Är Prijon bra?

Hej

Jag funderar på att köpa en kajak framåt våren. Ett
fabrikat som jag har fastnat för är Prijon. Jag har
läst tester i Utemagasinet där Seayak har fått bra
betyg men hur bra är Millennium och Kodiak? Finns det
någon som har någon erfarenhet av dessa två kajaker?

Hur hårt ska man ta på Prijons rekommenderade vikter
på paddlaren? Jag är ganska tung (~95kg) och den
rekommenderade viktgränsen för Millenium är precis 95
kg, Kodiak klarar tyngre paddlare.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
 
Hej
Har paddlat en säsong i Yukon Expedition med positiva erfarenhet. Den tar bra last och är ändå hyfsat lättpaddlad, även olastad.
Jag gjorde så att jag provade några alternativ innan jag slog till, kajaken måste "kännas rätt" och den kunskapen får man inte teoretiskt.
Föreslår du kontaktar Orust Kajak som ligger på rimligt avstånd från MAriestad och åker dit en ledig dag och provar lite olika alternativ. De för alla Prioner kajaker så vitt jag vet. De har en hemsidaa på nätet.
Hälsn Lars S
 
paddling Prijon boats

Hej,
I think you should definitely try the KODIAK. It is a large volume kayak with large hatches and much wider openings than in the Yukon Expedition. The kayak is well equipped and gives good contact due to adjustable seat and thigh patches. I tried the Kodiak recently for 1 hour. Although it is somewhat too big for me I did not feel uncomfortable in it. For me, 176 cm high, about 68 Kg, the Seayak is the right choice among the Prijon boats for most purposes but I would consider the Kodiak if I would like to carry with me even more luggage as already fits into the Seayak. Also the Kodiak has a much wider cockpit area which makes it easier to get in and out. The material has been used for the Seayak now for several years. I have used my Seayak intensively during the last year (I bought it in September 1999) and I am very satisfied, though it is not the fastest! It performs well under various conditions and has good stability allowing fishing and photographing under moderate sea conditions. The hatches are tight. I once paddled to a conference on a little island and had my conference papers in the front hatch. After 1 hour crossing with some waves I took out my papers and they were dry and plane! The Kodiak has similar hatches. The quality I would say is very good. The material however makes these boats less elegant in appearance compared to laminated boats. The Millenium is a laminated boat of approximately the volume class of the Kodiak, may be a little less. It is based on the Yukon E which has been on the market for several years. I have not tried the Millennium myself but I was told that it sold very well this year. I have however tried the Yukon E (glass fiber) recently for about 10 km along a coastline which I know very well and have compared the boat with the Seayak. The Yukon E is lighter in weight, accelerates faster and on the 10 km distance it was about 10 to 15 % faster over all (for me) compared with the Seayak. I calculated my speed on this distance and 9,5 km/h was not a problem. I must say that although I paddle frequently I am not well trained at the moment. So I would expect the Millennium to be somewhat faster than the KODIAK again. Finally the Yukon Expedition:
On first contact the boat appears to be very heavy, solid, strong. I tried it some weeks ago when the sea was getting a bit rough. Well, it was real fun with this boat on the waves. It turns more easy than the above mentioned boats partly due to the shorter length. It has very high initial and secondary stability and I would say it is well suited for some heavier paddlers.
It could be a boat to consider for you if you do not go for speed and long distance paddling in the first place. It would be also very well suited if one not exclusively paddles on the sea but more frequently also on rivers with narrower turns. So it is more of an all-round boat.
I am Sorry that I do not write in Swedish. But it is just the writing that does not work for me (up to now).
Hälsningar, Hans-Peter
 
Om Prijon Kodiak

Jag har paddlat en säsong med Prijon Kodiak. Jag hade i våras samma funderingar som du, alltså: Vilken kajak skall jag välja då jag är på tyngre sidan. Jag väger själv något över 100 kilo på snäppet under 180 centimeter. Jag ryms bra i min Kodiak, och den bär mig fint, med massor av marginal för packning.
Jag provade flera olika typer, men fastnade till sist för Kodiak. Den passade mig som ett par bekväma vandrarkängor, i synnerhet när jag tog bort lårstöden, som mera tryckte på benen.
För det första kan det sägas att jag inte är någon erfaren paddlare. Det här var första säsongen, men den gick bra, och jag trivdes på sjön, mycket tack vare att kajaken storleksmässisgt passar mig. Jag har paddlat nästan 400 kilometer, och jag klarade av att hålla samma takt som de andra i klubben när vi var ute på några fleratimmars paddlingar, och en 30 kilometers tur gick bra på en kort dag. Det var för övrigt den dag då vi följde Bengt Hansson runt Helsingfors under hans östersjöpaddling. Trevligt att träffas Bengt!
Jag har varit nöjd med luckor, rodersystem och sits. Kanske jag plockar bort ryggstödet och ersätter det med ett vadderat band till nästa år. Som det nu är är det svårt att lägga sig bakåt över akterdäck vid ett rollförsök. Ryggstödet är något för högt och stör manövern. Å andra sidan är kombinationen av säte och ryggstöd skön på långa dagspaddlingar.
Kodiaken fungerar bra också i litet hårdare väder, både i med och motvind.
Den stund då man glider över ett ordentligt stengrund, och det bara blubbar till i polyetenskrovet i stället för att skrapa så att det skär i glasfiberskrov och hjärterötter, då är man glad åt ämbarplasten, sedan må det vara hur som helst med marginell fartförlust beroende på högre vattenmotstånd i materialet.
Hur som helst så skall du prova flera olika kajakmodeller innan du fastnar för någon.
Hälsningar
Henrik, Sibbo, Finland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.