Vad gör jag för fel? (Fryser)

Tjena

Tack för insläppet.
Detta blir min första post och tråd här på forumet :)

Jag var i Norge förra veckan på arbete och beslutade mig för att sova bak i skåpbilen. Det är en Mercedes Sprinter skåpbil från 2019.

Ingen isolering bak i skåpet, och ingen värmare..

Det skulle vara omkring 5 plusgrader ute, men det landade omkring -1 grad på natten.

Jag la ut en golvmatta på trägolvet i bilen, ovanpå den ett välisolerat uppblåsbart liggunderlag ifrån Therm-a-rest, ett bra merinuhounderställ på kroppen och en fjällräven syntetsäck med en komfortemp på ner till -5 grader.

När jag la mig och en bra stund framåt var det riktigt mysigt, god värme i säcken och jag somnade bekvämt med mössa och underställ på i säcken. Och jag kröp lixom "in i säcken"

Sen vaknade jag 1,5 timma senare, tände lampan på mobilen i säcken, och jag frös som ett djur... Och då är jag inte känslig, men det var bokstavligt talat SNORKALLT i säcken. Telefonen som låg i midjehöjd i säcken var kall som en isklamp,. Försökte härda ut, men efter ytterliggare en timma så fick jag sätta mig i bilen med motorn igång istället.

Vad gjorde jag för fel?

Kan det bli avsevärt kallare i bilen än utanför p.g.a fukt?
 
Det kan vara så att metallen i chassit och golvet leder kylan mer effektivt än jorden om man sover på marken. Utan att veta just den bilens konstruktion. Således kan dubbla liggunderlag behövas redan vid nollan.

Fukten i ett stängt utrymme kyler också mer än vad man kan tro. Kan man ha en dörr eller fönster på glänt brukar det göra stor skillnad.

Detta är mina erfarenheter iallafal.

Kom kylan under- eller ovanifrån?
 
Om man vänder sig mkt i sömnen pumpas kall luft in i sovsäcken genom huvudöppningen. Har man en vintersäck med invändig krage minskar denna köldeffekt. Mössa är helt nödvändigt.
Värmeflaska kan hjälpa som nödlösning om man måste sova i en för kall säck...
 
Har du använt säcken tidigare i kyla och vet att den duger?
Är den äldre eller sliten?
Det kan vara skillnad hur man upplever den jmf mot temperatur som anges. Är du säker att det bara blev -1 ute?

En filt över kan göra stor skillnad. Liksom dubbla liggunderlag.
Värmeflaska också.
 
Vet inte vad det är, har läst några trådar där folk berättar att de fryser.

Jag och frugan har tre växlar på sovsäckar. Kommer inte i håg vad de säger om komforttemperaturer men vi gör så här;

Varm sommar är det ju oftast de tunnaste som funkar om vi inte ska upp i fjällen där det kan bli kallt ibland.

Mellan nivån dessa är ju mest användbara. Från lite varma nätter där de är för varma oftast men på hösten funkar det rätt länge.

Givetvis blir det att växla upp till vintersäckar sedan.

Att inte inte du får värme nu innan den riktiga kylan slagit till är konstigt.
Kanske det är dålig kvalité i säcken. Kanske ditt liggunderlag inte ger isolering?

Ett vanligt enkelt liggunderlag i ca två i cellplast borde fungera. Din sovsäck använd som säck brukar normalt vara (för oss) så pass varmt på hösten att det kan kännas för varmt.

Inte ha kläder på sig i säcken och om du lägger dig och är varm ska det fungera. Om det inte gör det och allt du i övrigt gjort är enligt normala rekommendationer är det något fel på din sovsäck.

Vi som ligger ute året om kan inte se att en natt redan nu innan kalla vintern borde vara något problem.

Helt enkelt ett mysko problem som jag ser det om du har bra utrustning.
 
Trång sovsäck?

Om sovsäcken är för trång så pressas isoleringen ihop (samma sak om du har för mycket kläder) och då isolerar det inte. R-värdet på liggunderlaget bör nog ligga över 4 eftersom det blåser under bilen och metallen kyls ner effektivt.
 
