Solpanel

Men så bra! Då vill jag nog ha den stora. Är ju bra om man står still att kunna hänga upp den och superladda. :cool:

Då är frågan bara hur jag ska få tag på den.

Taskigt med regnskog. Har du en solpanel med dig alltså?
 
Fasiken, kunde jag köpa den på Amazon så skulle den kosta 711:50 PLUS frakt. Köper jag den från Ali med fri frakt kostar den med svenska pålagor 653:50, så inte mycket att bråka om. Fast det bär mig av princip emot att betala den där jäkla postavgiften...

Har nog bestämt mig för denna nu om ingen har ännu bättre förslag.

Men jag väntar väl till efter jul för att se om det dyker upp nåt bättre inköpsställe eller de kanske kommer med en upphottad modell. Det stora mörkret närmar sig ju, så lite fel tid att köpa. Nu vet jag ivf att det kommer att funka - om gud låter solen skina. Tack för hjälpen allihopa!

Undrar förresten vad solpaneler som är mycket dyrare, som t.ex. de från GoalZero, har som inte de vi talat om har? Deras 28-wattare kostar $250! Höljet ser ju iofs mycket stabilare ut, men det måste ju vara något mera väl?
 
Undrar förresten vad solpaneler som är mycket dyrare, som t.ex. de från GoalZero, har som inte de vi talat om har? Deras 28-wattare kostar $250! Höljet ser ju iofs mycket stabilare ut, men det måste ju vara något mera väl?

Som jag förstår deras specifikation så ger den bara 12 watt på USB-utgången dvs. en laddström på 2,1 A. Resten av kapaciteten kommer som en spänning på 18-22 volt i nåt annat uttag.

Den från Blitz wolf ger ca 3,8 A, allt på USB-utgången. Jag tror att de flesta utrustningar/mobiler tar emot max 2,1 A men om du har den från Blitz Wolf så kan du ladda 2 enheter på en gång.
 
Panelens effekt är total ,antingen tankar man ut den på 12/18v utgången eller via USB utgången inte både och.

Satsa på solceller på 15-20W ,10W kan funka vid massa sol - 15-20W ger lite även vid mulet och ger lite även på vintern förutom dec-jan då kanske.
 
Ah! Nu ser jag ju att GZ har en port med högre V. Det borde ju innebära att man kan ladda t.ex. kamerabatterier. Nåja, den är inte i min prisklass. Har bara blivit intresserad på allvar nu och vill lära mig och förstå mera.

Tack igen.
smilie.gif
 
Kolla båtaffärer om du ha lite mera klösa ,en del paneler är lite kanske på att få i ryggan om du inte har en stor sådan.

Dom är böjbara för att klistras på däck men kan ge bra effekt.

Sea sea,Hjertmans med mera om ni bor storstäder och/eller kustnära
 
Räkna med Power bank

Du får nog räkna med att ha en Power Bank med dig också. Då kan du lagra den (eventuella?) solenergin och ladda när du inte använder mobilen. Det blir en 3- 4 hg till.

Sedan skall du alltid gå med solen i ryggen om du vill ha laddning dvs gå från söder mot norr - hoppas det passar med din tänkta färdväg.

Skämt åsido, det är inte helt "klockrent" med en solpanel. Jag brukar lämna min hemma och ta med ett par ordentliga Power Bankar som räcker en till två veckor beroende på vad jag använder mobilen till. Du kan räkna med att om du kör i flygplansläge med mobilen och bara kör gps-funktionen -utan tracking- så räcker batteriet i en modern smart phone 4 - 5 dagar om den är påslagen 8 timmar per dygn. Sedan blir det dags att ladda från Power Banken.
 
Jo, powerbank är ju tanken. Bra med fler USB-portar dock. Då kan jag även ladda smågrejer direkt från panelen (mp3-spelare, lampor). Mobilen kommer jag aldrig eller sällan att ladda direkt. Däremot mobilbatterier om den USB-laddare för sådana jag beställt funkar.

Och jag cyklar. Så potentiellt har jag lite bättre möjlighet att rikta den mot solen än någon som går med den på ryggen. Kommer dock inte att alltid cykla med solen i ryggen. Jag har mål med färden också. ;-)

Problemet är att få rum med eländet i utbrett tillstånd. Men om det nu är så att det inte har någon negativ effekt att vika undan en eller två paneler (mer än att just de panelerna slutar ladda), så är ju faktiskt en större det bättre valet om jag fattat något av detta. Laddar fort om jag kan använda hela (när jag står still) och ger även lite laddning om det är molningt. Pris och vikt skiljer så lite.

Detta ska bli kul!
 
Nä. Dels är det dyrt att retrofitta och sen är jag inte så förtjust i det. Jag ska ju inte cykla genom Sahara direkt, så kniper det får jag väl sitta på en mack eller nåt och ladda nån gång.

Men jag tycker det är ett kul experiment att se om man kan bli självförsörjande på el trots att man förbrukar en del. Speciellt när jag insåg att solpaneler blivit så billiga. Vet inte om jag skrev det i den här tråden, men min höga förbrukning beror på ett GPS-spel jag leker med. Plus att det kan bli lite trist vissa sträckor att trampa landsväg så jag brukar lyssna på radio och poddar. Tänker mig nån slags kombinerad cykelluff, kultursightseeing och spelsemester. Vet inte var, men just nu lutar det åt Dalarna, så inte obyggden direkt.

Misstänker att om panelerna är så effektiva som jag börjat tro, kommer det soliga dagar räcka att ladda under matpausar och vid framkomst. Den som lever får se.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.