Indien

precis.. men till skillnad från dig så var min erfarenhet tvärtom, jag blev överaskad av att det fanns så många skitstövlar i ett land, från södraste söder till norraste rorr.. så att säga..! Jag träffade två som kändes genuint trevlig utan att vara det för att dom trodde att jag skulle ge dom pengar, den ena var fattig och den andra rik! men som sagt.. vet inget annat land som jag tycker så illa om.
 
-Patric-; sa:
meeen... kan du inte fatta att alla inte gillar Indien? Jag var lika fräck resenär som dig, jag backbackade runt i Indien och vandrade i Himalya och var väldigt noga med att inte vara en "vanlig turist".. Jag håller med Mikael om att Indien är på många sätt fascinerande och intressant men det finns fan ingen lag på att man skall gilla det.. Men för att använda din egen retorik så kanske jag inte är lika godtrogen och blåögd som dig?

Det är nog första gången jag ser dig lacka ur.

Vad hände i Indien egentligen? Kan tänka mig att det var någon indier som raggade när han såg dina biceps. :)
 
Jag tyckte Nepal var mycket trevligare. Helt sjukt egentligen vid gränsstationen som går igenom en stad.

I Indien otrevligt, i Nepal kom lungnet. Detta efter att ha gått över gränsen 30 meter. Jag tror det är Buddismen. Det finns inget värre än etriga indiska försäljare. Möjligtvis de galna klockförsäljarna på Bali.

Jag var faktisk med om en incident när det blev bråk på ett guesthouse där ägarens son sprang in och hämtade köttyxan i köket och började veva vilt. Jag var inblandad och hade snackat skit om en Indier (polare till sonen tror jag) som hade noll social kompetens och hade trakaserat en grekiska. Jag lyckades dock på något jävla sätt hålla mig utanför men några israeler avväpnade honom på ett extremt smidigt sätt utan knappt något våld. Jag blev faktiskt imponerat.

Jag kom från Sri lanka till Indien. I Sri Lanka var det krig men jag såg inget våld. Första dagen i Indien så såg jag en ett slagsmål. Det följdes av många. De som har varit där och varit med om lite kanske har sett när de örfilar varandra. Ser ganska larvigt otrevligt ut. Man vet inte om man skall skratta eller gråta. Jag såg aldrig något bråk i Nepal men har sett en del i Thailand när västerlänningar åkt på rådäng.

Att västerlänska kvinnor blir trakaserade i Indien är mer regel än undantag.

Men alla bildar sin egen uppfatning efter vad de upplevt. Det sägs att antingen älskar eller hatar man Indien. Själv så gör jag ingadera. Min polare som jag reste med tyckte inte om Indien. Jag kan tänka mig att åka tillbaka på grund av att det är så billigt och att det finns så mycket att se.

Sen är det stora regionala skillnader. I norr så är det lungnare. Det är väl kylan.

Det är lite vilda västern men ibland är det det som är charmen. :)

Jag vill också ut och resa. :(
 
crazy; sa:
Det är nog första gången jag ser dig lacka ur.

Vad hände i Indien egentligen? Kan tänka mig att det var någon indier som raggade när han såg dina biceps. :)

*lugnar ner sig*

;)

njae, homofobi är inget jag lider av.. jag gillar helt enkelt inte när folk flinar och tallar på en, jag gillar människor med humör, dom ska va sura, glada och ilskna när det behövs.. Men vis av livet så har jag lärt mig att inte lita på smilfinkar, det finns en anledning till att dom flinar, dom har något att dölja!! (hur paranoid lät jag nu då?) Jag har full förståelse för varför det är som det är men jag behöver inte uppskatta att dom krälar över en som myror på en sockerbit.. (sedan så har jag svårt för deras människo och kvinnosyn, kastsystemet är fruktansvärt även om det inte existrerar på pappret)
 
crazy; sa:
Det är lite vilda västern men ibland är det det som är charmen. :)

Jag vill också ut och resa. :(

din buddist-teori delar jag... jag ångrar inte någon resa jag gjort, det är skitroligt! MEN.. man måste som sagt inte gilla alla ställen..
 
När jag var i Turkiet så träffade jag på några Indiska kvinnor som även de turistade.

Jag tog upp ämnet kastsystemet på grund av att den ena var ogift och hade ett rött märke i pannan.

De svarade att kastsystemet inte finns längre å bla bla bla vilket bara är ren tjurskit. Kanske att det inte var så viktigt i deras överklasskretsar men på landet kan det forfarande innebära stening för en kastlös som gör fel. De var ju kvinnor så de levde väl i skyddad verksad i hemlandet där de behöver förkläden för att gå ut.

Jag träffade även en Svensk tjej med rötter i Indien. Vi pratade om indien och hennes väninna ansåg att hon säkert hade bättre koll på landet än jag vad gällande vissa saker. Hon beskrev något helt annat än vad jag varit med om och visste inte ens vad en "baba" var. Snacka om noll koll.

