Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-04, 21:10
Skåpis Skåpis är inte uppkopplad

Vad gör jag för fel? (Fryser)

Tjena

Tack för insläppet.
Detta blir min första post och tråd här på forumet

Jag var i Norge förra veckan på arbete och beslutade mig för att sova bak i skåpbilen. Det är en Mercedes Sprinter skåpbil från 2019.

Ingen isolering bak i skåpet, och ingen värmare..

Det skulle vara omkring 5 plusgrader ute, men det landade omkring -1 grad på natten.

Jag la ut en golvmatta på trägolvet i bilen, ovanpå den ett välisolerat uppblåsbart liggunderlag ifrån Therm-a-rest, ett bra merinuhounderställ på kroppen och en fjällräven syntetsäck med en komfortemp på ner till -5 grader.

När jag la mig och en bra stund framåt var det riktigt mysigt, god värme i säcken och jag somnade bekvämt med mössa och underställ på i säcken. Och jag kröp lixom "in i säcken"

Sen vaknade jag 1,5 timma senare, tände lampan på mobilen i säcken, och jag frös som ett djur... Och då är jag inte känslig, men det var bokstavligt talat SNORKALLT i säcken. Telefonen som låg i midjehöjd i säcken var kall som en isklamp,. Försökte härda ut, men efter ytterliggare en timma så fick jag sätta mig i bilen med motorn igång istället.

Vad gjorde jag för fel?

Kan det bli avsevärt kallare i bilen än utanför p.g.a fukt?
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 21:39
Nedar Nedar är inte uppkopplad

Det kan vara så att metallen i chassit och golvet leder kylan mer effektivt än jorden om man sover på marken. Utan att veta just den bilens konstruktion. Således kan dubbla liggunderlag behövas redan vid nollan.

Fukten i ett stängt utrymme kyler också mer än vad man kan tro. Kan man ha en dörr eller fönster på glänt brukar det göra stor skillnad.

Detta är mina erfarenheter iallafal.

Kom kylan under- eller ovanifrån?
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 21:57
Dan B Dan B är uppkopplad nu

Är det ventilation i skåpet ?
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 22:17
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Om man vänder sig mkt i sömnen pumpas kall luft in i sovsäcken genom huvudöppningen. Har man en vintersäck med invändig krage minskar denna köldeffekt. Mössa är helt nödvändigt.
Värmeflaska kan hjälpa som nödlösning om man måste sova i en för kall säck...
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 22:32
Spikbjörn Spikbjörn är inte uppkopplad

Har du använt säcken tidigare i kyla och vet att den duger?
Är den äldre eller sliten?
Det kan vara skillnad hur man upplever den jmf mot temperatur som anges. Är du säker att det bara blev -1 ute?

En filt över kan göra stor skillnad. Liksom dubbla liggunderlag.
Värmeflaska också.
Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 00:59
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Vet inte vad det är, har läst några trådar där folk berättar att de fryser.

Jag och frugan har tre växlar på sovsäckar. Kommer inte i håg vad de säger om komforttemperaturer men vi gör så här;

Varm sommar är det ju oftast de tunnaste som funkar om vi inte ska upp i fjällen där det kan bli kallt ibland.

Mellan nivån dessa är ju mest användbara. Från lite varma nätter där de är för varma oftast men på hösten funkar det rätt länge.

Givetvis blir det att växla upp till vintersäckar sedan.

Att inte inte du får värme nu innan den riktiga kylan slagit till är konstigt.
Kanske det är dålig kvalité i säcken. Kanske ditt liggunderlag inte ger isolering?

Ett vanligt enkelt liggunderlag i ca två i cellplast borde fungera. Din sovsäck använd som säck brukar normalt vara (för oss) så pass varmt på hösten att det kan kännas för varmt.

Inte ha kläder på sig i säcken och om du lägger dig och är varm ska det fungera. Om det inte gör det och allt du i övrigt gjort är enligt normala rekommendationer är det något fel på din sovsäck.

Vi som ligger ute året om kan inte se att en natt redan nu innan kalla vintern borde vara något problem.

Helt enkelt ett mysko problem som jag ser det om du har bra utrustning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.

Logga in

Tips!