18-55 objektiv eller 18-105

Ska köpa en nikon D5000 men vet inte vilket objektiv jag ska ta, har aldrig haft någon systemkamera innan så har inte en sån stor koll. 18-105 kostar runt 1500kr mer än 18-55. Kommer nog ta mest naturbilder och sånt och så klart på familjen och släkten på högtider och sånt men är de verkligen värt 1500 mer eller ska jag börja med 55 och senare köpa ett 55-200 och hur mycket skulle ett bra sådant kosta?

Ge mig lite tips på objektiv och finns de nåt mer som man kanske behöver köpa senare, är inte gjord av pengar så kan inte lägga ut allt för mycket.


/Xudex
 
Det är värt det. Du kommer inte ångra dig. Att släpa på gluggar och byta är drygt, klumpigt och trist.
 
jag skulle ta ett 18-200 objektiv istället. har själv en d3000 med 18-55 och 55-200 och skulle så här i efterhand ha tagit ett 18-200 istället för att hålla på byta.
 
jag skulle ta ett 18-200 objektiv istället. har själv en d3000 med 18-55 och 55-200 och skulle så här i efterhand ha tagit ett 18-200 istället för att hålla på byta.

Absolut, med en 18-200 är du som ny väldigt mycket mer alround och längre fram kommer du på vad du gillar ta för slags bilder, tele, macro eller vidvinkel. Och anpassa dig därefter med rätt gluggar som ger högre skärpa och kvalitet.
Värt pengarna och dessutom ger mer glädje när man inte blir begränsad av vissa situationer och bara kunna skjuta.
 
Jag hade kollat på ett begagnat Nikon 18-70/3.5-4.5 G IF ED DX AF-S för det är hyffsad brännvid och även ljusstarkare än dom andra objektiven och kan hittas väldigt billigt begagnat.
 
Nu har jag ingen koll på priset för 18-200 men vill helst inte att de ska bli så dyrt.
Sen är de inte stort och klumpigt att använda?
Känner att om jag tar ett 18-55 och senare köper ett annat beroende på vad jag vill ha då, kanske tar ett tag innan jag behöver ett nytt och då kanske jag har slutat skolan och har jobb så jag kan lägga ner lite mer pengar på de.

Länka gärna till objektiv så jag kan jämföra priserna.

Xudex
 
Jag har ett 18-105 till min D90:a och är väldigt nöjd - ett bra alroundobjektiv till en låg kostnad.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...