Rappellering, firning

Problemet är bara det att jag fyller 50 i år och med åren blir man lite mer försiktigt, dels för att man redan klarat en del prövningar i livet, och sen att kroppen inte är densamma som när man gjorde militärtjänsten på K3, då kunde man klara vad som helst, men inte nu. Ta t.ex. knäskydden på bilden, det hade jag aldrig förr fast man tog större risker att skada knäna.

Det jag skrev angående säkerhet var inte riktat till dig Jokkemokksjokke. Det är ju inte så att jag idag skulle testa hoppa fallskärm med en presenning. Det var mer att jag förstod att folk skulle hänvisa till att du skulle gå kurs när jag såg din post för första gången, just för att "det är så farligt". Jag menar, om du står på en väldigt hög höjd så fattar både du och jag att det kan gå riktigt illa om något går snett, det är ju därför du är här och frågar. Tyvärr är det någon slags tabu att lära sig själv. Det kanske är en kombination av att folk inte vill 'ta på sig ansvaret' samtidigt som det kombineras med att folk inte orkar ge tips för att det finns så mycket man kan och många gånger bör tänka på.

Jag vet inte om det framgick tidigare i posten och jag orkar inte direkt kolla upp det nu när jag skriver posten men varför vill du reppa? I alla fall, vad för slags miljö är det? Pratar vi att vara ute i naturen och bygga ankare eller pratar vi hus/annat? Är det tänkt att du skall vara själv eller kommer du ha en partner?
 
Det jag skrev angående säkerhet var inte riktat till dig Jokkemokksjokke. Det är ju inte så att jag idag skulle testa hoppa fallskärm med en presenning. Det var mer att jag förstod att folk skulle hänvisa till att du skulle gå kurs när jag såg din post för första gången, just för att "det är så farligt". Jag menar, om du står på en väldigt hög höjd så fattar både du och jag att det kan gå riktigt illa om något går snett, det är ju därför du är här och frågar. Tyvärr är det någon slags tabu att lära sig själv. Det kanske är en kombination av att folk inte vill 'ta på sig ansvaret' samtidigt som det kombineras med att folk inte orkar ge tips för att det finns så mycket man kan och många gånger bör tänka på.

Jag vet inte om det framgick tidigare i posten och jag orkar inte direkt kolla upp det nu när jag skriver posten men varför vill du reppa? I alla fall, vad för slags miljö är det? Pratar vi att vara ute i naturen och bygga ankare eller pratar vi hus/annat? Är det tänkt att du skall vara själv eller kommer du ha en partner?

Anledningen är rent allmänt intresse för just rappellering, ingen speciell miljö just nu, men det kan komma att ändra sig. Ska även testa byggnader framöver. Kommer att ha partner i början.
 
Anledningen är rent allmänt intresse för just rappellering, ingen speciell miljö just nu, men det kan komma att ändra sig. Ska även testa byggnader framöver. Kommer att ha partner i början.
Reppelering är kul. Speciellt över fönster och igenom, så snabbt som möjligt utan att slå i huvudet i fönsterkarmen. Dock har intresset och roligheten med det hela svalnat/bleknat bort på grund av att man gör det varje gång man klättrat. Ja, att bli nedfirad är inte samma sak men ändå tillräckligt för att hela rappeleringsbiten mer blir en nödvändighet än något man gör för skojs skull. Tycker klättringen är roligare så den tar ju lätt fokusen då!

Att tänka på - värt att läsa mer om - är ankare. Du vill ha ett pålitligt ankare. Repet bör vara skyddat från vassa kanter och annat slitage. Självfallet bör du ha kunskap i hur firningsåttan (eller annan firningsutrustning) fungerar. Något som är bra att kunna är hur prusiak fungerar. Att du kan använda den som fail-safe samt att ta dig tillbaka upp längs med repet (om du inte har annan utrustning för det). Ett alternativ till fail-safe är att partner utför brandmanssäkring men det blir problematiskt om det skulle hands något då man står fast där nere hållandes i ett rep. Det är även bra att veta hur du låser av repet för att kunna jobba med båda händerna ( din åtta har "inbyggd" funktion för detta, om jag såg rätt), tilll exempel om partnern blir hängandes och behöver hjälp. Detta kräver dock (oftast) att ni har två rep, vilket även kan vara värt att tänka på att ha. Glöm inte stoppknut längst ner. Även om repet är dubbelt så långt än vad som behövs så är det bra att ha det som rutin. Struntas det i stoppknut får man se till att vara extra vaksam.

Det är vad jag kom på just nu, i farten, men har högst troligtvis missat massor. Förhoppningsvis fyller andra i men kom ihåg - det du inte kan vet du inte om.
 