Det kan vara så att metallen i chassit och golvet leder kylan mer effektivt än jorden om man sover på marken. Utan att veta just den bilens konstruktion. Således kan dubbla liggunderlag behövas redan vid nollan.

Fukten i ett stängt utrymme kyler också mer än vad man kan tro. Kan man ha en dörr eller fönster på glänt brukar det göra stor skillnad.

Detta är mina erfarenheter iallafal.

Kom kylan under- eller ovanifrån?

Tack för snabbt svar.
Jag upplever nog att kylan kommer lite varstans ifrån. Eftersom bilen inte är isolerad så är det ju egentligen en enda stor konservburk man ligger i.

Dörren på glänt hade jag nog inte vågat i detta fallet, jag sov på ett truckstop där det gick omkring folk med huvtröja lite suspekt redan när jag kom. Men helt klart ett alternativ i naturen.

Är det ventilation i skåpet ?

Den är ju inte lufttät, speciellt inte sidodörren. Men det är ingen aktiv ventilation, alltså inget tydligt hål för flöde, och ingen fläkt.

Om man vänder sig mkt i sömnen pumpas kall luft in i sovsäcken genom huvudöppningen. Har man en vintersäck med invändig krage minskar denna köldeffekt. Mössa är helt nödvändigt.
Värmeflaska kan hjälpa som nödlösning om man måste sova i en för kall säck...

Jag rör mig väldigt mycket i sömnen, så det kan nog vara det.
Det slutade iallafall med att jag kurade ihop mig som en boll inuti sovsäcken hehe.

Har du använt säcken tidigare i kyla och vet att den duger?
Är den äldre eller sliten?
Det kan vara skillnad hur man upplever den jmf mot temperatur som anges. Är du säker att det bara blev -1 ute?

En filt över kan göra stor skillnad. Liksom dubbla liggunderlag.
Värmeflaska också.

Hade aldrig prövat den innan faktiskt. Men den var ju riktigt go och varm när jag la mig och innan jag somnade. Dubbla liggunderlag skall jag komma ihåg, kan nog göra mycket.

Vet inte vad det är, har läst några trådar där folk berättar att de fryser.

Jag och frugan har tre växlar på sovsäckar. Kommer inte i håg vad de säger om komforttemperaturer men vi gör så här;

Varm sommar är det ju oftast de tunnaste som funkar om vi inte ska upp i fjällen där det kan bli kallt ibland.

Mellan nivån dessa är ju mest användbara. Från lite varma nätter där de är för varma oftast men på hösten funkar det rätt länge.

Givetvis blir det att växla upp till vintersäckar sedan.

Att inte inte du får värme nu innan den riktiga kylan slagit till är konstigt.
Kanske det är dålig kvalité i säcken. Kanske ditt liggunderlag inte ger isolering?

Ett vanligt enkelt liggunderlag i ca två i cellplast borde fungera. Din sovsäck använd som säck brukar normalt vara (för oss) så pass varmt på hösten att det kan kännas för varmt.

Inte ha kläder på sig i säcken och om du lägger dig och är varm ska det fungera. Om det inte gör det och allt du i övrigt gjort är enligt normala rekommendationer är det något fel på din sovsäck.

Vi som ligger ute året om kan inte se att en natt redan nu innan kalla vintern borde vara något problem.

Helt enkelt ett mysko problem som jag ser det om du har bra utrustning.



Om sovsäcken är för trång så pressas isoleringen ihop (samma sak om du har för mycket kläder) och då isolerar det inte. R-värdet på liggunderlaget bör nog ligga över 4 eftersom det blåser under bilen och metallen kyls ner effektivt.

Skumt helt klart!
 
Jag vill minnas att de överlevnadsböcker jag läst säger att det är värdelöst att sova i bilen om den inte är isolerad. Det rekommenderas att man hellre lägger sig på marken under bilen än sover i bilen, om man inte kan köra motorn och ha värmen igång.

Sen är ju det här med sovsäckars angivna temperaturgränser nåt man ska ta med en stor nypa salt. Dessa gränser är framprovade med en standardiserad docka typ. Men det är individuellt vad man behöver för isolering vid en viss temperatur. Angiven temperatur ska du bara använda för att kunna jämföra säckar med varandra.

