Rappellering, firning

Det är troligare att jag skaffar ett rack framöver, verkar bra att kunna andra friktionen i några steg.
I grottor används rack i första hand vid långa frihängande firningar (40-50 meter eller mer) och om det inte behövs mer än någon enstaka omsäkring på väg ner i grottan.

I alla andra sammanhang är en firningsbroms av typ Petzl Stop eller Simple betydligt enklare och säkrare att använda.
 
I grottor används rack i första hand vid långa frihängande firningar (40-50 meter eller mer) och om det inte behövs mer än någon enstaka omsäkring på väg ner i grottan.

I alla andra sammanhang är en firningsbroms av typ Petzl Stop eller Simple betydligt enklare och säkrare att använda.

Petzl Stop ser ut att vara en smidig broms, den ska jag fundera allvarligt på, undrar om den klarar 11,4mm rep? Det skadar dock inte att ha en åtta i reserv och att kunna använda den, den drabbas ju ytterst sällan av haveri.
 
En diameter som 11,4 mm har jag aldrig firat/klättrat på. Jag kan dock tänka mig att det inte är optimalt för en Stop, men Petzl har säkert rekommendationer för vilka reptjocklekar som bör användas.

I grottsammanhang används vanligen 9 mm:s rep, ibland t.o.m. 8 mm, men det kräver noggrann riggning för att undvika repskav.
 
En diameter som 11,4 mm har jag aldrig firat/klättrat på. Jag kan dock tänka mig att det inte är optimalt för en Stop, men Petzl har säkert rekommendationer för vilka reptjocklekar som bör användas.

I grottsammanhang används vanligen 9 mm:s rep, ibland t.o.m. 8 mm, men det kräver noggrann riggning för att undvika repskav.

Jag använder Bluewater 7/16 Assaultline https://bluewaterropes.com/product/11mm-716-assaultline/
Petzl Stop klarar 12mm så den ligger på övre gränsen vad gäller tjocklek, ska kolla vidare på detta.
 
Som tidigare nämts så är ett rack bra om repets egenvikt utgör ett bromsmoment då det hålls nedåt. Vid långa rappelleringar kommer repet väga så mycket att man inte behöver hålla i det. Kruxet är att det går fortare och fortare ju mindre rep som är kvar. Därför har man rack för att kunna lägga till ett par ribbor. Racken kyler också bra. Ska du rappelera tresiffrigt är rack bra. Annars är Petzl stop fullt tillräcklig. Den är jobbig med isiga rep men det är de flesta bromsar. Man kopplar ur sig väldigt fort. Det är just till den jag rekommenderar bromskarbin. Då kan man i princip rappelera på fritt fall. Lyfter man bromshanden och repet får man en fin inbromsning. Den är också smidig att låsa av.

Åttan låser man genom att klämma fast repet framför åttan. Inte att lita på men räcker om man har backup.
 
Allt gick fint även denna gång :) Kändes bra att hänga i repet igen, inte helt vertikalt men det blir det nästa gång.
 

Bilagor

  • rappell_small.jpg
    rappell_small.jpg
    74 KB · Visningar: 651

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.