Ett och endast ett UL-tält

Anjan tycker jag är ett väldigt komplett tält. Svårslaget om kravet är rejäl stabilitet och dubbla dukar men inte vi vinterturer. Har Anjan 2gt (2.1kg) men för en solotur är ju även anjan 2 (1.7kg) ett alternativ till enan för den som vill kunna vara två ibland eller ha mycket prylar/utrymme

Såklart tyngre än enkelväv med vandringsstavar som stöd men klarar betydligt tuffare prövningar.

/Gustav
 
Hyr tält av varandra

Varje klimat och väder kräver sitt eget tält. Men nu är det ju inte så smidigt att äga 40 olika tält själv.

Så jag föreslår att ni bildar en tält-pool och hyr ut till varandra.

Då får man det bästa av det bästa till varje klimat och väder man ämnar uppleva.
 
Ser att ni pratar om Tarptent Notch Li i tråden.
Är det någon som köpt det ännu?
Är lite sugen på ett med ”partial solid inner”.

Jag har bara den tidigare versionen (med delvis solitt innertält), men tältmodellen som sådan är jag väldigt nöjd med. Bra ventilation med måttlig kondensbildning, enkel uppsättning och trevligt att använda. Om jag jämför med mitt (numera sålda) Nordisk Telemark 1LW så är detta ett mycket bättre tält, till ungefär samma pris.
 
Jag kommer från ett Soulo, rejäl ryggsäck och mängder av `för säkerhets skull-prylar´. I dag har jag tagit ett helhetsgrepp om hela utrustningen och bytt ut det mesta utom min Marmot Plasma. Inga amerikanska extrem-UL prylar utan lättviktsprylar från vanliga tillverkare som finns i butiken.

Tältet är ett Helsport Ringstind Superlight 1-2 som väger under kilot med uppgraderade stänger. Ryggsäcken har krympt från en Exped expedition 80 till en Lightning 60. Kan i dag vandra 10 dagar stugfritt - höst med det som ryms i nya säcken.
 
Jag har bara den tidigare versionen (med delvis solitt innertält), men tältmodellen som sådan är jag väldigt nöjd med. Bra ventilation med måttlig kondensbildning, enkel uppsättning och trevligt att använda. Om jag jämför med mitt (numera sålda) Nordisk Telemark 1LW så är detta ett mycket bättre tält, till ungefär samma pris.

Det låter ju bra. Kollade på tältet på dina filmer och det ser väldigt trevligt ut. Har du använt det i riktigt oväder ännu?

Funderar på glipan nertill. Jag vet att man kan minska takhöjden (och glipan) genom att minska längden på vandringsstavarna.
Fast mina vandringsstavar har fast längd, ca 113 cm utan gummiknopparna vilket är exakt den längd som rekommenderas i manualen för Notch Li. Så om jag skulle vilja minska på glipan måste jag gräva ner stavarna i marken. :)
 
Det låter ju bra. Kollade på tältet på dina filmer och det ser väldigt trevligt ut. Har du använt det i riktigt oväder ännu?

Funderar på glipan nertill. Jag vet att man kan minska takhöjden (och glipan) genom att minska längden på vandringsstavarna.
Fast mina vandringsstavar har fast längd, ca 113 cm utan gummiknopparna vilket är exakt den längd som rekommenderas i manualen för Notch Li. Så om jag skulle vilja minska på glipan måste jag gräva ner stavarna i marken. :)

Jag har fortfarande inte haft det i ordentlig blåst och regn. Jag försökte sänka tältet en gång bara för att testa, men jag tycker inte att det blev bra. Avståndet mellan ytter och innertältet blev i minsta laget, eller om innertältet började säcka, jag minns inte riktigt hur det var, men jag var iaf inte nöjd. Det ska nog vara riktigt illa med vinden för att jag ska ha det på det viset. Och jag föredrar nog trots för det mesta allt att ha det luftigt framför mer kondens.
 
Senast ändrad:
Jag ska dock tillägga att jag inte hade valt Notch som enda tält året runt, för att återknyta till OP. Då hade det blivit ett något kraftigare och tyngre tält. UL är och förblir kompromissande med allt vad det innebär, men för mig är det ett alldeles utmärkt komplement till mina tyngre tält.
 
Varför kör man inte bara på Hilleberg enan?

~400g tyngre än UL prylarna men extremt mycket högre komfort?

Tycker också att Enan fungerar bra även om det är lite trångt i vissa situationer.
Mitt är i Kerlon 600 och väger 1070g totalt inkl påse och rep-hylsan, för mig som inte går med stavar blir det svårt att spara vikt genom att byta tält.
 
Varför kör man inte bara på Hilleberg enan?

~400g tyngre än UL prylarna men extremt mycket högre komfort?

Det vimlar av olika tält där ute, många andra liksom jag kan tänka oss att sova i annat än hilleberg. Själv har jag skaffat "NORDISK Oppland 3 LW "
Ett stort tremannatält, nästan som ett hilleberg 4-manna och väger in på strax under 2 kilo. Det har inte och har aldrig funnits i hilleberg sortiment.
Och jag förstår att många inte skulle sova tryggt i ett sådant ul-tält. Men tält är inte så otroligt ömtåliga som en del tycks tro. Och samma utrymme går heller inte att hitta i ett hilleberg 3-manna. Så allt beror nog på vad man är ute efter. Jag har ett gammalt tält som jag köpte på rusta för några hundralappar som jag använt både i skogen och på kalfjället, och det är väll ca 5-10 år gammalt utan ens en reva.
 
Varför kör man inte bara på Hilleberg enan?

~400g tyngre än UL prylarna men extremt mycket högre komfort?

Jag har också ett Enan, är nöjd med det även om det kan kännas lite dragigt, och så blir det rätt mycket kondens i innertältet vid kyligare väder. Behövs kraftigare tältspik plus fyra extra linor för att sätta upp det ordentligt så det väger nästan 1200 gram till slut (1100 från fabrik).
Anledningen till att jag kikar på ett lättare tält att komplettera med, är en stressfraktur i foten som inte läker som den ska.
Skulle kunna spara nästan 600 gram på ett lättare tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.