Älg och vildsvin!

Hej!
En vän till min syster blev "instängd" i sitt hus av en aggressiv älg som förmodligen hade ätit jästa äpplen och blivit berusad.

En fråga! Hur stor är risken att bli angripen av älg och även av vildsvin om man går Sörmlandsleden? Det är ju inte ofta man ser älg och vildsvin så risken är väl kanske inte så stor? Någon som vet?
Kanske det farligaste djuret är fästing?
 
Hej!
En vän till min syster blev "instängd" i sitt hus av en aggressiv älg som förmodligen hade ätit jästa äpplen och blivit berusad.

En fråga! Hur stor är risken att bli angripen av älg och även av vildsvin om man går Sörmlandsleden? Det är ju inte ofta man ser älg och vildsvin så risken är väl kanske inte så stor? Någon som vet?
Kanske det farligaste djuret är fästing?

Att älgar blir berusade av jästa äpplen är en skröna. Det behövs bara lite enkel huvudräkning för att förstå att det är orimligt: Äpplen på marken som möjligen skulle kunna komma upp i ett par procents alkoholhalt och älgen med en kroppsvikt på minst 300 kilo. Om de reagerar på alkohol som en ovan människa skulle de behöva äta hundratals kilo äpplen för att bli berusade. Med tanke på att de är idisslare känns det som om de skulle få betydligt värre problem än fylla långt tidigare.

Men för att återgå till din fråga: Risken att bli angripen av älg eller vildsvin är nästan lika med noll om du inte har en hund med dig. Om du har en hund som springer lös och ger sig på djuren så ökar risken, men är fortfarande väldigt liten. En liten riskökning finns också att bli angripen av en älgtjur under brunsten (sept-okt). Men risken är extremt liten. Jag skulle oroa mig mer för att bli angripen av en människa.
 
Jag har tillbringat väldigt mycket av mitt liv i naturen och aldrig blivit attackerat av något vilt däggdjur. Det är enormt mycket större sannolikhet att du blir anfallen av din egen art.
Sista frågan: Ja.
 
Människa?

Att bli angripen av en människa? Ja, det är väl inte omöjligt, men jag tror att om man går i skogen, långt från bilvägar så är inte risken så himla stor. Den sortens människor som angriper andra ger sig knappast ut i obanad terräng, fast man vet ju aldrig? Hittills har jag dock aldrig råkat ut för det. Någon annan som har?

För något år sedan handlade det på "Veckans brott" om en kvinna som troddes ha blivit mördad av sin man. Han skulle ha kört över henne med sin åkgräsklippare. Sedan visade det sig att hon hade blivit dödad av en älg. Enligt GW Persson hade älgen varit berusad av jästa äpplen (har jag för mig?) men inte ens han vet ju allt. Kvinnan hade hund med sig. Maken blev frikänd i rätten, men dömd av sina grannar så han blev tvungen att flytta. Tragiskt!!
GW påstod att han har kompisar som nästan blivit dödade av älg och kronhjort.
 
Att bli angripen av en människa? Ja, det är väl inte omöjligt, men jag tror att om man går i skogen, långt från bilvägar så är inte risken så himla stor. Den sortens människor som angriper andra ger sig knappast ut i obanad terräng, fast man vet ju aldrig? Hittills har jag dock aldrig råkat ut för det. Någon annan som har?

För något år sedan handlade det på "Veckans brott" om en kvinna som troddes ha blivit mördad av sin man. Han skulle ha kört över henne med sin åkgräsklippare. Sedan visade det sig att hon hade blivit dödad av en älg. Enligt GW Persson hade älgen varit berusad av jästa äpplen (har jag för mig?) men inte ens han vet ju allt. Kvinnan hade hund med sig. Maken blev frikänd i rätten, men dömd av sina grannar så han blev tvungen att flytta. Tragiskt!!
GW påstod att han har kompisar som nästan blivit dödade av älg och kronhjort.

Nej, älgen hade inte ätit några älgen, eftersom den aldrig identifierades och aldrig sågs av någon, identifierades med hjälp av DNA! Och maken blev inte frikänd i rätten, eftersom han aldrig ens åtalades!!!
 
Att bli angripen av en människa? Ja, det är väl inte omöjligt, men jag tror att om man går i skogen, långt från bilvägar så är inte risken så himla stor. Den sortens människor som angriper andra ger sig knappast ut i obanad terräng, fast man vet ju aldrig? Hittills har jag dock aldrig råkat ut för det. Någon annan som har?

För något år sedan handlade det på "Veckans brott" om en kvinna som troddes ha blivit mördad av sin man. Han skulle ha kört över henne med sin åkgräsklippare. Sedan visade det sig att hon hade blivit dödad av en älg. Enligt GW Persson hade älgen varit berusad av jästa äpplen (har jag för mig?) men inte ens han vet ju allt. Kvinnan hade hund med sig. Maken blev frikänd i rätten, men dömd av sina grannar så han blev tvungen att flytta. Tragiskt!!
GW påstod att han har kompisar som nästan blivit dödade av älg och kronhjort.

Appojaure.
 
Jag och en kompis blev jagade av en arg älg, vi hade hundar med oss men de var kopplade och de upptäckte inte heller älgen förrän den kom emot oss så de hade inte sprungit iväg innan och retat upp älgen eller så. Däremot var det säkert ändå hundarna som den reagerade på. Ironiskt nog hade vi precis gått och pratat om precis den kvinnan ni skrev om här som blev dödad av en älg när hon var ute med sin valp.
Vi smög inte fram precis så helt klart kom älgen fram för att jaga bort oss, hade den stått kvar i skogen vid sidan av stigen så hade vi troligtvis aldrig ens upptäckt den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...