Lite förvånad över att folk inte föreslagit att prova firning i en vanlig backe, där händer det ju ingenting om man klantar sig, men har gott om tid att tänka, men kan fortfarande sätta upp ett helt system. Jag är själv ingen klättrare direkt, men har känt ett behov av att kunna repellera ibland och tänkt att jag kan göra på detta sätt för att öva (jag är dessutom rätt höjdrädd o vill därför prova i en situation där jag inte behöver tänka på vad som skulle kunna hända om nånting går fel).
 
Anledningen är rent allmänt intresse för just rappellering, ingen speciell miljö just nu, men det kan komma att ändra sig. Ska även testa byggnader framöver. Kommer att ha partner i början.

Exakt vad tänkte du göra med din partner sedan??
 

Bilagor

  • Chillingo-Launches-Cut-the-Rope-Holiday-Gift-as-Free-Download-2.jpg
    Chillingo-Launches-Cut-the-Rope-Holiday-Gift-as-Free-Download-2.jpg
    111.8 KB · Visningar: 751
"Stora boken om klättring, Nils Ragnar Gustavsson" är en bra bok som beskriver firning och ankare.
"Firning och klättring, Försvarsmakten" funkar också, den kanske faller dig bättre i smaken.
 
Lite förvånad över att folk inte föreslagit att prova firning i en vanlig backe, där händer det ju ingenting om man klantar sig, men har gott om tid att tänka, men kan fortfarande sätta upp ett helt system. Jag är själv ingen klättrare direkt, men har känt ett behov av att kunna repellera ibland och tänkt att jag kan göra på detta sätt för att öva (jag är dessutom rätt höjdrädd o vill därför prova i en situation där jag inte behöver tänka på vad som skulle kunna hända om nånting går fel).

Givetvis är det så vi ska börja, sen bara låga klippor typ 2 meter tills vi känner oss säkra på teknik och användandet av utrustning. Vi börjar med dubbelrep så blir det lite mer friktion i början, åttan är så stor att man faktiskt kan lägga två gånger genom stora ringen om man måste köra enkelrep med mer friktion, och bra handskar finns.
 

Bilagor

  • Bluewater_Rappelling_Gloves_Small.jpg
    Bluewater_Rappelling_Gloves_Small.jpg
    37.9 KB · Visningar: 715
Det mesta har nog redan sagts, men mina fem öre:

- Ankare, ankare, ankare (det är inte roligt när ett av två fästen på ankaret släpper, tro mig, och släpper allt så, ja...)
- Se till att lära dig, och ÖVA på, hur du tar dig ur "fuck-ups" t.ex. när utrustning fastnar i repbromsen (oaktat modell, även om jag inbillar mig att risken är mindre med t.ex. sticht), eller det har blivit knut på repet när man kastat ut det och man har firat sig ner på knuten eller vad nu för skit man kan drabbas av om man har oflyt - inte så muntert att hänga halvvägs ner på repet om man inte är förberedd på att något sådant kan hända.
- Firar du med en kamrat (vilket jag skulle rekommendera) så är ju även kamraträddning en sak som man bör kunna hantera, finns flera mer eller mindre enkla/avancerade metoder för detta.

Det finns mer, men jag ska inte mässa...

/Andreas
som har utbildats i det gröna, och har utbildat på området i det gröna...
 
Öva på att koppa ur bromsen så fort du kan. Speciellt om du ska långt och brant. Vid frifallande rappelering (övre skolan) blir det farligt när repets egenvikt minskar. Då kan det gå för fort till slut. Enda fördelen jag ser med åttan är att den är enkel att sätta lite var stans och på förlängd slinga. Sen går den att låsa av på ett enkelt sätt.
 
Då är premiären avklarad, ankring, firning och låsning halvvägs. Testade först allt i brant gräsbacke ett antal gånger innan vi övergick till klippor på låg höjd för att bekanta oss med övergång från horisontellt till vertikalt.

Allt gick bra efter några nervösa gånger, till slut infann sig lugnet och allt flöt på, inga incidenter över huvud taget.
Utrustningen fungerade som väntat bra, och hanteringen av den likaså. Det finns en hel del bilder från den dagen, men ni får nöja er med en ankarpunkt :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    77 KB · Visningar: 806
Kul att det gick bra!

Är själv i en liknande process. Är sugen på att ta steget utomhus. Men inte lika sugen på att betala 2000k för en kurs. Så försöker läsa och så mycket jag kan, ska nog försöka köpa lite utrustning till veckan så man har något att öva med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.