Tältkåta

staket kring kamin

det va en intressant lösning.
Jag tror (har hört av kaminförsäljare) att det nästan bara är vuxna som bränner sig på kaminer... ungar och djur är bättre på att följa sina instinkter så de bränner sig inte av dummhet. däremot trillar de nog en del (ungarna då). Fast jag vet inte om pinnarna är någon hjälp i det läget, eller om man bara får punkteringsskador samt brännskador på samma gång.

kamin igång = inge spring som regel är nog bästa försäkringen.

jag har gjort en strumpa i värmebeständig väv (speedparts duk till grenrör) som jag har runt min kamins rör... funkar än så länge... men e inge syggt :)
(fn kanske skall fixa lite bilder på det...)

lycka till i kåtan

BZ/
 
Jag tror (har hört av kaminförsäljare) att det nästan bara är vuxna som bränner sig på kaminer... ungar och djur är bättre på att följa sina instinkter så de bränner sig inte av dummhet. däremot trillar de nog en del (ungarna då). Fast jag vet inte om pinnarna är någon hjälp i det läget, eller om man bara får punkteringsskador samt brännskador på samma gång.
Ungen är jag minst orolig för, hon är van vid järnspisar och kakelugnar.. men vår hund är lixom intelligent på ett annat sätt ;) han la sig sist med ryggen emot 'staketet' och det var så att man brände sig på pälsen.. och en gasvärmare fixade snabbpermanent på honom, så han har förtvivlat dålig koll på varma saker..

Pinnarna är fint slipade/rundade så ingen risk att man 'sticker' sig på dem, och de uppfyller framför allt ett mentalt hinder så att man inte går emot av misstag.

jag har gjort en strumpa i värmebeständig väv (speedparts duk till grenrör) som jag har runt min kamins rör... funkar än så länge... men e inge syggt :)
(fn kanske skall fixa lite bilder på det...)
Tackar! Jag ska kolla närmare på den! Tror jag kunde naja fast den (med naj/ståltråd) på insidan på original gallret/skyddet.. borde gå att få till snyggt!
varmeduk.jpg
 
Vårt staket är inte alls lika fint! Behövs gör det dock om inte annan när barnen har somnat och ålar runt i sömnen...Vår Bison har inget myggnät alls i toppen och det är inget större problem. Eldar man bildas ju rök och den gillar inte myggorna att passera igenom.
 
Vi invigde tältet här över helgen i Härjedalen och som lägsta temperatur hade vi -7gr :)


Jag skaffade en ´grenrörsmattan' som var 40X40cm
Den låg på straxt under 200kr.. jag jämförde den emot vanlig brandmatta och det är samma matrial, vilket gör att för en mindre extrasumma kan man få 120X120 i stället..

Fördelen med grenrörsmattan var att det ingick volframtråd (ca3m) så man kunde sy kanterna på ´tyg'biten.
Först trädde jag en ståltråd utefter ena sidan (upp,ner,upp,ner 1cm in från kanten) sedan vek jag in kanten och sydde med volframtråden.
När jag sytt in ståltråd på två av sidorna lade jag tyget runt skyddsnätet och spände jag och najade fast det så det låg så spänt runt nätet jag kunde/vågade, detta gjorde att jag ändå fick en glipa på 4cm, men den sidan kan man vända emot stången.

Resultatet fungerar både handhavandemässigt och jag tror att det kommer sitta kvar även vid framtida användning, vi har monterat upp spisen vit tre tillfällen utan att modifieringen påverkat negativt!
När kaminen är djupröd kan du inte hålla handen 5cm från rökröret en längre stund, men mattan är endast 'mysvarm', så att ha myggnätet emot mattan känns 100% tryggt!

ang mygg och eldning, så när vi hade minusgrader så vad det ju så klart myggfritt, men dagarna innan låg det runt +9gr på kvällen och då är det inte myggfritt, och har man eld hela tiden så kanske man slipper problem av dem, men Tentipis Eldfell ger 30gradet med två klabbar och ska man smådutta får man elda en gång i timman vilket känns som ett nytt problem ;)

Tältsängarna vi sov på känns som riktigt bra, då friskluften till spisen kan fritt gå utefter golvet utan att passera över oss sovande!

Är det någon som testat Pelletsloggs i spisen??
De har ju högt energivärde, men brinner långsammare (än torr björk)
Briketter kan ju kanske vara ett alternativ? det jag vill åt är lägre värme under längre tid..
kan ju vara smidigt att ta med sig några pelletsloggs i stället för en kubik ved i bilen ;)

PS, jag lade grenrörsmattan på utsidan då det inte fanns plats på insidan när skyddsnätet skall nedpackas, men på detta sättet så kan det sitta kvar utan att vara i vägen. Det enda är väll att det packas i den sotiga spisen när man flyttar lägret, DS
 
Senast ändrad:
Eldlåda hopfällbar, innermått 20*30cm, innerhöjd 14cm.
Yttermått 24*34*17cm.
Framtvingad ur 1mm rostfritt mha rondell, vikt 2kg.
eldlda_003.jpg


Går att elda med en kortsida borta.
eldlda_002.jpg


eldlda_001.jpg
 
Här följer två bilder på min dieselkamin som jag håller på att utveckla. Än återstår det en del justeringar för att få förbränningen optimal, den sotar fortfarande och värmestrålningen räcker just till att koka kaffe. Men än är vargavintern inte här :)

Någon annan som har dieselkamin i tältet?
[bilderna raderade på egen begäran /admin]
 
Senast redigerad av en moderator:
Först och främst tack och kul att fler är intresserade :)

Dieseln går från regulatorn via ett kopparrör till botten av brännardelen som syns på bild ett genom glasluckan. Där flödar dieseln ut över den skålformade botten. Först antänds själva bränslet och endel sot uppstår i den orena förbränningen, tanken är att brännardelen skall bli så pass varm att dieseln förångas i botten av brännaren och att lågorna flyttas upp från det flytande bränslet till att antända ångorna. Men riktigt där är jag inte än... Under utvecklingsstadiet har jag testat först och läst teoretiskt sen, och således fått göra om och om och om...

Första problemet som uppstod var att kaminen sotade enormt. Jag trodde det berodde på lufttillförseln, så jag borrade mer hål. Kaminen sotade visserligen mindre och mindre ju fler hål jag borrade, men effekten sänktes också. Ett annat störningsmoment var att första kaminen byggdes i rostfrittstål, så det gick ett 20 tal borrar innan jag blev klar med alla hålen. Men den var snygg när den blev polerad, tänk dig en rostfri elektrolux-vitvara ute i tältet.

Till kamin ett började jag med en gammal båtmotor förgasare som bränslereglage, det fungerade inte. Den ersattes av en egentillverkad bränsleregulator som fungerade men saknade överhettningsskydd och tippskydd. Det fick istället inhandlas en riktig bränsleregulator.

Fas två av injustering av kaminen kommer att bli att minska lufttillförseln i bottendelen av brännaren så högre värme skapas där och bränslet förångas tidigare.

Jag kan använda mina kunskaper i paint för att rita upp kaminen om ni vill, de är svårt att få ut desigen med bara ord.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.