Rippade X4:or på Tunaberg

Är inte bredden på axeln avsevärt mindre på X4?

Såg precis att du skrivit det i inlägget innan.

Jag upplever iofs ganska stora fördelar med smal axelbredd (på kammarna iaf), inte så mkt i långa sprickor men vid klättring där man inte följer lika tydliga spricksystem utan säkrar "lite här och var" om ni förstår vad jag menar. Därför älskar jag Aliens när jag klättrar i Stockholm.
 
Jodå! Både skaftet och bredden skiljer som jag skrev en bit ovan.

Edit:
PS: Jo, kort axellängd är bra ibland, både vid placering i pockets, och när sprickorna är oregelbundna.
 

Bilagor

  • 20140818_223735.jpg
    20140818_223735.jpg
    39.3 KB · Visningar: 618
Senast ändrad:
Bra sammanfattat tycker även jag. Jag vill bara påpeka att jag verkligen ryckte i den blåa X4:an ordentligt, kollade placeringen och var nöjd med den. Så nöjd att jag vågade kliva på över en sämre kam. Den varken såg eller kändes utkammad.
 
Bra sammanfattat tycker även jag. Jag vill bara påpeka att jag verkligen ryckte i den blåa X4:an ordentligt, kollade placeringen och var nöjd med den. Så nöjd att jag vågade kliva på över en sämre kam. Den varken såg eller kändes utkammad.

Jag tror inte man ska lita så mycket på att provryck i kammar har någon egentlig betydelse. Visst så SER man om kammen rör sig eller så, men eftersom kraften i ett sånt ryck är så otroligt litet, jämfört med ett fall så ska man nog vara försiktig med att ta det som en garanti för att kammen sitter vid ett fall. Jag tror att den visuella bedömningen av kammens position säger mer än provrycket. Nu gjorde du iofs både och, vilket åtminstone inte är sämre än bara det ena.
 
En ytterligare teknikalitet;
En blå X4 har triggertrådar av rostfritt stål. (Större modeller har syntettrådar.)

Trådarna begränsar överrörelsen genom att infästningen i tråden i resp kamlob, är i vägen och spärrar de två loberna i resp par att röra sig "förbi" varandra.
Det är alltså så tätt mellan loberna att tråden inte får plats. Vid större våld, och en gissning är att det ligger en bit över kroppstyngd, så skjuvas dock tråden av i kröken där den går in i sitt fästhål. Det här går i viss mån att se på bilderna längre upp i tråden.

Så länge det handlar om lite lägre krafter kan man alltså uppleva det som att kamsäkringen har inverteringsskydd, men det är alltså bara en viss tröghet och räcker inte vid större krafter.

Att notera är att fallet på stålfinger renderade en ganska låg fallfaktor i läget när den blå X4an rippade. Med reservation för att minnet inte är tillräckligt klart här, är min bedömning att Erik befann sig maximalt en meter över den blå säkringen med sin midja, när han föll. Längden rep var troligen åtminstone 5 m, kanske 6-7. Det går att få fram exakta siffror här, men vi talar inte om fallfaktor 1, utan mycket lägre.

Edit. Ser nu att Robin tagit upp detta med provryck och krafter också.
 
Det skiljer i storlek mellan blå C4 resp blå X4!!

C4 har bra cam-stop, X4 har det inte.
...

Vid ordentlig belastning kommer då kamsäkringen att invertera, och därefter kunna rippa. Den aktuella säkringen hade alltså trasiga triggertrådar på båda sidorna. En på varje sida var kvar, men det räcker långt om ena loben i ett lobpar inverterar.

Blir det inte bättre i så fall att använda en gul C3 istället av en blå X4? De har nästan samma storlek. Men alla C3 camalots har cam-stop, även om det inte är så bra som på C4.
 

Bilagor

  • Camalot_Size_Chart.jpg
    Camalot_Size_Chart.jpg
    38.5 KB · Visningar: 604
  • C3_Camalot_Head.jpg
    C3_Camalot_Head.jpg
    38.5 KB · Visningar: 610
Jo, i det här högst specifika fallet kan man tänka sig att t ex en C3 i rätt storlek hade varit bättre. Men vi hade ingen sån, och upplevde inte heller att vi saknade den.

Som framgår av Eriks påpekande att han faktiskt kollade kammen, så upplevdes placeringen som god. Jag kunde förstås inte se detta från marken, men hade inte en tanke på att annan säkring hade varit bättre. Jag minns att jag noterade att det blev en X4 istället för en C4, men reflekterade inte nämnvärt över detta, eftersom jag kände till att de är "lika" i storlekarna.

Slutsatsen är kanske inte att man till varje pris måste ha cam-stop på sina kamsäkringar, men det är viktigt att man är noga med passformen, och även tar hänsyn till om sprickan blir större inåt.
Om den blir större inåt skulle jag säga att cam-stop är mycket viktigt Att en kam vandrar lite tillhör ju förväntat utfall.
 
Lurigt!

Lurigt!
Jag som utgått ifrån att C4 och X4 var synkade i kamstorlek (och även antal axlar/kam-stopp).
Där ser man...

Tack för all information!
 
Grymt bra och intressant information och diskussion.

Känns som att mina tidigare lite (både av mig och bekanta) mobbade C3:eek:r fick sig en liten ryktesförbättring. Drar själv slutsatsen också att kamstopp kan vara värdefullt om man tvingas lägga en säkring i blindo - färre saker som kan gå fel.

Har heller inte ens reflekterat över att min X4:a saknar kamstopp.. Har väl haft (den felaktiga) uppfattningen sen jag köpte C4:eek:r och C3:eek:r att kamstopp är standard på moderna kamsäkringar.
 
Stoppet är viktigt särskilt på små säkringar tycker jag.

Det är ju en sak om man placerar en säkring medvetet så att den blir beroende av stoppet, men att placera kammar i sprickor under 25 mm, och vara säker på att vandring inte kan innebära att sprickan vidgar sig så pass att säkringen vid hög belastning kan invertera, är inte helt enkelt.

Det enda man kan vara säker på är egentligen att sprickor aldrig har helt parallella väggar, eller plana väggar. Jag gillar när det finns en lagom djup botten i sprickan, men det är inte det vanligaste.
 
Det är oklart om X4:an var så nära utkammat läge att den vid den ändå ganska måttliga belastning den utsattes för gav efter så att den kunde passera sitt maxmått, och därefter invertera. Det kan lika gärna, eller hellre, tänkas att den placerades en bit in i sprickan, och att sprickan där var vidare än ute vid kanten.

Går det att ta reda på vilket? Det rör sig ju om ganska små toleranser, och om en liten kam kan flexa och invertera om man lämnar den för öppen så innebär ju det en ytterligare begränsning av räckvidden.

Nu vet jag inte alls hur sprickan ser ut, men det låter som om ni har ganska bra koll på var X4:an satt (inövad placering, kritmarkering, film). Går det att ta sig upp dit igen, kika på möjliga placeringar i området, och eventuellt utesluta det ena eller det andra scenariot?

Den aktuella säkringen hade alltså trasiga triggertrådar på båda sidorna. En på varje sida var kvar, men det räcker långt om ena loben i ett lobpar inverterar.

Är det innerlobernas trådar som gått av på båda sidor?

Har ni tagit kontakt med BD? Jag vet inte alls hur mycket tid de har att fundera på sånt här, men det känns som om dom skulle kunna vilja veta vad som hänt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Mike C Upphittat på Ekoberget, Stockholm. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.