Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare?

Att blanda är alltid bäst! Ju fler klätterstilar man exponeras för desto bättre blir man. Sedan kan man ju på sport satsa gradmässigt högre. Det är svårt att bli en stark väggklättrare (lister, mm) utan att klippa en del bult, tex.

Men eftersom vi har en kort utesäsong och sport faktiskt går att klättra inne, så skulle jag, om målet är att bli bra på trad, klättra trad när det funkar vädermässigt.

Var opportunist! När du har lite mer tid och sprickorna är torra, tradda. När du har en kort septemberkväll ute, sporta. På vintern, träna inne, både på lead och topprep.
 
Klart att du inte behöver sportklättra! Aida på egna säkringar och säkra dig med en clogg som du inte har ytterst snälla vänner. Tar lite längre tid men det gör väl inget. Du kommer lära dig massor. Och så kanske man måste klättra lite lägre grader, men det är ju inte ditt problem om andra tycker du är töntig som inte kan klättra hårt. När man kan tradda grad 6 stabilt kan man klättra sjukt coola leder på många ställen i världen, det kan man inte om man är stabil på sport 6or!
 
Många bra och intressanta inlägg. Att vara opportunistisk och ta tillfällen i akt är självklart bäst inget att orda om egentligen.
Men själva dilemmat var inte om det ena uteslöt det andra utan snarare att min umgängeskrets inte ansåg att man skulle fokusera på trad innan man nått en outtalad nivå inom sportklättringen.
Och det var väl framförallt det här jag motsatte mig. Jag har fått många bra svar från er med betydligt mer erfarenhet än mig och känner mig nu betydligt säkrare på min väg.
Första målet blir i vilket fall som helst att hitta några erfarna att klättra med både via klubbträffar och via forumet :)
Därefter när jag känner mig trygg och skatteåterbäringen kommit investera lite för clogging så att jag i min egen takt på lätta klippor få tid på berget.
Men naturligtvis när lusten faller in hänga med på det som erbjuds för man vill ju även hänga med dina preststionstokiga polare ibland.
 
Jag skulle nog kunna tänka mig att sticka ut haken och säga att påståendet om att man måste uppnå en viss grad som sportklättrare innan man börjar köra trad är trams. Visst kan det ha fördelar att köra sport då man kan koncentrera sig mer på själva klättertekniken t ex men det spelar för mig mindre roll. Den typen av klättring lockar mig inte helt enkelt så jag kör trad när jag kan och klipper bult när jag måste. Om det sen innebär att jag generellt klättrar någon grad lägre än vad jag skulle kunna göra om jag skötte min progression på ett mer vetenskapligt sätt är för mig oväsentligt. Jag klättrar för att det är roligt och då väljer jag att klättra på det sätt jag finner roligast, svårare är det inte. Men tycker man att huvudsyftet är att klättra så hårt som möjligt så får man naturligtvis ha en annan approach. :)
 
O hemska tanke hur kunde en annan börja klättra runt 1990 när klätterkurser var ett unikum i Sverige?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Jag tycker att du ska göra det som är roligast. Är svårt att tradklättra om du redan är duktig sportklättrare. Är du fyraklättrare sätter du förmodligen säkringar som en sådan. Klättrar du 7+ på sport men sätter säkringar som en fyraklättrare gör du dig nog illa ganska snart. Bättre att då klättra leder med bra steg så du hinner sätta säkringar innan du dör av underarmspump.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
seon Konsumentverket förbjuder sportklättring. Klättring allmänt 15
maskSvedenborg Sportklättring GBG Klättring allmänt 13
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
avslutad130107 Sportklättring i Kroatien? Klättring allmänt 4
Lortpelle Sportklättring/bouldering i Asien juni - juli? Klättring allmänt 7
seon Områden för "lätt" sportklättring Klättring allmänt 9
elperroviejo starta sportklättring i kristianstad Klättring allmänt 4
tobbeekberg Sportklättring i argentina/södra chile? Klättring allmänt 1
7sjunger Sportklättring på Ingarö Klättring allmänt 1
Stepho Boulder/sportklättring i Sardinien runt jul/nyår?! Klättring allmänt 3
ptengvall Sportklättring i Paris Klättring allmänt 0
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0
Pandan Kompiskoll, nödvändigt? Klättring allmänt 30
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...