnad från fin (fena)

Personligen brukar jag säga rörlig och fast fena men det blir ju oftast mer lättbegripligt om man använder samma ord som alla andra använder. Så jag brukar nog även slänga in en skädda lite då och då

Kajak folket har ju oftast ingen marin bakgrund men som inom alla fack vill man förståss ha ett eget språk att svänga sig med. Och man lånar därför lite här och där

Än så länge är det inte straffbart att göra så och personligen har jag inga problem med det bara man förstår varandra
 
Båda termerna används i Sverige

Båda termerna används i kajaksammanhang i Sverige. Ordet skädda används mest av havspaddlare, eftersom många havskajaker har skädda (rörlig fena, "skeg"). Ordet fena används mest av fors- och surfpaddlare, eftersom många surf- och vissa nya forskajaker har fena (fast fena, "fin").

Johan, du nämnde inte vad för slags fena du har på din kajak. Jag antar att det inte är fast fena? Hade du använt termen skädda hade jag vetat säkert.

-Anders M
http://stormvarning.has.it/
 
Fena eller skädda

Du har naturligtvis rätt. Det finns kanoter med skädda på ett flertal danska kajaker, alltså en skädda som sitter framför rodret. En antydan till skädda finns även på VKV Offshore. Skädda har ofta en en koppling till roder, tex roderhäl (konstruktionen runt ett roder där man fäster rodret). Den lilla fenan under propellern på en utombordare kallas åxå för skädda. Begreppet skädda i dagens mening dök upp i samband med att de engelska kajakerna kom till sverige. Alltså en fena som kan manövreras med hjälp av linor. Roder som manövreras med hjälp av linor kan enligt nautisk sakkunskap kallas för skädda. Fenan är inget roder- därför ingen skädda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
bsoderbergh Icefloe-skädda Paddling allmänt 1
Rune E Falla av med skädda Paddling allmänt 20
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
pellegill Klonkande skädda? Paddling allmänt 1
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
tiddelipom Skädda eller roder??? Paddling allmänt 2
goodman Reparation skädda, Capella Paddling allmänt 3
Skedda (skädda) eller roder?? Paddling allmänt 7
nikesorn Har K1 Cape Horn skädda ?? Paddling allmänt 1
Min skädda Paddling allmänt 0
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Brune Gummicorden på fel sida av kapellet? Paddling allmänt 5
logik Helsingborg - helsingör, vad kan gå fel? Paddling allmänt 14
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
Borg Ständigt plaskblöt med fel paddlingsteknik Paddling allmänt 13
annaepc Höst = fel säsong?? Paddling allmänt 6
Mallaskralla Är något fel med Trappers kajaker? Paddling allmänt 16
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.