Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ser på en del ställen i skogen skyltar med texten: "Jakt pågår" som sitter uppe året om. Just nu är det ju t.ex. ingen älgjakt. Kan inte sådan skyltning bidra till att vissa inte vågar gå i området. Jag är inte säker på att alla känner till jakttiderna. Jag tycker att jaktskyltar bara skall sättas upp när det verkligen pågår jakt.
 
Jag tycker också att de ska tas ner när jakten upphört. Skyltarna får bara vara för information, man är ansvarig för att det är säkert när man avlossar ett skott.
 
Rätta mig om jag har fel nu men allemansrätten innefattar inte privata jaktmarker utan som privat person ska du tillfråga markägaren om rätten att vistas på deras mark, bara för att det inte är säsong för älgjakt betyder det inte att dom inte jagar gris eller annat på marken mellan säsongerna.

jägare har även rätt att avhysa människor från marken vid jakt tillfälle.

Vet flera jägare som suttit på pass på gris och från ingenstans kommit bär/svampplockare eller djurrättsaktivister och förstört för dom. Jag är enbart tacksam för att skyltar sitter uppe året om då man vet vart man ska undvika för en del skjuter bara på något dom ser röra sig.
 
Rätta mig om jag har fel nu men allemansrätten innefattar inte privata jaktmarker utan som privat person ska du tillfråga markägaren om rätten att vistas på deras mark, bara för att det inte är säsong för älgjakt betyder det inte att dom inte jagar gris eller annat på marken mellan säsongerna.

jägare har även rätt att avhysa människor från marken vid jakt tillfälle.

Vet flera jägare som suttit på pass på gris och från ingenstans kommit bär/svampplockare eller djurrättsaktivister och förstört för dom. Jag är enbart tacksam för att skyltar sitter uppe året om då man vet vart man ska undvika för en del skjuter bara på något dom ser röra sig.

Nu rättar jag dig, för du har fel. När man läser till jägare får man lära sig klart och tydligt att man inte har rätt att avhysa någon från området. Skyltarna är tillåtna men jag har för mig att de avrådes av Jägareförbundet då de skrämmer upp människor.

Att skjuta på något bara för att det rör på sig måste vara höjden av idioti. Det leder enbart till skadeskjutningar och jag hoppas att det beteendet är ovanligt i Sverige.
 
Du har fel

Rätta mig om jag har fel nu men allemansrätten innefattar inte privata jaktmarker utan som privat person ska du tillfråga markägaren om rätten att vistas på deras mark, bara för att det inte är säsong för älgjakt betyder det inte att dom inte jagar gris eller annat på marken mellan säsongerna.

jägare har även rätt att avhysa människor från marken vid jakt tillfälle.

Vet flera jägare som suttit på pass på gris och från ingenstans kommit bär/svampplockare eller djurrättsaktivister och förstört för dom. Jag är enbart tacksam för att skyltar sitter uppe året om då man vet vart man ska undvika för en del skjuter bara på något dom ser röra sig.

Du har fel i det du påstår,

- allemansrätten innefattar all skogsmark, endast kommun, länsstyrelse och staten kan göra inskränkningar utöver de som redan finns om tomtmark, övernattning etc.

- endast polisen har rätt att avhysa folk, oavsett vilken sorts mark det handlar om.

Uffe
 
Rätta mig om jag har fel nu men allemansrätten innefattar inte privata jaktmarker utan som privat person ska du tillfråga markägaren om rätten att vistas på deras mark, bara för att det inte är säsong för älgjakt betyder det inte att dom inte jagar gris eller annat på marken mellan säsongerna.

jägare har även rätt att avhysa människor från marken vid jakt tillfälle.

Vet flera jägare som suttit på pass på gris och från ingenstans kommit bär/svampplockare eller djurrättsaktivister och förstört för dom. Jag är enbart tacksam för att skyltar sitter uppe året om då man vet vart man ska undvika för en del skjuter bara på något dom ser röra sig.

Det kan tänkas att du har något att lära av att läsa detta,
http://www.utsidan.se/cldoc/allemansratten-inte-stora-inte-forstora.htm
Från Utsidans förstasida.
 
Röda kläder och visselpipa

Jag ser på en del ställen i skogen skyltar med texten: "Jakt pågår" som sitter uppe året om. Just nu är det ju t.ex. ingen älgjakt. Kan inte sådan skyltning bidra till att vissa inte vågar gå i området. Jag är inte säker på att alla känner till jakttiderna. Jag tycker att jaktskyltar bara skall sättas upp när det verkligen pågår jakt.

Man vet ju hur jägare är. Gamla, närsynta, darriga och skjuter på allt. Visselpipa och röda kläder samt hålla sig borta om man ser en sådan skylt. Ler
 
Man vet ju hur jägare är. Gamla, närsynta, darriga och skjuter på allt. Visselpipa och röda kläder samt hålla sig borta om man ser en sådan skylt. Ler

Super hårt gör dom också.
Bäst vi tar alla fördomar på en gång i samma tråd ;-)

Fast visselpipa och röd väst? Bara hund och häst som saknas, och en Mickel såklart.
 
Jag funderar på om vissa markägare sätter upp dylika skyltar i ett försök att hålla folk borta från deras mark. Ett fult beteende, men jag tror att det finns en och annan som gör så.
 
Rätta mig om jag har fel nu men allemansrätten innefattar inte privata jaktmarker utan som privat person ska du tillfråga markägaren om rätten att vistas på deras mark, bara för att det inte är säsong för älgjakt betyder det inte att dom inte jagar gris eller annat på marken mellan säsongerna.

jägare har även rätt att avhysa människor från marken vid jakt tillfälle..

Jag skulle gärna få veta källan du har hämtat din felaktiga visdom ur, för att permanent kunna fylla igen den...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...