Ska du sova i -5 kanske du behöver en säck som har en komforttemperatur på -10, nån annan klarar sig bra med en komforttemperatur på 0.

Jag är frusen av mig och brukar behöva några grader extra så att säga. Är det kallt har jag också alltid tjocka raggsockor på fötterna.

Tänk på att det handlar inte om att det ska vara varmt i sovsäcken, det är din kropp som ska vara varm. Är det snorkallt ute kommer det att vara svalt i sovsäcken, och förhoppningsvis varmt innanför ditt underställ.

Man är alltid varm direkt när man lägger sig eftersom man blir varm av att vara aktiv och rör sig, men när kroppen går ner på sparlåga under sömnen genererar den inte lika mycket värme. Det sovsäcken gör är ju att den håller kvar kroppsvärmen, genererar kroppen inte så mycket värme så blir det kallare. När man lägger sig ska alltså säcken vara "för varm".

Jag brukar undvika att gosa ner mig i säcken direkt när jag lägger mig, för jag vet att det bli kallare på natten. Försöker ofta ha säcken öppen tills jag börjar frysa lite.

Fukt i luften bör inte påverka så mycket, om du däremot var väldigt varm när du la dig har kanske underställ och sovsäck blivit fuktiga av svett och när de då torkar så blir det nerkylt.
 
Efter att ha sovit ett par nätter i olika fordon i samma utrustning under en sammanhängande 11-dagarsperiod i oktober för några år sedan kom jag fram till följande.
Varmast: på lastbilsflak med kapell över. Därefter i följande ordning: baksätet på vanlig bil med rutan lätt nedvevad, under större fordon (på marken med skydd av fordonet på sidorna och över), i fordon med plastkaross, under en gran, i en skåpbil.

Altså varmare under en gran än i en skåpbil. Nog för att temperaturen kan ha varierat någon grad hit eller dit men vädret var tämligen konstant. Min trötta reflektion då var att att sova i en skåpbil kändes som att sova i ett kylskåp. Det var liksom kallare i bilen än utan den... Jag trodde jag skulle värma upp utrymmet men det verkade mer som att bilplåten ledde bort värmen än höll den kvar.
 
Många poänger här har redan tagits upp,men efter att ha bott i en vanlig minibuss i 8 månader så känner jag igen detta alltför väl och upprepar vissa sakerna. Är helt hur bilens konstruktion är uppbyggd (skåp delen i detta fallet). Då metall och plåt leder kyla. Jag lyckades bygga upp lite isolering igenom att ta tjocka ullfiltar runt B och C stolparna av minibussen vilket hjälpte en del. Isolering är väl kanske svaret här men förstår att det är mer jobb att isolera ett helt skåp.

Och hur bra är din sovsäck? Min synpunkt är om du har en bra sovsäck med isolerande liggunderlag så är det allra bästa att sova naken, då den enda värmekälla i säcken är just din kroppsvärme och du kan lita på att sovsäcken klarar av att isolera in värmen från dig. I mitt fall så sov jag med ett bra merino underställ från Devold och i en Marmot Never winter säck, men när jag sedan tog av mig detta så blev det genast betydligt varmare. Har du en bra "krage" på sovsäcken så rekommenderar jag att även köra utan överdelen av understället och testa mössa istället. Vet att många rekommenderar underställ men tycker verkligen det är värt att testa utan.
 
Hur varm var du innan du la dig, en snabb promenad och lite kvällsgymnastik funkar for mig.
Långsam mat i magen.
Täta vid axlarna i sovsäcken med en löst rullad jacka eller badlakan.
Tillräckligt underlag.
Metall leder värme en gammal sanning, fukt likaså.
Min erfarenhet är att i bilar och skåp blir det fuktigt och kallt. Tält brukar vara vida bättre.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Sovsäcköverdrag hur gör ni? Bo och sova 7
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
turboadde Vad gör ni med kaminen på natten Bo och sova 14
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
emilrosen Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna Bo och sova 25
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
synaps Vem gör bäst syntetsäckar? Bo och sova 18
Hilleberg och "gör det själv"-prylar Bo och sova 3
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...