Mao så skilljer det säkert en hel del när man som ousider får en mer objektiv syn på landet.
 
-Patric-; sa:
Mugmez; sa:
Detta beror helt på var i indien man är. Åker man inom de stora turist/traveller områderna så föröker ju alla blåsa en, kommer man bortom dem är det en helt annan sak

meeen... kan du inte fatta att alla inte gillar Indien? Jag var lika fräck resenär som dig, jag backbackade runt i Indien och vandrade i Himalya och var väldigt noga med att inte vara en "vanlig turist".. Jag håller med Mikael om att Indien är på många sätt fascinerande och intressant men det finns fan ingen lag på att man skall gilla det.. Men för att använda din egen retorik så kanske jag inte är lika godtrogen och blåögd som dig?

Dåligt humör eller? Du får ogilla Indien hur mycket du vill, jag bryr mig inte det minsta och har mig veterligen försökt tvinga dig till det.

Vad jag skrev var ett generellt tips om att man allt som oftast slipper de värsta "försäljar-snubbarna" om man åkor bortom de stora turist stråken - om du gjorde det eller inte skiter jag fullständigt i.

Vad gäller mina ögon... så är dom är långt ifrån blå.

/Har inget mer att säga i denna diskusionen
 
Mugmez; sa:
Dåligt humör eller? Du får ogilla Indien hur mycket du vill, jag bryr mig inte det minsta och har mig veterligen försökt tvinga dig till det.

Vad gäller mina ögon... så är dom är långt ifrån blå.

/Har inget mer att säga i denna diskusionen

inte direkt men du har gjort ditt bästa att förmedla att jag rest på fel sätt, fel ställe eller med fel sällskap.. gud förbjude att man inte älskar Indien..
 
-Patric-; sa:
Ibland får jag för mig att folk bara säger så för att det e politiskt korrekt och det är lite intelektuellt med Indien och dess kultur, inte då kulturen att bränna kvinnor när hemgiften e slut och att hälla batterisyra över dom när dom inte vill ha en.. Men annars, resten av kulturen är ju så spännande!?.. Min bild är att dom bara ler så länge dom vet att dom kan få pengar av dig, det e ett leende med bitter eftersmak.. Jag har aldrig varit i något annat land där alla försöker blåsa en på pengar..


Det låter mest som surmagade fördomar tycker jag. Ska man säga något om Indien så är det väl att det verkligen inte är ett land där man kan ge generella omdömen om vare sig invånarna eller kulturen. Man kan ju jämföra det med om man skulle döma alla (eller de flesta) svenskar efter vad man läst om vad som försiggår i en pingstförsamling i Knutby. Där kan man snacka om gammal förlegad kvinnosyn.

Jag har tillbringat flera månader i både Indien och i Kairo (där den gängse bilden är att befolkningen består av en hoper galna islamister som håller kvinnorna inlåsta). På båda platserna har jag mött trevliga, öppna och fördomsfria människor men också en del otrevliga inskränkta individer. Jag skulle dock inte drömma om att döma hela kulturen efter några av dessa som jag tycker passar in på mina förutfattade meningar.

Indien är ett av de mest fascinerande länder jag besökt. Just genom dess otroliga mångfald. Mitt råd är res dit och upplev själv. Du möter säkert på en hel del enerverande personer som ägnar sig åt att pungslå västerländska turister. Men kommer säkert också att möta spännande och fascinerande människor, bara du vågar bjuda lite på dig själv också: som man uppträder själv blir man också bemött.

Ta tåget. Har du tur blir du inbjuden på middag av någon av de många familjer som reser. Deras matsäck är något i hästväg, vill jag lova.

Och den som tyckte att man slapp alla enträgna försäljare i Nepal: Har du aldrig varit i Thamel? Och vandrade du aldrig längs lederna i Himalaya?
 
Indien är ett ganska stort land med olika kulturer och sätt att leva. Har man rest runt där blir det svårt att kunna ge en enhetlig bild. Men att stämpla hela landet som en hemsk upplevelse ställer jag mig frågande till.
När man träffar folk i Indien, eller blir påflugen, får man bara vara trevlig och bestämd. De flesta Indier vill inte tappa ansiktet. Därför fungerar det bättre att vara trevlig och glad men bestämd. Blir man arg går det oftast åt h-e. Jag brukar använda mig av ett knep Indierna själva använder sig av för att hålla horder av barn borta. (Kommer jag inte skriva om här!) Indier själva blir också blåsta på taxibetalningen likväl som i affärer. Om det kan vara någon tröst. Så det gäller bara att snbbt komma in i mönstret. Det är självklart jobbigt att komma ut ur järnvägsstationen och få 15 taxichaufförer klängandes som klasar på en. Speciellt om man är trött och skitig och bara vill komma till ett hotell. Men bara genom att se upptagen ut, gå på och visa på att man faktiskt ska gå till hotellet gör att de ger upp. Dom hittar snart andra att jaga...
Det är ca 50 kvinnor per år som slås ihjäl av sina män i Sverige. Inte gör det att jag se alla män som svin för det. (Ska man dra alla över en kam, Patrik?)
Och att västerländska kvinnor skulle ha det svårt att resa i Indien... I Indien har alla stor respekt om man t.ex. är gifta. Min tjej och jag körde med det och hade inga problem. Men att hålla varandra i handen eller kramas offentligt gör man inte i Indien. Och det är ett land där män pratar med män och kvinnor med kvinnor.
Det är bara att seden dit man kommer och snabbt tar reda på vad som gäller. Gör man det öppnar sig många dörrar. Jag gillar inte allt men har överseende med det då jag bara är en gäst i landet och befinner mig i en liten vit minoritet.
En del som rest i Indien endera älskar eller hatar landet. Jag tillhör den första kategorin. Indien är som en stark kopp expresso, man tycker inte om det men måste bara ha den...
Jürgen
 
