Filtrerar ni ert diskvatten i skogen?

Hej!

Jag har nyligen vandrat under ca tre dygn i skogen och för första gången använt ett vattenfilter för att rena mitt dricksvatten som jag tog ur bäckar i skogen (har tidigare haft med rent vatten men har nu sänkt packvikten på alla möjliga sätt).

När jag diskade efter att ha lagat mat så renade jag först diskvattnet med filtret eftersom jag inte ville riskera att få nån slags magsjuka eller liknande. Detta var dock ganska tidskrävande och krångligt att rena allt diskvatten.

Jag undrar nu hur ni brukar göra när ni vandrar i skogen (under trädgränsen), filtrerar ni erat diskvatten också, eller diskar ni rakt i bäckar och vattendrag?
Uppe på fjället är det ju inga problem, där kan man ju till och med dricka vattnet rakt ut bäckarna, men det är ju skillnad i skogen under trädgränsen... 🙂

Hittade inget direkt svar på denna fråga när jag sökte i forumet. Vore bara intressant att läsa andras erfarenheter kring detta.

Mvh/nidlo
 
Diskar gärna i sjövatten.

Bäst lär vara att ta en balja vatten och efter dukningen hälla ut diskvattnet med diskmedel i på land för att inte skada vattenlevande organismer.

Thure
 
Jag filtrerar inte diskvattnet, möjligen skulle jag göra det med sista sköljvattnet om det är riktigt sunkigt.

Har med 3cl diskmedel men använder väldigt sällan, om jag använder diskmedel slänger jag ut det på land.

Sen ruskar jag disken och torkar av den med en wettexduk dedikerad för uppgiften innan den får lufttorka en liten stund innan det packas ner.

Innan jag hade med sonen på turerna drack jag oftast rakt ur sjöar, nu kör jag med sawyer mini.

Tror det är väldigt ovanligt att bli sjuk av sjövatten man tar med sunt förnuft, men det är ju inte kul om det händer. Förr drack jag alldeles för lite, det blev bättre med filtret då man är med mån om att alltid ha en färdig flaska.

/Gustav
 
Bakterier (och virus) är oftast mycket känsliga för torka (låt disken bli helt torr innan användning igen). Samt känsliga för UV-ljus (låt disken står i solen och torka).
För min del är sannolikheten att bli sjuk av ren, och torr, disk minimal om man inte tar det värsta vattnet man hittar (är vattnet för skitigt, diska snålt med matlagningsvatten och papper, torka av, om om soligt låt det stå ett tag i solen).
 
Om du diskar och fortfarande har glöd på elden så kan du torka grytor och kastruller genom att värma på dem. Då dör allt levande som funnits kvar. Dessutom blir de helt torra.
 
Mängden vatten man får i sig vid ett dopp i sjön lär vida överstiga det man får i sig genom att äta ur diskade kärl. Man badar ju inte direkt med ett vattenfilter i munnen så det lär vara riskfritt att diska i ofiltrerat sjövatten.
 
Tack för era tips och erfarenheter!

Tror egentligen jag med att det är ofarligt att diska i bäcken i skogen, dricka rakt ut den undviker jag, men att diska borde ju egentligen vara rätt så ofarligt.

Får se om jag vågar prova nästa gång jag vandrar i skogen. Det skulle underlätta mycket att slippa filtrera diskvattnet, hehe. 🙂

Mvh/nidlo
 
Aldrig tänkt tanken på att filtrera vatten som ska användas till disk och kommer nog aldrig göra det igen heller. Filtrera dricksvatten gör jag ibland, beroende på var jag är men jag brukar sällan vara så noga.

Däremot undviker jag att slänga mitt diskvatten direkt i vattendrag. Jag följer inte riktigt rekomendationerna utan brukar nöja mig med lämblig beväxning några meter från vattendraget. Dels med tanke på vattenkvaliten, dels med tanke på andra vandrare.

Finns det något tråkigare att se vid ett vattendrag än massa matrester på botten?
 
Jag (nästan) kokar alltid mitt diskvatten för att lättare få bort fett. Inbillar mig att det skapar dålig stämning hos mikroorganismerna. Men jag inser nu att de flesta verkar diska i kallvatten.

Diskvatten hälls ut på behörigt avstånd (några meter) från vattendrag.
 
Jag (nästan) kokar alltid mitt diskvatten för att lättare få bort fett. Inbillar mig att det skapar dålig stämning hos mikroorganismerna. Men jag inser nu att de flesta verkar diska i kallvatten.

Diskvatten hälls ut på behörigt avstånd (några meter) från vattendrag.

Det går mycket mindre diskmedel om vattnet är varmt

Man kan ångkokdiska också helt utan diskmedel.
Lite vatten i botten 1cm och på med lock - ångkoka en minut.
Man kan ofta bara sedan torka ur köket med mossa/papper
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...