Mont Blanc

  • Trådstartare henriclindgren@hotmail.com (Henric)
  • Start datum

henriclindgren@hotmail.com (Henric)

Gäst
Hej!


Jag och min fru har tänkt att ge oss på Mont Blanc vid tillfälle och vi undrar lite om hur svårt det egentligen är. Enligt vissa skribenter på denna sida så regnar det stenar stora som bilar utefter kanterna på berget medan andra menar att det är "hur lätt som helst".


Vår motivation för bedriften är dels att vi tidigare åkt skidor i Chamonix och gärna återvänder för en sommaraktivitet. Dessutom vill min fru gärna ha ett mål för sin vardagliga träning och hon har redan tagit "en Svensk klassiker" så nu behövs något nytt. Jag aldrig lyckats få med henne på klättring, så några svårare passager får det alltså inte vara tal om.


Själv är jag väl mera äventyrare (mer mod och mindre kondis) än min fru och sysslar en del med dykning, klättring och annat skoj. Min devis "Ge mig ett bra hotellrum och jag kan förflytta världen" innebär att snöbivack o.d. inte riktigt är min grej. Skall det verkligen behövas flera dagar för att nå toppen?


Räknas det som fusk / helgerån att utgå från Aiguille du Midi, d.v.s. att ta linbanan till denna nivå och sedan traska vidare? Men om man nu gör så, hur lång tid tar det då?


Kan någon med erfarenhet av Mont Blanc ge lite tips om hur det förhåller sig!
 

pese

Gäst
fusk ???

Vadå fusk...... har du fångats i prestationsträsket ????


Så länge du tycker det är kul så har det väl ingen betydelse hur du genomför det ?????
 

TOMASLINDQVIST@SWIPNET.SE (TOMAS)

Gäst
INTE BARA FUSK, DET ÄR ETT HÅN MOT BERGET!

HÅLL DIG HEMMA I SOFFAN OM DU INTE TÄNKER BESTIGA BERGET MED VÄRDIGHET! LÅT MIG KLARGÖRA VISSA SAKER OM BERGSKLÄTTRING.


1. EN BESTIGNING RÄKNAS BARA OM DEN GÖRS FRÅN HAVSNIVÅ (LÄGE 0).
2. DEN SKA GÖRAS AV EGEN KRAFT DVS. UTAN ANDRA HJÄLPMEDEL ÄN SKYDDSKLÄDSEL, KLÄTTERUTRUSTNING OCH ANNAT DU SJÄLV BÄR MED DIG.
3. DÖRR TILL DÖRR PRINCIPEN SKALL TILLÄMPAS OM DET SKALL GODKÄNNAS SOM EN KORREKT BESTIGNING. DVS. DU TAR DIG MED EGEN KRAFT TILL OCH FRÅN BERGET.


ETT LÄSTIPS ÄR GÖRAN KROPPS BERÄTTELSE OM SIN NÄSTAN GODKÄNDA BESTIGNING AV EVEREST.
LYCKA TILL.
 

Gurra

Gäst
Untitled

Är du dum i huvudet eller ????


Man får väl klättra som man vill......pucko


Gurra
 

Guest

Gäst
Untitled

Hur fan skall man kunna gøra en bestigning korrekt om man skall gøra det dørr till dørr om det skall gøras från 0 m.


Inte alla har sin dørr vid 0 m.


Jag antar att vi inte kommer att gøra någon riktig bestigning eftersom vi bor på andra våningen. Trist.


/dubbelåttan och pinnen
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Vägen från Aguille du Midi?

Eftersom du har varit i Chamonix förut, så kanske du har studerat vägen från Aguille du Midi till Mont Blanc. Att det bara är att "traska på" som du skriver betvivlar jag. Vad jag förstår så går denna led över både Mont Blanc du Tactul och Mont Maudit innan man kommer fram till själva Mont Blanc. Som det ser ut från Aguille du Midi så är det mycket upp och ner, samt ett antal sprickrika glaciärområden, i det närmaste isfall, som man skall passera. Leden brukar inte heller beskrivas i guideböcker, och någon anledning finns det väl till det. Att klara det på en dag fram och tillbaka tror jag är helt omöjligt. Två till fyra dagar verkar rimligare.


Ett alternativ som däremot används en del är den sk Grands Mulets-leden. Den utgår från mittstationen på kabinbanan upp till Aguille du Midi, och sedan till allra största delen på glaciärer upp till Col du Dome nedanför Vallot-hyttan där den ansluter till Gouter-leden. Den är lång men innehåller så vitt jag förstår ingen klippklättring. Däremot går den många kilometer över sprickrika glaciärer, vilket kan vara nog så besvärligt. Det är en ganska populär led för skidbestigningar av Mont Blanc på vintern när det är mycket snö som täcker alla mindre sprickor. Jag kan tänka mig att det blir mycket sicksackande, och kanske också isklättrande, på sommaren när snön är avsmält.


MVH


Peter Ask
 

Offsize

Gäst
SKRIK INT SÅ FÖRBANNAT

Har du ingen hyfs i kroppen, människa.
Var och en klättrar efter eget huvud.
Så länge som individens handlingar inte begränsar andra klättrares möjlighet att klättra på det sätt som de finner för mer etiskt riktigt är det knappast rimligt att du skall få rätten att leka gestapo.
Att ta kabinen halva vägen upp innebär enbart att klättraren bara gjort den övre delen lika lite som en klipptur eller sportklättertur innebär någon besegring eller bestigning av berget. Är du ute efter att besegra berget? Prova dynamit, men du får bära upp den själv, från havsytan. Rule Brittania.........