Klaus; sa:
Det är ca 50 kvinnor per år som slås ihjäl av sina män i Sverige. Inte gör det att jag se alla män som svin för det. (Ska man dra alla över en kam, Patrik?)
Och att västerländska kvinnor skulle ha det svårt att resa i Indien... I Indien har alla stor respekt om man t.ex. är gifta. Min tjej och jag körde med det och hade inga problem. Men att hålla varandra i handen eller kramas offentligt gör man inte i Indien. Och det är ett land där män pratar med män och kvinnor med kvinnor.

Jovisst.

Och i Sverige så finns det 100 000 Nepalesiska barns som har sålts som slavar till bordeller där pedofiler kan gå helt öppet utan att skämmas. Det är vanligt att man slänger syra i ansiktet om kvinnar varit otrogen. I vissa områden i Sverige så är den manliga populationen kraftigt överepresenterad på grund av att vi brukar adoptera bort foster av ett kön som inte är lika mycket värt på grund av bortgiftesavgifter. Det händer ofta att det sker massakrar i våra moskeer. Stora delar av poliskåren är korrupt. Stockholm ser ut som en sopptip...

Nä jag håller nog med Patric om att vissa är lite blåögda. Nä varför åker ni inte ner och joinar Talibanerna. Det är humana människor med vettiga värderingar för att göra en lika korkad jämförelse.

Sen tycker jag att du skall umgås lite med andra kvinnor än din flickvän. Jag har hört otaliga negativa historier. Som västerlänsk kvinna så är det inte rekomenderbart att resa själv i Indien. Och dra inga jämförelser med att bara därför att Sudanesika kvinnor omskärs så är det ok med de extrema orättvisor som finns i Indien.

Sen är det ju självklart att detta bara är en liten del av Indien men påtaglig om man öppnar ögonen.

Desutom kan kan jag inte se någon här som har kallat alla Indiska män för Svin.

Ursäkta min upprördhet men det här är inga småsaker och jag anser att ni försvarar en sjuk kultur.

Jag börjar förstå Patrics nu. Han är trött på alla människor som bara lovordan Indien och säger att det är så underbart men som inte nämner de stora negativa aspekterna.

Kanke dags att vakna upp och själva skapa er en lite mer nyanserad uppfattning som ni själva anser så viktig.
 
-Patric-; sa:
precis.. men till skillnad från dig så var min erfarenhet tvärtom, jag blev överaskad av att det fanns så många skitstövlar i ett land, från södraste söder till norraste rorr.. så att säga..! Jag träffade två som kändes genuint trevlig utan att vara det för att dom trodde att jag skulle ge dom pengar, den ena var fattig och den andra rik! men som sagt.. vet inget annat land som jag tycker så illa om.

Du maaste ut och resa mer Patric och inse att det finns laender som man ska tycka om och Indien aer ett av dem. Naer du ser folk le mot dig ska du taenka "Aah vad trevligt" Aeven om de goer det foer att faa dina pengar. Den dag du blir raanad i Indien saa ska du inte bli sur foer det. Taenk foerst att det inte aer en indier. Om det skulle vara det saa taenk att han aer saa fattig och tog dina pengar bara foer att koepa mat till sin svaeltande familj. Samtidigt saa ska du taenka "Vilket fint land Indien aer". Indien aer ett land man ska gilla aeven som man ska gilla Tibet. Har inte varit i Indien men vael i Tibet. Gillade inte folket i Tibet foer att de stoppade mig flera gaanger och kraevde att faa kolla igenom min packning. Blev aeven bespottad i Tibet men nu har "Tibets Vaenner" informerat mig att Tibets befolkning aer underbar. Aeven att de aer foertryckta under de tvaangsfoerflyttade kineser som bor daer. Kineserna aer onda!
Saa fraan och med Patric saa kan du saega varje morgon naer du vaknar "Indien aer ett bra land med en trevlig befolkning som alltid ler" Efter ett tag kommer du att aelska Indien.

2003_45big.jpg

Kolla vad snaella tibetanerna aer...(Man ska tycka saa)

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.