"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Alla hopfällbara dunkar jag hittat får dålig kritik (bl.a. luktar och smakar de plast). Mjukare vaianter (säckar/blåsor/påsar) verkar lätta att skada och enligt kritiken är det många som inte håller tätt.

Finns det nåt som är vettigt?

Jag ska inte ha den för att bära vatten en kort bit. Den ska transporteras på cykel. Vattenblåsor för ryggsäck går bort, har ingenstans att stoppa en sån säkert och de brukar vara rätt små.

Har flaskor för det som går åt under färd. Men tänkte att det vore bra att kunna fylla på extra vatten framåt slutet på dagen vid nån tapp så man får lite lyxigt för matlagning och hygien till kvällen, speciellt om det inte finns något naturligt vatten där man sover.

Krav:
Runt 5 liter.
Måste vara tät och hållbar så den kan surras på cykeln.
Helst handtag eller annan fästanordning av samma skäl som ovan.

Iofs skulle jag kunna ta en vanlig 5-litersdunk. De väger ju inte mycket. Men skulle helst slippa ha nåt som studsar runt utanpå packningen när den inte behövs.
 
Hej,

Kör med Sea to summit vattensäckar när jag paddlar, dessa har en inre påse, typ "bag in box" och ett yttre tyg i grövre cordura. har även fästpunkter i hörnen. finns i storlekarna 4, 6 och 10 liter. Jag har ännu inte lyckats ha sönder någon av de säckar jag använder.

MVH
Pelle
 
Tack. Den hade jag missat. Ser fin ut men tittade på lite klipp på tuben och är tveksam till hållbaheten. Är ju en sån där tunn blåsa inuti. Jag måste ju surra fast den, blir en del nötning.
 
jag har haft min i flera år utan läckage så jag rekommenderar också sea to summits. lätt att stuva undan när de e tomma. anvönder den i kajaken.

på cykel har jag två 1-liters drickaflaskor. brukar räcka
 
Oj! 2 liter räcker inte länge för mig på sommarn. Dricker nog minst det dubbla under en cykeldag. Och lite mer på kvällen då.

Men ni har haft dem i kanot. Tror ni de där öglorna håller när det skumpar och studsar och de belastas av tyngden av vattnet som hoppar runt? Alternativt håller blåsan om man surrar fast säcken hårt med ett rep på pakethållarn?
 
Pja, cyklar inte på Europavägarna direkt. Vill man inte knacka på i backstugorna i onödan så kan det vara rätt långt mellan tapparna t.o.m. i mellansverige om man väljer mindre vägar, om det alls finns några. Och jag vill inte sova vid macken även om den finns.

Inte ens på de dagsturer jag tar brukar det finnas många vattenhål. Mackar och vägkrogar är ju borta från mindre vägar. Kyrkor kan ha separat toaanläggning, men ofta är den låst om kyrkan ligger avsides. Visst kan man knacka på i nåt hus, men det är ju bättre om man slipper göra det så ofta.

Jag avser alltså inte att cykla med fyllda flaskor + 5 liter. Men som jag sa verkar det sjysst att kunna tanka extra inför kvällen.
 
Ska du surra fast den är väl ingen form av ihopfällbar behållare vettigt? Klämmer du ihop den ökar trycket och det blir risk för att den spricker.

Varför behöver den vara ihopfällbar om den ska sitta på cykeln?
 
... Kyrkor kan ha separat toaanläggning, men ofta är den låst om kyrkan ligger avsides. ...
De flesta fortfarande i bruk varande kyrkogårdar (och de är vanligare längs landsbygdsvägar än längs nutida huvudleder) brukar ha en vanlig vattenkran, ofta med vattenkannor hängande bredvid, för att besökare skall kunna vattna sina blommor vid/på gravarna. Åtminstone sommartid. Det är nästan alltid samma kommunala vatten som finns i övrigt i området. Ytterst sällan nuförtiden som det är 'lokalt' brunnsvatten...
 
kyrkogårdar och bensinmackar har vatten. sällan man behöver släpa så mycket med sig på cykel tycker jag. lätt och köpa också om man inte hittar nån kran eller källa.
 
Det är ju jättebra om det är där man vill vara. Men det vill inte jag. Därför vill jag ta med mig vatten från ett sådant ställe till ett ställe där jag vill vara. Och, som jag sa, efter småvägar finns inga mackar.

Det var liksom inte det jag undrade över... :-\
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...