Trail running skor som smärtar tårna

Hej,

jag köpte en par Salomon XT Hornet GTX för 2 månader sen. De känns sköna när jag satte dem på, men snart börjar de smärta på tårna och får blåsor under tårna efter 30 minuter.

Jag försökte använda en sula men det går inte bättre.

Jag brukar använda ull/syntetisk strumpor.

Vad kan jag göra så att förbättra skicket?

Om det går inte bättre ska jag byta skor. Har du några modeller som du kan rekommendera?

Tack
/Federico
 
Du förefaller ha för trånga skor vid tårna.
Pröva med en tunnare strumpa, damankelsock.
Köp skor där fötterna rymms.
go tur
 
Ett tips bara,

du kanske inte använder alla hålen när du knyter skon? Jag hade blå tår hela tiden innan jag förstod att man kunde knyta skon med det extra hålet som ibland finns på skon. Det rör sig ju antigen om att din fot rör sig (strama knytningen, köpa mindre skor) eller att tårna tar i (använda alla hålen när du knyter skon, köpa större skor)

För min del får jag alltid problem med vissa märken, jag är till exempel inte kompis med icebugs skor medan inov8 fungerar utmärkt.

Lycka till :)
 
Har ett par Merrel med Goretex och Vibramsula som förvandlats från tortyrredskap till det skönaste jag haft;)
Dock, det tog sin tid, säkert 30-40 mil i terräng innan de gav med sig. I mitt fall var det nog så att skon var aningen för trång men den gav med sig. Har hört folk säga att skor med GoreTex inte går att gå in men det är fel.
 
Det tar c:a 300km innan man gått in nya kängor,låg/medium löparskor går ibland på halva tiden.Man använder dom i början på korta promenader på 5 km per dag,jobbet,vardag sedan stegar man upp det med vandring.Jag kan gå 30km på en dag utan minsta påverkan på fötterna med ingågna skor.50 km ger en viss påverkan men inga skavsår.

Och detta med +25kg ryggsäck,så det är väldigt viktigt och köra in skorna för och slippa problem.
 
Mät upp dina fötter, se till att du kan röra tårna. Snör rätt och betänk att mer än 5-8 km gör att fötterna sväller upp till 1/2 storlek större.
 
Adidas Ax1or gick jag med i sommras - ingånga 100km och 600km under sommaren.
Dom höll ihop trots bra värme och 30kg på ryggen , visst sulorna hade blivit lite för tunna på hemvägen längs grusvägar.

Efterföljaren som jag skall prova är AX2 mid.

Går du mycket och hittar bra skor så köp en hel hög likadana.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...