Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 - Forum

Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-07-15, 14:24
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60

Jag kommer att skaffa en ny ryggsäck snart, jag har börjat gå över till lättpackning mer och mer. Jag har barn som ibland följer med på mina turer, därför behöver jag en ryggsäck som tar en vikt uppemot 17-18kg och är på minst 55liter. Den enda jag hittar som uppfyller mina krav är exped lightning 60. Är det någon som har något förslag på någon annan rygga?
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 14:52
KJE KJE är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
Jag kommer att skaffa en ny ryggsäck snart, jag har börjat gå över till lättpackning mer och mer. Jag har barn som ibland följer med på mina turer, därför behöver jag en ryggsäck som tar en vikt uppemot 17-18kg och är på minst 55liter. Den enda jag hittar som uppfyller mina krav är exped lightning 60. Är det någon som har något förslag på någon annan rygga?
Jag valde mellan Exped Lightning 60 och Thunder 70 och fastnade för den senare, mest på grund av att den (för mig) är mera välutrustad till priset av några extra hekton🙂
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 15:37
Askel Askel är inte uppkopplad

Hyperlite Mountain Gear Southwest 3400. Det är dock dyrare. Jag kan varmt rekommendera Exped Lightning dock. Riktigt bra bekväm ryggsäck. Jag köpte till meshfickan för extra utrymme på utsidan av ryggsäcken
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 15:53
nilsj nilsj är inte uppkopplad

Titta på armyshop eller liknande sida. Finns hyggligt urval på bra säckar runt 65 liter (och till hyfsade priser).
Brandit t ex är ett märke som återkommer.
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 17:21
Bora Bora är inte uppkopplad

problemet med lightning är att tyget blir elastiskt när det är vått och då släpper den horizontella skenan från ryggskenan. jag har varit med om detta flera gånger. annars en bra säck
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 17:44

Citat:
Ursprungligen postat av Askel Visa inlägg
Hyperlite Mountain Gear Southwest 3400. Det är dock dyrare. Jag kan varmt rekommendera Exped Lightning dock. Riktigt bra bekväm ryggsäck. Jag köpte till meshfickan för extra utrymme på utsidan av ryggsäcken
"Hyperlite Mountain Gear Southwest 3400 " Den verkar riktigt skysst, lite över min budget men jag kommer helt klart att titta närmare på den.
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 17:48

Citat:
Ursprungligen postat av Bora Visa inlägg
problemet med lightning är att tyget blir elastiskt när det är vått och då släpper den horizontella skenan från ryggskenan. jag har varit med om detta flera gånger. annars en bra säck
Jag har läst någon annanstans på Utsidan om detta, men aldrig varit med om det själv, trots att jag gått heldagar i ösregn. Är inställingsremmen för rygghöjden tillräckligt spänd?
Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 18:38
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Jag har en 2år gammal 60 säck o köpte även en 45a i våras... Fästet för övre skenan är åtgärdat på nyare modeller 👍👍

Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 18:45

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Jag har en 2år gammal 60 säck o köpte även en 45a i våras... Fästet för övre skenan är åtgärdat på nyare modeller 👍👍
Aha, det kanske är anledningen till att jag inte drabbats. Jag har 2:a generationen.
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 00:35

Vad jag förstått så är tyget på Exped lightning vattentätt men inte sömmarna?
Är det någon som försökt att täta dom med t ex seam sealer?
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 06:13
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Jag har inte testat att täta min, men jag får inte känsla av att tyget är helt tätt, dock väldigt vattenbeständigt. Även om du fick sömmarna täta skulle jag tro att det finns risk för läckage. Personligen tror jag mer på något av standardlösningarna för vattensäkring av packning inne i ryggsäcken, t.ex. sopsäck. Ryggsäcken håller emot bra, har till och med vält med kanot och inte fått den helt fylld med vatten (men torrt var det inte), men jag hade nog inte satsat på att packa sovsäcken löst i botten.
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 09:39
mattiasekstrom mattiasekstrom är inte uppkopplad

Väldigt nöjd med min Bergans Helium 55, Bergans själva säger att den ska klara 17kg.

Den är dock lite kort för mig som är över 190cm. Men det beror ju lite på vilka proportioner man har också.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:01.