Puss / Offsize
 
Turförslag

På den här sidan finns mycket info och länkar om Mont Blanc och väldigt mycket annat skoj också.
Lycka till på turen!


http://www.cs.berkeley.edu/~qtluong/mountain/
 

Mattias R

Gäst
Untitled

Tjenare Tomas!
Hoppas att du bara försöker att jävlas,vore hemskt om
det fanns så patetiska människor som du.
 

wilde.bill@swipnet.se (Henke)

Gäst
Lugna dig....

Hmmmmm...
vem e det vi har att göra med????
Du måste vara helgrymm på det här med klättring......
Imponerad blir man i alla fall.......


Men ganska lätt genomskådad.........vad e det för skitsnack du kommer med...
Visst jag anser oxå att berg ska bestigas utan hjälp och gör det även på det viset i stösrtsa möjligga mån. Men om du varit iväg på någon större klättring på avlägsna platser på jorden, så vet du att man inte kan ta sig från dörr till dörr helt utan hjälp...varje gång.....då skulle man inte göra något annat i livet...o då hade maninte haft pengar till nya expeditioenr.....visst man kan göra en "Kropp" ibland.
Men han har ju inte gjort så varje gång eller hur????
Men nu tillbaka till ditt påhopp.....hur fan kan du hoppa på någon på det viset. Killen vill ta med sig sin fru på det här o visa henne vilken underbar upplevelse det är att klättra....första gången måste väll inte vara en heroisk solobestigning från havsnivå(vilket förövrigt lätt kan bli en långdragen historia om man man ska bestiga M.Blanc).
Det är väl härligt att hon vill med och att hon kanske får upp ögonen för det vi anser vara själens livskälla. Det är ju bara kul om hon blir biten.


Nä....jag tycker det är härligt att höra....visst kan ni fixa det utan linbanan är det det klart bästa och rätta. Men känner du/ni att det blir för mycket första gången så ta hjälp av banan och visa henne den underbara sista biten.
Hoppas ni får en oförglömlig upplevelse och att frugan får mersmak.
Lycka till.
//HEnke
 

bredberg@razorfish.se (Patrik Bredberg)

Gäst
Mont Blanc - trevlig erfarenhet!

Hej, jag och min fru besteg Mont Blanc i somras, slutet av juli, så jag tänkte att vi kan dela med oss lite av erfarenheterna.
Upp till mont Blanc finns det främst tre populära leder för "vanliga dödliga".

*Från Aiguille de Midi via Mont Maudit & M B de Tacul
*Från hyttan Grands Mulets
*Från Train de Mont Blancs toppstation Nid d'Aigle via Gouter hyttan.

Samtliga vägar kräver övernattning då du vill starta mot toppen tidigt (00.00-03.00)
Den mest populära och minst ansträngande är den senast nämnda, via Gouter hyttan. Den gick vi.
Från Aiguille de Midi är det, vad jag vet, längre och den vägen innehåller fler potentiella faror. Man går längre sträckor över potentiellt farliga snöfält, man passerar ett parti seracs (isblock från glaciären som faller då och då) och man ska förbi ett ganska brant parti is. Vi valde bort den vägen då informatören på Maison de Montagne avrådde oss då det var ganska stökiga förhållanden när vi var där. Bl a föll en person på ispartiet dagen efter vi var uppe, han dog. Den här vägen kan dock vara bra/enkel vid justa förhållanden.
Vägen från Grands Mulets är längre än båda de andra. Den lär vara väldigt vacker, men är inte lika trafikerad vilket innebär större risk vid ev problem.
Vägen vi tog inleddes med kabinbana från skidorten Les Houches, vidare med tåget upp till toppen Nid d'Aigle. Då vi på förhand hade fått besked att ingen plats fanns i hyttan släpade vi med oss tält/sovsäckar/mat upp. Det var tungt. Vägen upp till Gouter hyttan är också bitvis brant med lättare (3-) klättring. dock krävs inte repsäkring, det finns fasta vajers att hålla sig i. Vi kom upp till nattlägret vid Gouter hyttan sent, vid 20.00. Innan vi var klara med uppsättning av tält, mat, vatten etc var klockan 22.00 vilket gav oss enbart 2,5 timmar att sova => inte att rekommendera. Vi fick sen veta att man aldrig vägrar någon plats i hyttan, så det hade nog varit ett bättre alternativ attt knö in sig där. Vi startade marschen mot toppen vid 01.30. Vi var inte direkt ensamma: vägen mot toppen såg ut som en lång lysmask av alla människor på led med pannlampor. Vägen upp var rätt jobbig. Vi stannade halvvägs i en liten hytta och åt och sov en stund. Vädret var dock fantastiskt, och väl på toppen kändes det underbart, som om man verkligen nått ett jobbigt mål. Vi var uppe vid 10.00, vilket är ganska sent. Vägen ned blev också rätt kämpig, knäna blev rätt möra.
På det hela taget var det en jättekul upplevelse som jag varmt rekommenderar. Jag ock min fru är inte jätteerfarna men klättrar en del. Innan vi gick upp på Mont Blanc var vi i Chamonix en dryg vecka och klättrade, vilket verkligen rekokmmenderas. Då hinner man vänja sig vid höjden, vänja sig vid berg och utrustning och man kan plocka ut de vädermässigt bästa dagarna för Mont Blanc. Lycka till!
Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1
donga Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar